› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Är detta oljereturen?
- Detta ämne har 13 svar, 1,437 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 8 månader sedan av
grenc.
-
FörfattareInlägg
-
14 mars, 2012 kl. 22:14 #27861
grenc
DeltagareTja,
Har haft lite strul med bilen nu i veckan med att jag dels haft ett litet dovt blurrigt ljud som kommer från höger sida typ vid turbon/downpipen där någonstans när jag drar på på låga varv. Troligtvis bara jag som hör det då man får sitta och verkligen leta efter ljudet.
Hur som helst så öppna jag huven i måndags och hittade ingenting då jag bara kolla snabbt.
Det var dags att byta olja inför våren så jag slängde i ny och fin Castrol Edge-olja (5W-30) och bytta oljefilter samtidigt.
Testade om det vart nått annat ljud på höga varv och vid nästan full gas vid typ 5000varv så kommer det ett SCCCHH-ljud ungefär som du börjar säga ”schäfer”.
Hur som, stannar till igen och glor ner där jag tycker ljudet kommer ifrån och ser detta:
Närmare:

Så, rätt suspekt och tydligt ”litet” oljeläckage, men jag undrar bara om det är så uppenbart att det är oljereturen är den röda pilen och det är slangklämman som blå pil pekar på som jag ska byta ut? Eller är det inte oljeretur och i så fall, vad gör jag?

Tacksam för snabbt svar!
//Christian
PS. Ja… jag vet, den är JÄTTESKITIG! 😉 DS.
15 mars, 2012 kl. 23:09 #239267grenc
DeltagareNågon som vet?
16 mars, 2012 kl. 16:21 #239260Fricke.w
DeltagareJag tror inte personligen att de är de röret som är dit problem, tror de är turblo elbow pipen som gått i gummit vid trubon, brukar vara ganska sunkiga orginl elbow där, och tror oljan kommer från vevhus ventilationen som går in i elbowen, den brukar vara ganska kladig inuti, vid demontering.
Men gummi slangen du peckar på, verkar ju gå till någon givare eller liknande, och så såg de då inte ut på min 2006 sti, är de en usa import?
16 mars, 2012 kl. 18:09 #239268grenc
DeltagareTror inte heller att det är problemet nu efter att jag tagit av den befintliga slangklämman, känt efter sprickor i gummit vilket inte fanns samt satt dit en fräsch slangklämma, men det låter likadant. Dock så kom det inget oljespill nu när jag körde till och från jobbet.
Har du möjlighet att peka ut vilken böj du tänker på då jag inte är helt bra på vad alla slangar är för några under huven?
Det är helt rätt, det är en USA-import.Tack!
//Christian17 mars, 2012 kl. 07:29 #239265Håenström
DeltagareOljereturen sitter under turbon. Detta ser ut som vevhusvent.
17 mars, 2012 kl. 10:26 #239261Fricke.w
DeltagareRöd pil pekar på turbo elbow, som går under plenum och sitter med en stor slang klamma, mot turbo huset, är säkerligen den som sprukit för dig, om du även får konstiga ljud när du får laddtryck, då sugs den in lite och de blir ett pyss ljud, pröva att trycka lite på den med fingret på den sladriga delen vid turbo, för att se om du ser nå sprickor.
Blå pil som pekar på de du menade först, hör garanterat till vevhuset, och är inget man ser på en svensksåld bil.
Fredrik
17 mars, 2012 kl. 11:21 #239269grenc
DeltagareMen du! lyste och tittade en bra stund och såg sen att själva gummit som klämms åt av den slangklämman (röd pil) som du pekar på, har spruckit just under slangklämman.
Det blir precis som du säger ett litet mer vinande ljud vid laddtryck, så det känns som en fullträff i diagnos, snyggt! =)Frågan är bara, hur svår är denna del att byta, vad behöver jag ta bort?
Tusen tack!
/Christian
17 mars, 2012 kl. 12:49 #239266Rednavas
DeltagareInsuget måste bort :p beställ en ny i silicon :p
17 mars, 2012 kl. 15:56 #239262Fricke.w
DeltagareJapp som han säger, så måste insuget/plenum lyftas, inte så svårt faktist, men kan ta en liten stund och satsa på ett i silikon i stället 🙂
17 mars, 2012 kl. 17:45 #239270grenc
DeltagareAnade att det måste bort först, gummibiten sitter som sagt inte helt gyllene till som det är nu =) Tips på vart jag hittar en sån i silicon?
I och med att det heter ”turbo elbow” så gissar jag att den går som den här bilden? Om inte, har ni en bild på hur delen ser ut?

En annan sak. Vevhusventilationen, ska den föra bort olja, känns inte som det va? Vart kan då oljan komma ifrån som ligger på slangarna? Det verkar ju som att det började i just den kopplingen jag pekade ut förut, då det är mest kladdigt kring den anslutningen.
18 mars, 2012 kl. 02:04 #239263Fricke.w
Deltagarevevhus ventilationen är ju gjorde som så på en orginal bil, att den ska skicka in olje dimma, och annat oförbränt skit som kommer förbi kolvringarna, tillbaks in i förbränings procesen, så att de kommer olje film på dina slangar nu, för vånar mig inte, då vevhus ventilationen, går in i ljust turbo elbow och ska tillbaks in i förbråningen.
Brukar vara bra nog med kläg, när du tar bort den ska du se 😀18 mars, 2012 kl. 13:09 #239271grenc
DeltagareSå hålet i insugsröret till turbon gör att den olja/klägg från vevhusventilationen åker ut på dom omkringliggande slangarna?
Det har droppat lite olja under bilen märkte jag, det har runnit ur dom mittersta hålen på ”hasplåten/plastskivan” under motorn. Det är inte mycket, bara en 3*3cm pöl typ.
Kan man åka omkring med detta som det är och rätta till om någon vecka? Behöver bilen just nu då det är massa möten och grejer i veckan som kommer.
Tack för all hjälp!
18 mars, 2012 kl. 19:49 #239264Fricke.w
DeltagareJo vist går de att åka så, men råder dig att i akta försiktighet, då du nu drar in o upp mätt luft av lmm, och bilen kan riskera att gå lent.
18 mars, 2012 kl. 21:39 #239272grenc
DeltagareJuste, det blir ju snål gång vilket inte är vidare bra..
Men jag blir lite fundersam kring varför det är så pass mycket olja som verkar komma ut. Kan det vara oljereturen under turbon som fuktar lite? Vanligt ställe annars som kan bidra till en lite oljeprick på marken?
Om man bara kollar på där kopplingen från insuget möter turbon (där det är paj) så är det ju grisigt värre, är allt det griset tänkt att åka in i turbon och vidare så det förbränns igen? Är det helt normalt att det är massa grisighet där så är det helt ok.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.