SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor ARP topplocksbultar – åtdragningsmoment?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29880
    jerry999
    Deltagare

      Tja, Hur mkt ska jag dra mina arp toppbultar till min subaru impreza ej20t motor, med cometic MLS 1.3mm toppackning?

      // Jerry

      #253417
      TomK
      Deltagare

        Slut moment på 90ft/lb ca 120nm

        #253420
        kleinis
        Deltagare

          Slut moment på 90ft/lb ca 120nm

          är inte 120nm för hårt för ARP bultar ? var hört max 110nm ?
          bara en fråga då jag också sätter i lika dana bultar nu.

          #253418
          TomK
          Deltagare

            är inte 120nm för hårt för ARP bultar ? var hört max 110nm ?
            bara en fråga då jag också sätter i lika dana bultar nu.

            Det är vad folk i US drar sina och jag har dragit mina med det momentet. Funkar prima! 🙂

            #253413
            challe
            Deltagare

              Japp 120nm ska det va, det är vad alan jeffery på enginetuner rekommenderade mig o brorsan när vi smällde ihop våran motor.

              Vi drog i 3 steg 60-90-120nm,

              Va dock beredd på att göra i byxorna när dom sträcker sig det känns som man drar av dom nästan 😀

              #253414
              sladden
              Deltagare

                Någon som har koll på va original bultarna ska dras me. Inte arp denna gången. He he

                #253419
                TomK
                Deltagare

                  Någon som har koll på va original bultarna ska dras me. Inte arp denna gången. He he

                  Här har du allt.
                  http://www.ludicrous-speed.com/automotive/impreza/fsm/Impreza-STi-2004/2._Engine_Section_(Sti)/04._Mechanical/19._Cylinder_Head_Assembly.Pdf

                  #253415
                  sladden
                  Deltagare

                    Här har du allt.
                    http://www.ludicrous-speed.com/automotive/impreza/fsm/Impreza-STi-2004/2._Engine_Section_(Sti)/04._Mechanical/19._Cylinder_Head_Assembly.Pdf

                    Tack. Men sitter med en iPad, så kan inte öppna skiten. Datorn är trasig. :(.

                    Ingen som har lust att kolla åt mig.

                    #253421
                    Gyver
                    Deltagare

                      Tack. Men sitter med en iPad, så kan inte öppna skiten. Datorn är trasig. :(.

                      Ingen som har lust att kolla åt mig.

                      B: INSTALLATION
                      1) Install the cylinder head and gaskets on cylinder
                      block.
                      NOTE:
                      • Use new cylinder head gaskets.
                      • Be careful not to scratch the mating surface of
                      cylinder head and cylinder block.
                      2) Tighten the cylinder head bolts.
                      (1) Apply a coat of engine oil to the washers and
                      bolt threads.
                      (2) Tighten all bolts to 29 N·m (3.0 kgf-m, 22 ftlb)
                      in alphabetical sequence.
                      (3) Tighten all bolts to 69 N·m (7.0 kgf-m, 51 ftlb)
                      in alphabetical sequence again.
                      (4) Back off all bolts by 180° first; back them off
                      by 180° again in reverse order of installation.
                      (5) Tighten all bolts to 49 N·m (5.0 kgf-m, 36 ftlb)
                      in alphabetical sequence.
                      (6) Tighten all bolts 80 to 90° in alphabetical sequence.
                      (7) Tighten all bolts by 40 to 45° in alphabetical
                      sequence again.
                      NOTE:
                      Do not tighten the bolts by more than 45°.
                      (8) Further tighten all bolts (A) and (B) by 40 to
                      45°.
                      NOTE:
                      Ensure that the total “re-tightening angle

                      #253416
                      sladden
                      Deltagare

                        B: INSTALLATION
                        1) Install the cylinder head and gaskets on cylinder
                        block.
                        NOTE:
                        • Use new cylinder head gaskets.
                        • Be careful not to scratch the mating surface of
                        cylinder head and cylinder block.
                        2) Tighten the cylinder head bolts.
                        (1) Apply a coat of engine oil to the washers and
                        bolt threads.
                        (2) Tighten all bolts to 29 N·m (3.0 kgf-m, 22 ftlb)
                        in alphabetical sequence.
                        (3) Tighten all bolts to 69 N·m (7.0 kgf-m, 51 ftlb)
                        in alphabetical sequence again.
                        (4) Back off all bolts by 180° first; back them off
                        by 180° again in reverse order of installation.
                        (5) Tighten all bolts to 49 N·m (5.0 kgf-m, 36 ftlb)
                        in alphabetical sequence.
                        (6) Tighten all bolts 80 to 90° in alphabetical sequence.
                        (7) Tighten all bolts by 40 to 45° in alphabetical
                        sequence again.
                        NOTE:
                        Do not tighten the bolts by more than 45°.
                        (8) Further tighten all bolts (A) and (B) by 40 to
                        45°.
                        NOTE:
                        Ensure that the total “re-tightening angle

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.