› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Är det nån ide att satsa på coilover sleeves?
- Detta ämne har 16 svar, 1,417 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 10 månader sedan av
simo.
-
FörfattareInlägg
-
16 mars, 2005 kl. 21:32 #4755
Krigge
DeltagareSåg dessa sleeves och funderade på hur dom funkar. Går dom ställa enbart i höjd eller?
http://www.speedworks.se/shop/
Priset var det ju inget fel på men är det skräp eller?
Kommer antingen satsa på dessa eller bara en vanlig sänkning, inte aktuellt o lägga ut över 10k.16 mars, 2005 kl. 21:35 #67662Blocken
DeltagareIngen aning om hur dessa funkar, men jag kan berätta en hemlis:
Med sänkfjädrar från Prodrive, R-däck, och SGM’s hjulvinklar är man tredje snabbast i Bilsport Superstage! 🙂Mao, originaldämparna funkar rätt bra!
/Block
Min STihttp://images.bravenet.com/common/images/smilies/cowboy.gif
16 mars, 2005 kl. 21:54 #67667Krigge
DeltagareJag siktar inte på nåt annat än att va snabbast så det duger inte för mig;)
16 mars, 2005 kl. 22:14 #67663Blocken
Deltagare16 mars, 2005 kl. 22:39 #67656SecretAgentMan
Deltagare>Kommer antingen satsa på dessa eller bara en vanlig sänkning,
>inte aktuellt o lägga ut över 10k.Rimmar särdeles illa med att just vara snabbast. 😉
Riktig fjädring kostar…kör enligt Blocks recept, eller gräv betydligt djupare i plånboken./J
17 mars, 2005 kl. 06:45 #67664simo
DeltagareSka du va snabbast, sattsa då på bättre grejer…
än den som är det… ;):D:Dhttp://www.prodrive.com/default2.asp?M=372
Skämt o sido, skulle jag gjort ngt mer än de Block förespråkar så skulle
jag kolla på hårdare krängare/K&N
17 mars, 2005 kl. 08:51 #67657SecretAgentMan
Deltagare…och skall en bil fungera bra på asfalt, så är rätt däck det första, sedan är det en bra idé att matcha hårdare fjädrar med tyngre dämpning med (de där ”sleevesen” är inget annat än ett fjädrar med ställbar höjd – mer styling än funktion).
Kör på Blockens recept, det kommer du långt med!
/J
17 mars, 2005 kl. 15:11 #67668Krigge
DeltagareJodå, r-däck finns redan men tyckte den understyr för mycket, satsar väl på fjädrar och kanske en ”swaybar”.
Men SGM´s hjulvinklar????17 mars, 2005 kl. 17:33 #67658SecretAgentMan
DeltagareUnderstyrningen ligger mycket i körningen faktiskt, med rätt teknik (alldeles för fort in i böjen och gassläpp) är bilarna farligt överstyrda (provas på stor yta, där man inte riskerar att träffa något dyrt).
Går du på gasen hårt mitt i böjen så blir det understyrt. 🙂
Lösningen jag rekommenderar är helt klart att hänga med på våra aktiviteter och ladda soppakortet. 🙂SGM….det är jag det… 😉 😀 ..och mina hjulvinklar* är topphemliga saker! 😮
/J
* Samma-lika som Prodrives gamla rekommenderade saker, max camber fram, en mm toe-in (sammanlagt) fram och bak.
17 mars, 2005 kl. 21:30 #67669Krigge
DeltagareVisst går det att få den och överstyra (nåt ruskigt tom) men det känns lite enklare och fixa till det med beprövade medel än och sätta aset i ett räcke när man lär sig köra brett.
Har tyvärr bara vart ute med den 2ggr på bana men det kommer mera som man säger.18 mars, 2005 kl. 11:25 #67659SecretAgentMan
DeltagareDu missförstod nog lite vad jag menade, jag var inte ute efter att du skulle ut och praktisera ”lift off oversteer” – utan mer greja med balansen i bilen.
För att göra bilen naturligt överstyrd blir det till att antingen försöka ”plocka bort” grepp från bakvagnen, eller få mer vrid på bakhjulen via mera aggressivt satt drivlina.
Att med fjädringen och krängare få den mera nervös är rätt farligt faktiskt, det är lätt att bli överraskad vid fel läge s.a.s…(fullt uppställ med en redig lastbil på sidan :D).
🙂
Iskörning och konbana ger mycket mer än att gnugga bana faktiskt!
/J
18 mars, 2005 kl. 12:44 #67665simo
Deltagare>Att med fjädringen och krängare få den mera nervös är rätt
>farligt faktiskt, det är lätt att bli överraskad vid fel läge
>s.a.s…(fullt uppställ med en redig lastbil på sidan :D).Livar upp saker o ting på väg till ”jobbet” 😉
>Iskörning och konbana ger mycket mer än att gnugga bana
>faktiskt!Tror att det mer handlar om att lära sig bilen i de olika lägen
man hamnar i…känns som väldigt lurigt att bygga in mer överstyrning
än vad som redan finns, iaf när det går fort.Sen så går det ju inte speciellt fort när man går på tvären 😉
/K&N – fett bensinkort e snabbaste vägen till bra tider
18 mars, 2005 kl. 14:27 #67670Krigge
Deltagare>Du missförstod nog lite vad jag menade, jag var inte ute
>efter att du skulle ut och praktisera ”lift off oversteer” –
>utan mer greja med balansen i bilen.
>
>För att göra bilen naturligt överstyrd blir det till att
>antingen försöka ”plocka bort” grepp från bakvagnen, eller få
>mer vrid på bakhjulen via mera aggressivt satt drivlina.
>
>Att med fjädringen och krängare få den mera nervös är rätt
>farligt faktiskt, det är lätt att bli överraskad vid fel läge
>s.a.s…(fullt uppställ med en redig lastbil på sidan :D).
>
>:)
>
>Iskörning och konbana ger mycket mer än att gnugga bana
>faktiskt!
>
>/JDå är jag med, jag försöker köra med mest kraft bak på bana, gör väl lite grann iallafall men….
Är det krångligt att byta fjädrar själv om man kan få tag i en klämma? Och ställa hjulvinklar? Har inte tummen mitt i handen men är ju ingen gud heller.13 april, 2005 kl. 08:33 #67671stockis
Deltagarefinns sänkningsfjädrar ifrån Prodrive att köpa i sverige? isf vart. Ska vara till min MY00 gt
13 april, 2005 kl. 12:46 #67660ExOrdis
DeltagareEibach, Lesjöfors, HR eller whatever sänk inte tokmycket bara och se till att fjäderkonstanten ligger inom stötdämparens arbetsområde eller anpassa dämparen efter vald fjäder. För kort infjädringsväg (risk för genomslag) i förhållande till utfjädringsväg är inte särskilt optimalt för gata. Bara min reflektion.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.