› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Åsikter om STi Racing
- Detta ämne har 43 svar, 5,583 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av
Jocke.T.
-
FörfattareInlägg
-
29 december, 2010 kl. 16:11 #212684
Gilarski
DeltagareHehe, luktade Nissan GT-R om de sista bilderna, tycker Subaru har en skönare stjäl än Nissan varför de borde hålla sig mer till rallyarvet än Pimp my kokare. :rolleyes:
31 december, 2010 kl. 09:51 #212680AndreS
DeltagareHar äntligen fått provköra den, men hur f*n kan man montera dubbfria vinterdäck före dubbade??? Inget fäste överhuvudtaget.
Vidare till bilen då, första jag tänkte på var nyckeln, en struntsak men va skönt att bara springa omkring med den i fickan på banträffarna och slippa fundera på vart man satte den när man klev ur.
Kvallitén överlag har klivit upp flera snäpp jämfört med min Impreza STI PSE -04, positivt överaskad. Långt ifrån audi-kvallité men då skulle den antagligen blivit ännu tyngre/dyrare. Nu ser det även ut att rymmas ett/två par knän i baksätet som inte behöver konkurrera med min rygg genom förarsätet. Farthållare!! Kanske inte så nödvändigt på bankörningen men ack så skönt när man ska transportera sig 100+ mil för att ta sig dit.
Med det tidigare nämnda obefintliga fästet är det svårt att säga något om köregenskaperna men den har givetvis betydligt mer bottenvrid än min 2.0l. Var ganska skönt att slippa växla hela tiden för att hålla sig över 4000rpm för att kunna leka, lite tråkigt var dock det tidiga varvstoppet som jag inte riktigt var van vid.
Även fast jag inte är van vid bilen kändes det trygt att lägga upp lite längre ställ efter skogsvägar, kändes mer pålitlig och trygg än min bil. Detta drog iof ner rolighetsfaktorn ett snäpp, den kändes mer vuxen på något vis.Slutligen är det ju dyngtråkigt att den inte finns i blå som någon tidigare nämnde, jag vill ha en!!
31 december, 2010 kl. 10:07 #212657Ångan
DeltagareAngående bilen i annonsen så var väl det mesta okej förrutom priset. En subaru ska fasiken inte kosta ÖVER en HALV MILJON! och då är den inte ens ny.
En ny med spoliern går väl på ca 435k, och inte fasiken skulle jag lägga till 80k för ett par fälgar, avgassystem och klistermärken!?31 december, 2010 kl. 10:52 #212688Larsk
DeltagareVar ganska skönt att slippa växla hela tiden för att hålla sig över 4000rpm för att kunna leka, lite tråkigt var dock det tidiga varvstoppet som jag inte riktigt var van vid.
Man kan inställe varv-larmet selv (beep og röd lampa). Ställes i hop på 100 varv/min. Det fysiske cut-off er noenstans rundt 6500-6600 :rolleyes:
31 december, 2010 kl. 11:01 #212689Larsk
DeltagareMan kan inställe varv-larmet selv (beep og rød lampa). Ställes i hop på 100 varv/min. Det fysiske cut-off er noenstans rundt 6500-6600 :rolleyes:
Men om du ser på effektkurvan, så er der ikke mer at hänte över 6000 varv http://www.subaru.se/sti_racing_engine.aspx
31 december, 2010 kl. 11:15 #212681AndreS
DeltagareMan kan inställe varv-larmet selv (beep og röd lampa). Ställes i hop på 100 varv/min. Det fysiske cut-off er noenstans rundt 6500-6600 :rolleyes:
Hehe du missförstår mig, läs inlägget en gång till ordentligt. Menade att jag INTE behövde varva +4000rpm på STI Racing för att kunna leka som jag behöver med min bil. Under 4000rpm är det ingen effekt i 2.0l STI.
Fullt medveten om växlingsindikatorn eftersom jag har det på min bil också, men det har jag inte ens nämnt något om i min text.
Vet även att det inte är mer att hämta över 6000rpm på 2,5l motorn, knappast på gamla motorn heller. Tycker däremot att 6600 är i lägsta laget för varvstoppen speciellt på en isbana då jag gärna går högre upp i varv bara för att slippa en kort onödig växling. Den möjligheten försvinner lite tror jag i och med den lägre varvstoppen.31 december, 2010 kl. 11:39 #212690Larsk
DeltagareHehe du missförstår mig, läs inlägget en gång till ordentligt. Menade att jag INTE behövde varva +4000rpm på STI Racing för att kunna leka som jag behöver med min bil. Under 4000rpm är det ingen effekt i 2.0l STI.
Fullt medveten om växlingsindikatorn eftersom jag har det på min bil också, men det har jag inte ens nämnt något om i min text.
