SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Styling / Tillbehör / Bilvård Är sugen på att byta ratt…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    minid
    Deltagare

Hej!

Jag är sugen på att byta ratt…

En utan airbag då..

1. Men hur går det med försäkringen om det skulle hända en olycka där airbagen kunde ha hjälp mot diverse kropps skador??

2. Men om man nu plockar ur airbagen som sitter i ratten funkar då den andra airbagen?

3. Hur går det med besiktning?

4. Om man tar bort original ratten med airbag hur får man då airbags lampan att sluta lysa..?

Skulle vara tacksam om någon skulle kunna besvara min frågor..

/Philip

simo
      Deltagare

Hej!Jag är sugen på att byta ratt…En utan airbag då..1. Men hur går det med försäkringen om det skulle hända en olycka där airbagen kunde ha hjälp mot diverse kropps skador??
        Vet ej!
        2. Men om man nu plockar ur airbagen som sitter i ratten funkar då den andra airbagen?
        Har inte provat 😉
        3. Hur går det med besiktning?
        Var inga problem för mig iaf(besiktning är alltid som en triss)
        4. Om man tar bort original ratten med airbag hur får man då airbags lampan att sluta lysa..?
        Med hjälp av ett 2 ohms motstånd får du tyst på den!

/U

minid
        Deltagare

Tackar då… då fick man svar på fråga 3 och 4… 😛

Någon som vet något om dem andra två?

/Philip

Niklas
          Deltagare

1. Har hört att försäkringsbolag inte tycker om att man byter ratt.

2. Ja, de är inte seriekopplade och eftersom du inte bryter någon krets genom att lösa punkt 4 så kommer hela bilen att tro att airbagen i ratten är kvar.

3. Jag klarade mig också fint. Besiktningskillen frågade om jag kört på isen med fulldubb och att jag borde prova det.

4. Som Ulrik skrev.

minid
            Deltagare

I min gamla subaru satt det en ratt utan airbag. Efter krocken med älgen och min polare som körde och dog så känns det inte direkt lockande att byta ratt.. tänk på det innan ni byter ratt.

Jag har också undrat lite över anledningen till rattbyten. Är det en utseendefråga, eller blir det mycket skönare att köra? Det kanske låter trist men visst torde väl originalratten räcka för de flesta (om det inte är en utseendefråga)!!?mvh Mats N

Jo det är väl utseende fråga i mitt fall… men original ratten i min bil är rätt sliten.. så det är pga av det jag byter i såfall…

/P – Kör med ”grå” ratt istället för svart.. 🙁

Larry
              Deltagare

MatsN: Jag tycker att det är STOR skillnad i körningen, mycket trevligare med mindre ratt. Blir en helt ny bil 🙂

Meeeen som sagt, tänkt på säkerheten grabbar. Orginalratten med airbag kan nog rädda liv… Själv satte jag in fyrpunktsbälten när ratten blev airbag-lös, en liten kompensation iaf.

Grusdraparn
                Deltagare

Kör du med 4-p även till vardags?

/K

Niklas
                  Deltagare

Tyvärr har folk dött med airbag i ratten då de kolliderat med en älg också. Men visst, det är dumt att ta bort säkerhet från bilen.

Larry
                    Deltagare

Kör du med 4-p även till vardags?/K

Ja, så ofta jag orkar kränga på mig dom 🙂
                      Så fort det blir lite mer aktiv körning än att sitta i rusningsköerna så åker dom på! Man sitter rätt skönt med dom oxå, blir liksom ett med bilen.

Lefty
                      Deltagare

Tyvärr har folk dött med airbag i ratten då de kolliderat med en älg också. Men visst, det är dumt att ta bort säkerhet från bilen.

Tror du att fler har dött med airbag än utan ? 😉 Det finns ju ändå en anledning till att man har en airbag i bilen.

Practos
                        Deltagare

om det är en gt du har och vill ha mindre ratt så kanske nyare sti kringla är ett alternativ?

Bilprovningen kollar inte upp airbaglampan enligt deras hemsida på besiktningen.

Niklas
                          Deltagare

Tror du att fler har dött med airbag än utan ?

När skrev jag det?

När man krockar med en älg hjälper knappast en airbag då hela djurets kropp flyger in mot vindrutan och brukar krossa det mesta fram till b-stolparna. Men vid tex kollision med träd eller annat fordon är en airbag bra.

apache54
                            Deltagare

I min gamla subaru satt det en ratt utan airbag. Efter krocken med älgen och min polare som körde och dog så känns det inte direkt lockande att byta ratt.. tänk på det innan ni byter ratt.

Manor
                              Deltagare

Jag har också undrat lite över anledningen till rattbyten. Är det en utseendefråga, eller blir det mycket skönare att köra? Det kanske låter trist men visst torde väl originalratten räcka för de flesta (om det inte är en utseendefråga)!!?

mvh Mats N

minid
                                Deltagare

Tja tar upp tråden igen…

Jag undrar ifall man kan få tag på en original Sti ratt från 03-05 modellerna med airbag o hela kittet??

Har kollat bildelsbasen men där finns typ bara krockad GT,s 😉

Min ratt ser för jävlig ut i min GT -99 och jag skulle vilja ha en lite mindre ratt.. tycker man får bättre känsla då.. 🙂

MVH

Philip

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.