SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Är det nån ide att satsa på coilover sleeves?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Krigge
    Deltagare

Såg dessa sleeves och funderade på hur dom funkar. Går dom ställa enbart i höjd eller?
      http://www.speedworks.se/shop/
      Priset var det ju inget fel på men är det skräp eller?
      Kommer antingen satsa på dessa eller bara en vanlig sänkning, inte aktuellt o lägga ut över 10k.

Blocken
      Deltagare

Ingen aning om hur dessa funkar, men jag kan berätta en hemlis:
        Med sänkfjädrar från Prodrive, R-däck, och SGM’s hjulvinklar är man tredje snabbast i Bilsport Superstage! 🙂

Mao, originaldämparna funkar rätt bra!

/Block

Min STihttp://images.bravenet.com/common/images/smilies/cowboy.gif

Krigge
        Deltagare

Jag siktar inte på nåt annat än att va snabbast så det duger inte för mig;)

Blocken
          Deltagare
            SecretAgentMan
            Deltagare

>Kommer antingen satsa på dessa eller bara en vanlig sänkning,
              >inte aktuellt o lägga ut över 10k.

Rimmar särdeles illa med att just vara snabbast. 😉
              Riktig fjädring kostar…kör enligt Blocks recept, eller gräv betydligt djupare i plånboken.

/J

simo
              Deltagare

Ska du va snabbast, sattsa då på bättre grejer…
                än den som är det… ;):D:D

http://www.prodrive.com/default2.asp?M=372

Skämt o sido, skulle jag gjort ngt mer än de Block förespråkar så skulle
                jag kolla på hårdare krängare

/K&N

SecretAgentMan
                Deltagare

…och skall en bil fungera bra på asfalt, så är rätt däck det första, sedan är det en bra idé att matcha hårdare fjädrar med tyngre dämpning med (de där ”sleevesen” är inget annat än ett fjädrar med ställbar höjd – mer styling än funktion).

Kör på Blockens recept, det kommer du långt med!

/J

Krigge
                  Deltagare

Jodå, r-däck finns redan men tyckte den understyr för mycket, satsar väl på fjädrar och kanske en ”swaybar”.
                    Men SGM´s hjulvinklar????

SecretAgentMan
                    Deltagare

Understyrningen ligger mycket i körningen faktiskt, med rätt teknik (alldeles för fort in i böjen och gassläpp) är bilarna farligt överstyrda (provas på stor yta, där man inte riskerar att träffa något dyrt).
                      Går du på gasen hårt mitt i böjen så blir det understyrt. 🙂
                      Lösningen jag rekommenderar är helt klart att hänga med på våra aktiviteter och ladda soppakortet. 🙂

SGM….det är jag det… 😉 😀 ..och mina hjulvinklar* är topphemliga saker! 😮

/J

* Samma-lika som Prodrives gamla rekommenderade saker, max camber fram, en mm toe-in (sammanlagt) fram och bak.

Krigge
                      Deltagare

Visst går det att få den och överstyra (nåt ruskigt tom) men det känns lite enklare och fixa till det med beprövade medel än och sätta aset i ett räcke när man lär sig köra brett.
                        Har tyvärr bara vart ute med den 2ggr på bana men det kommer mera som man säger.

SecretAgentMan
                        Deltagare

Du missförstod nog lite vad jag menade, jag var inte ute efter att du skulle ut och praktisera ”lift off oversteer” – utan mer greja med balansen i bilen.

För att göra bilen naturligt överstyrd blir det till att antingen försöka ”plocka bort” grepp från bakvagnen, eller få mer vrid på bakhjulen via mera aggressivt satt drivlina.

Att med fjädringen och krängare få den mera nervös är rätt farligt faktiskt, det är lätt att bli överraskad vid fel läge s.a.s…(fullt uppställ med en redig lastbil på sidan :D).

🙂

Iskörning och konbana ger mycket mer än att gnugga bana faktiskt!

/J

simo
                          Deltagare

>Att med fjädringen och krängare få den mera nervös är rätt
                            >farligt faktiskt, det är lätt att bli överraskad vid fel läge
                            >s.a.s…(fullt uppställ med en redig lastbil på sidan :D).

Livar upp saker o ting på väg till ”jobbet” 😉

>Iskörning och konbana ger mycket mer än att gnugga bana
                            >faktiskt!

Tror att det mer handlar om att lära sig bilen i de olika lägen
                            man hamnar i…känns som väldigt lurigt att bygga in mer överstyrning
                            än vad som redan finns, iaf när det går fort.

Sen så går det ju inte speciellt fort när man går på tvären 😉

/K&N – fett bensinkort e snabbaste vägen till bra tider

Krigge
                            Deltagare

>Du missförstod nog lite vad jag menade, jag var inte ute
                              >efter att du skulle ut och praktisera ”lift off oversteer” –
                              >utan mer greja med balansen i bilen.
                              >
                              >För att göra bilen naturligt överstyrd blir det till att
                              >antingen försöka ”plocka bort” grepp från bakvagnen, eller få
                              >mer vrid på bakhjulen via mera aggressivt satt drivlina.
                              >
                              >Att med fjädringen och krängare få den mera nervös är rätt
                              >farligt faktiskt, det är lätt att bli överraskad vid fel läge
                              >s.a.s…(fullt uppställ med en redig lastbil på sidan :D).
                              >
                              >:)
                              >
                              >Iskörning och konbana ger mycket mer än att gnugga bana
                              >faktiskt!
                              >
                              >/J

Då är jag med, jag försöker köra med mest kraft bak på bana, gör väl lite grann iallafall men….
                              Är det krångligt att byta fjädrar själv om man kan få tag i en klämma? Och ställa hjulvinklar? Har inte tummen mitt i handen men är ju ingen gud heller.

stockis
                              Deltagare

finns sänkningsfjädrar ifrån Prodrive att köpa i sverige? isf vart. Ska vara till min MY00 gt

ExOrdis
                                Deltagare

Eibach, Lesjöfors, HR eller whatever sänk inte tokmycket bara och se till att fjäderkonstanten ligger inom stötdämparens arbetsområde eller anpassa dämparen efter vald fjäder. För kort infjädringsväg (risk för genomslag) i förhållande till utfjädringsväg är inte särskilt optimalt för gata. Bara min reflektion.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.