SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Är denna rost normal på en 06a?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Carro_impreza
    Deltagare

Hej!
      Jag hade en Impreza GT-99 för några år sen och är på jakt efter en Subaru igen. I dag var jag och tittade på en STI PSE-06 och den hade gått 5300 mil. Dock var det rost i skärmarna, se bilder. Är det normalt på Imprezorna? Hur ser era bilar ut? Enligt Subaruåterförsäljaren var det där inget att orda om… Men jag skulle gärna köpa en rostfri bil, om det ens är möjligt dvs..?

Här kommer bilderna:

Hälsningar Caroline

.zip
      Deltagare

Rost i skärmkanter är ”vanligt” på nästan alla bilar. Men så pass mkt rost på en bil som bara har rullat 5k mil är inte normalt.

Carro_impreza
        Deltagare

Rost i skärmkanter är ”vanligt” på nästan alla bilar. Men så pass mkt rost på en bil som bara har rullat 5k mil är inte normalt.

Exakt. Jag jämför med mina föräldrars Volvo V70-06 som gått 16 000 mil(körs året runt) och vår Mustang-05 som gått 7000mil(sommarbil). Det finns inte en tillstymmelse till rost hos någon av dom. Därför blev jag förvånad när jag såg det.

Tomtefamiljen
          Deltagare

Har en -02 med 13500mil på mätaren och där finns absolut ingen rost på den bilen..

adam.b.w
            Deltagare

lider med dig de ser riktigt jobbigt ut. 🙁

hehe väntade bara på orkar härliga rost hatar kommentarer 🙂

Arson
              Deltagare

Nej det där är inte normalt och anledningen till rosten är att en jubelidiot har valsat skärmkanterna och inte lackat om dom. Då kommer rosten som på beställning. Fattar inte hur man kan utföra något så sopigt? Såg ett liknande fall på En dag på strippen, en ”utställnings” evo 9 med valsade skärmar och ungefär lika mycket rost.

Med lite tur är det inte så grov rost än och då går det ju att rädda, men det är ju svårt att se innan man börjat slipa på det.

Rosthål är väl inget att orda om enligt bilförsäljare heller… Åååhh vad allergisk jag är mot dom.

Haha, dina inlägg är härligt bittra, extra kul när du är född 1990!
                Alla ungdomar i dagens läge är så glada hela tiden och ser inte verkligheten för vad den egentligen är, keep it up! 😀

Carro_impreza
                Deltagare

lider med dig de ser riktigt jobbigt ut. 🙁

hehe väntade bara på orkar härliga rost hatar kommentarer 🙂

Jag köpte den inte 🙂 Men visst är det trist att upptäcka sånt. Hoppas den som nu köper bilen istället är uppmärksam och ser det. Vissa kanske tycker att ”lite rost är helt okej, det kan vi laga.” Men jag vill som sagt helst köpa en rostfri bil.

Carro_impreza
                  Deltagare

Har en -02 med 13500mil på mätaren och där finns absolut ingen rost på den bilen..

Härligt att höra. Jag började bli orolig där ett tag. Men nu känns det bättre när jag får höra från er att det absolut inte ska se ut så, på en bil från 2006 som rullat drygt 5000mil. Än finns hoppet kvar! 🙂

Joakimgabrielsson
                    Deltagare

Jag har -06 karossen och är finare än en nytvättad hundvalp undertill och i hjulhus. Min är aldrig vinterkörd och alltid noga avspolad i hjulhus och undetill. Köp en bil som antingen är underredsbehandlad och avspolad efter saltkörning eller en bil som inte gått på vintern. Alt, en norrlandsbil!

Tobben
                      Deltagare

Carro: kan man fråga vad priset var för den Imprezan?

Simon.x
                        Deltagare

Sorry att ja kapar TS tråd….

Nogon som vet hur bra det är på STI racing 2011 med underredsbehandlingen ?

//Simon

Simon.x
                          Deltagare

Grundfärg med gummiunderredsmassa sprutat men inte heltäckande. Det mesta i hjulupphängningen har bara tunn svart färg. Kommer rosta om man åker i salt inom ett par år.

Så är det faktiskt med dom flesta nya bilar (och gamla) som inte har någon extra tectylbehandling. Var det inte typ 2004 importören slutade att extrabehandla Subarus? Dom som gårr året runt obehandlade lär inte vara vackra nu.

THX för ett snabbt svar man får nog fixa till en behandling som tur så har min inte rullat på snö en, Min är just inkörd 😀

Ev så får man använda V70 i vinter om inte annat.. med 10.000 mil på mätaren 😉 1999 mod
                            Det är långt till vintern ju :p

//Simon

Carro_impreza
                            Deltagare

Carro: kan man fråga vad priset var för den Imprezan?

Javisst, den var helt original och priset var 185 000kr hos en Subaruåterförsäljare. De flesta jag sett på Blocket har inte varit original och legat över 200 000kr. Så hade jag köpt den hade jag fixat avgassystem(ljudet är viktigt!) och kanske chippat den lite hos JRM. Kanske bytt fälgar osv…Så i slutändan hade det ändå landat på över 200 000kr.

Slänger in en länk till den: http://www.blocket.se/stockholm/Subaru_Impreza_STI_Solberg_Edition_40596979.htm?aw=1

Chassinr: JF1GDFLH36G065795 (om någon är intresserad och söker på google efter chassinummer så hittar de hit). Självklart är det ok att köpa en bil med rost, bara man är medveten om det. Jag letar som sagt vidare 🙂

Manor
                              Deltagare

THX för ett snabbt svar man får nog fixa till en behandling som tur så har min inte rullat på snö en, Min är just inkörd 😀

Jag lämnade in Outbacken direkt till Rostskyddsmetoder i Vinsta.
                                Det kostade 9200:-, men arbetet ser väldigt seriöst ut och nog kommer den hålla rosten borta längre än en obehandlad.

Många som byter bil inom 3 år har väl inte själva igen en sådan behandling, men själv behöll jag ju Imprezan i 11,5 år och på den hade rosten så smått börjat dyka upp i de bakre skärmkanterna.

Tobben
                                Deltagare

Javisst, den var helt original och priset var 185 000kr hos en Subaruåterförsäljare. De flesta jag sett på Blocket har inte varit original och legat över 200 000kr. Så hade jag köpt den hade jag fixat avgassystem(ljudet är viktigt!) och kanske chippat den lite hos JRM. Kanske bytt fälgar osv…Så i slutändan hade det ändå landat på över 200 000kr.

Slänger in en länk till den: http://www.blocket.se/stockholm/Subaru_Impreza_STI_Solberg_Edition_40596979.htm?aw=1

Chassinr: JF1GDFLH36G065795 (om någon är intresserad och söker på google efter chassinummer så hittar de hit). Självklart är det ok att köpa en bil med rost, bara man är medveten om det. Jag letar som sagt vidare 🙂

med den rosten så är den väl knappast värd det? max 150-160k
                                  men hoppas du hittar nått fränt d—0.o—b

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.