SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Apexi S-AFC II på Wrx -01?

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3053
    Robban25
    Deltagare

      Jag skulle vilja ha ett snabbt och billigt sätt att få motorn att gå lite fetare. Jag har en Wrx -01. Skulle en Apexi S-AFC II fungera till det?
      Jag kan skaffa en sådan till ett mycket bra pris. Är det någon som har erfarenhet av en sådan och kan svara på om det funkar.
      Jag vill inte lägga flera tusen för en ordentlig mappning utan vill bara kunna öka soppan lite för att ligga på den säkra sidan.
      Har hittat litegrann på nätet och vissa säger att om man ökar soppan med denna så ökar man också tändningen. Kan det stämma?
      Jag använder redan en Dawes och laddar ungefär 1.1bar, det känns som att motorn går något snålt så jag skulle vilja ge den lite mer bensin.
      Bilen används som bruksbil och ska inte vara någon värstingsak, vill bara ha lite mer pullver utan att spränga motorn… Igen!! 😮

      #56323
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Nejnejnejnejnejnejnejnejnej….nej.

        Att pilla med bränslet utan rätt mätutrustning (bredbandslambda) är inget för rookies.
        SAFC fipplar med bränslet, tändingen händer det inget med.
        Bilarna går rikt generellt, har man lite underliga fenomen är det alltid något vajsing med sensorer och givare (luftmassemätaren toppar högt på listan över misstänkta).

        Har du redan skjutit en motor borde du verkligen veta vikten av att saker och ting görs rätt, vill du öka effekten, låt en av de (få) kompetenta firmorna mappa den ordentligt.

        Några sparade tusenlappar kan bli stora fakturor från http://www.nymotoraffarn.se

        /J

        #56329
        Robban25
        Deltagare

          Nu missförstog du mig, jag är ingen rookie. Har byggt en del motorer tidigare. Iofs. Hondor men jag kan en del.
          Jag vet att Imprezorna oftast går fett från början men jag vill ändå kunna ställa upp bränslet en del utan att behöva lägga tiotusentals kronor.
          Min förra motor packade ihop utan att det var micklat med den. Ren otur i det fallet skulle jag tro. Bredbandslambda har jag så det var inte tänkt att bara justera på måfå.

          #56324
          SecretAgentMan
          Deltagare

            Då är det en annan sak, men det är fortfarande fel väg att gå.
            Tändning är precis lika viktigt som bränslet (om inte viktigare att kunna justera när man pillar på laddtrycket).

            /J

            #56331
            STIred
            Deltagare

              Nu missförstog du mig, jag är ingen rookie. Har byggt en del motorer tidigare. Iofs. Hondor men jag kan en del.Jag vet att Imprezorna oftast går fett från början men jag vill ändå kunna ställa upp bränslet en del utan att behöva lägga tiotusentals kronor.Min förra motor packade ihop utan att det var micklat med den. Ren otur i det fallet skulle jag tro. Bredbandslambda har jag så det var inte tänkt att bara justera på måfå.

              Gör de verkligen det? 😉

              #56325
              SecretAgentMan
              Deltagare

                Innan den meck-glade ynglingen fått dit öppna luftfilter och stora avgassystem så gör de det, efter det kan vad som helst hända…(högre laddtryckstoppar, och underliga virvlar runt luftmassemätaren är grundproblemen).

                /J

                #56332
                STIred
                Deltagare

                  Där ser man trode att de gick hyfsat snålt därav problemen när man byter til 3″ utan att mappa….
                  Å andra sidan har jag aldrig lekt själv med bredbandlambda och kollat nån original impreza. 🙂 (Edit: eller kanske 🙁 )

                  #56326
                  SecretAgentMan
                  Deltagare

                    På sti:n så råkade många ut för skenande laddtryckstoppar, det var det som var det egentliga problemet. 🙂

                    /J

                    #56330
                    Robban25
                    Deltagare

                      Jo men dawesen tar ju bort topparna så laddar man 1.1bar och kan lägga till lite mer bränsle på det så kan det ju inte hända något. Det är ju bättre om den går för fett än lite för snålt.

                      #56327
                      SecretAgentMan
                      Deltagare

                        Jo men dawesen tar ju bort topparna så laddar man 1.1bar och kan lägga till lite mer bränsle på det så kan det ju inte hända något. Det är ju bättre om den går för fett än lite för snålt.

                        Precis, men det var inte det som jag svarade på, stired här undrade om bilarna verkligen gick rikt….och jag svarade på den frågan.

                        /J

                        #56328
                        Manor
                        Deltagare

                          Är det inte så att bilen går bättre ju snålare man kan vara med soppan? Är det då inte bättre att strunta i att ställa upp trycket och ligga kvar på en mindra soppamängd…än att ställa upp trycket till 1.1 (vilket inte är så mycket mer än original) och höja soppamängden?

                          …men vad vet jag mitt arma IT-luder :).

                          mvh Mats N

                        Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.