› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Apexi S-AFC II på Wrx -01?
- Detta ämne har 10 svar, 816 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
20 augusti, 2005 kl. 17:27 #3053
Robban25
DeltagareJag skulle vilja ha ett snabbt och billigt sätt att få motorn att gå lite fetare. Jag har en Wrx -01. Skulle en Apexi S-AFC II fungera till det?
Jag kan skaffa en sådan till ett mycket bra pris. Är det någon som har erfarenhet av en sådan och kan svara på om det funkar.
Jag vill inte lägga flera tusen för en ordentlig mappning utan vill bara kunna öka soppan lite för att ligga på den säkra sidan.
Har hittat litegrann på nätet och vissa säger att om man ökar soppan med denna så ökar man också tändningen. Kan det stämma?
Jag använder redan en Dawes och laddar ungefär 1.1bar, det känns som att motorn går något snålt så jag skulle vilja ge den lite mer bensin.
Bilen används som bruksbil och ska inte vara någon värstingsak, vill bara ha lite mer pullver utan att spränga motorn… Igen!! 😮20 augusti, 2005 kl. 17:41 #56323SecretAgentMan
DeltagareNejnejnejnejnejnejnejnejnej….nej.
Att pilla med bränslet utan rätt mätutrustning (bredbandslambda) är inget för rookies.
SAFC fipplar med bränslet, tändingen händer det inget med.
Bilarna går rikt generellt, har man lite underliga fenomen är det alltid något vajsing med sensorer och givare (luftmassemätaren toppar högt på listan över misstänkta).Har du redan skjutit en motor borde du verkligen veta vikten av att saker och ting görs rätt, vill du öka effekten, låt en av de (få) kompetenta firmorna mappa den ordentligt.
Några sparade tusenlappar kan bli stora fakturor från http://www.nymotoraffarn.se…
/J
20 augusti, 2005 kl. 17:50 #56329Robban25
DeltagareNu missförstog du mig, jag är ingen rookie. Har byggt en del motorer tidigare. Iofs. Hondor men jag kan en del.
Jag vet att Imprezorna oftast går fett från början men jag vill ändå kunna ställa upp bränslet en del utan att behöva lägga tiotusentals kronor.
Min förra motor packade ihop utan att det var micklat med den. Ren otur i det fallet skulle jag tro. Bredbandslambda har jag så det var inte tänkt att bara justera på måfå.20 augusti, 2005 kl. 17:51 #56324SecretAgentMan
DeltagareDå är det en annan sak, men det är fortfarande fel väg att gå.
Tändning är precis lika viktigt som bränslet (om inte viktigare att kunna justera när man pillar på laddtrycket)./J
20 augusti, 2005 kl. 21:25 #56331STIred
DeltagareNu missförstog du mig, jag är ingen rookie. Har byggt en del motorer tidigare. Iofs. Hondor men jag kan en del.Jag vet att Imprezorna oftast går fett från början men jag vill ändå kunna ställa upp bränslet en del utan att behöva lägga tiotusentals kronor.Min förra motor packade ihop utan att det var micklat med den. Ren otur i det fallet skulle jag tro. Bredbandslambda har jag så det var inte tänkt att bara justera på måfå.
Gör de verkligen det? 😉
20 augusti, 2005 kl. 21:32 #56325SecretAgentMan
DeltagareInnan den meck-glade ynglingen fått dit öppna luftfilter och stora avgassystem så gör de det, efter det kan vad som helst hända…(högre laddtryckstoppar, och underliga virvlar runt luftmassemätaren är grundproblemen).
/J
20 augusti, 2005 kl. 21:40 #56332STIred
DeltagareDär ser man trode att de gick hyfsat snålt därav problemen när man byter til 3″ utan att mappa….
Å andra sidan har jag aldrig lekt själv med bredbandlambda och kollat nån original impreza. 🙂 (Edit: eller kanske 🙁 )21 augusti, 2005 kl. 06:53 #56326SecretAgentMan
DeltagarePå sti:n så råkade många ut för skenande laddtryckstoppar, det var det som var det egentliga problemet. 🙂
/J
21 augusti, 2005 kl. 21:59 #56330Robban25
DeltagareJo men dawesen tar ju bort topparna så laddar man 1.1bar och kan lägga till lite mer bränsle på det så kan det ju inte hända något. Det är ju bättre om den går för fett än lite för snålt.
22 augusti, 2005 kl. 07:09 #56327SecretAgentMan
DeltagareJo men dawesen tar ju bort topparna så laddar man 1.1bar och kan lägga till lite mer bränsle på det så kan det ju inte hända något. Det är ju bättre om den går för fett än lite för snålt.
Precis, men det var inte det som jag svarade på, stired här undrade om bilarna verkligen gick rikt….och jag svarade på den frågan.
/J
19 december, 2005 kl. 06:19 #56328Manor
DeltagareÄr det inte så att bilen går bättre ju snålare man kan vara med soppan? Är det då inte bättre att strunta i att ställa upp trycket och ligga kvar på en mindra soppamängd…än att ställa upp trycket till 1.1 (vilket inte är så mycket mer än original) och höja soppamängden?
…men vad vet jag mitt arma IT-luder :).
mvh Mats N
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.