Vet även att det inte är mer att hämta över 6000rpm på 2,5l motorn, knappast på gamla motorn heller. Tycker däremot att 6600 är i lägsta laget för varvstoppen speciellt på en isbana då jag gärna går högre upp i varv bara för att slippa en kort onödig växling. Den möjligheten försvinner lite tror jag i och med den lägre varvstoppen.Joh, då missförstod jeg dig. 🙂
Men under ca. 3000 varv er der ikke mycket skoj på 2,5l motoren heller, så om man skal have max respons, så skal den stå i sport sharp, og man skal holde varvtallet över 3500 og under 6100 😎 – då er det kul,og så med diffen i mindst lås, og vdc i mellanlaget og på hård snö … 😀
31 december, 2010 kl. 12:39 #212654Manor
DeltagareHar äntligen fått provköra den, men hur f*n kan man montera dubbfria vinterdäck före dubbade??? Inget fäste överhuvudtaget…
OT
Jag har alltid kört dubbfritt på Imprezan och nu även på Outbacken. Det är absolut inget som jag ångrar, men är självklart sämre än dubbdäck på is. Jag har dock aldrig haft några direkt problem med fästet på vintervägarna runt Stockholm när man ska komma iväg…det är t.o.m svårt att få antislirlampan att blinka trots att man trycker på från stillastående. Visst kan det släppa på den isiga asfalten, och ska man köra på sjöisar så är väl dubbfritt inte det bästa…men sett till de mil man totalt kör på vinterhjulen så tycker jag att dubbfria däck ÄGER…åtminstone i Stockholmsområdet.På snöigt underlag (inte is) så skulle jag vilja hävda att dubbdäck inte gör någon nytta alls, och enligt vissa senare tester av Teknikens Värld och Motor så fungerar äldre dubbfria däck bättre än äldre dubbdäck på alla/de flesta underlag redan från år 2. Om detta stämmer, ingen aning…men att slippa åka omkring med rasslande dubbdäck är bara det värt en hel del.
/OT31 december, 2010 kl. 13:21 #212661Lt Dan
DeltagareOT
Jag har alltid kört dubbfritt på Imprezan och nu även på Outbacken. Det är absolut inget som jag ångrar, men är självklart sämre än dubbdäck på is. Jag har dock aldrig haft några direkt problem med fästet på vintervägarna runt Stockholm när man ska komma iväg…det är t.o.m svårt att få antislirlampan att blinka trots att man trycker på från stillastående. Visst kan det släppa på den isiga asfalten, och ska man köra på sjöisar så är väl dubbfritt inte det bästa…men sett till de mil man totalt kör på vinterhjulen så tycker jag att dubbfria däck ÄGER…åtminstone i Stockholmsområdet.På snöigt underlag (inte is) så skulle jag vilja hävda att dubbdäck inte gör någon nytta alls, och enligt vissa senare tester av Teknikens Värld och Motor så fungerar äldre dubbfria däck bättre än äldre dubbdäck på alla/de flesta underlag redan från år 2. Om detta stämmer, ingen aning…men att slippa åka omkring med rasslande dubbdäck är bara det värt en hel del.
/OTManor, nu vet vi ju alla att du inte står på så hårt. Du kör snällt och beskedligt 🙂
Jag lånade farsans impreza GT med dubbfria nokian RS. Det gick inte att köra ”inspirerat” Det slirar hit och dit. Om jag kör som övriga, dvs lungt och oftast under hastighetsgränsen funkar däcken ok. Satte mig direkt efter i Legacyn men dubbdäck. Som natt och dag, går att köra obehagligt fort, märks inte att det är snorhalt. Personligen med min körstil kan jag inte köra odubbat. Myntet har alltid två sidor 🙂Gott nytt kokarår!!
/Ltd
31 december, 2010 kl. 15:11 #212655Manor
DeltagareManor, nu vet vi ju alla att du inte står på så hårt. Du kör snällt och beskedligt 🙂
Jag lånade farsans impreza GT med dubbfria nokian RS. Det gick inte att köra ”inspirerat” Det slirar hit och dit. Om jag kör som övriga, dvs lungt och oftast under hastighetsgränsen funkar däcken ok. Satte mig direkt efter i Legacyn men dubbdäck. Som natt och dag, går att köra obehagligt fort, märks inte att det är snorhalt. Personligen med min körstil kan jag inte köra odubbat. Myntet har alltid två sidor 🙂Gott nytt kokarår!!
/Ltd
Jo, det stämmer att jag inte står på så hårt…och som vanlig vettig trafikant (+ moms) så fungerar det alldeles ypperligt med dubbfria däck på vintern :D.
Nu är väl ett Nokian RS ett så kallat ”året-om-däck” om jag inte misstar mig. Många gör också jämförelser med dubbfria däck gjorda för kontinentalt bruk. Jag antar att dubbfria vinterdäck gjorda för nordiskt bruk är väldigt annorlunda i upplevelse…och det är också bara den typ av däck som jag har haft på mina Subarus.
Enligt nya tester så åldras ett dubbdäck mindre värdigt än sina dubbfria konkurrenter…åtminstone enligt Teknikens Värld och Motor (läs och lär):
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/101015-gamla-dubbdack/index.xmlJag tycker att det är lite av en skröna att dubbdäck är bäst och att man alltid höjer de till skyarna. Sett till en vintersäsong så är det inte ofta som behovet verkligen finns…men alla nackdelarna med rassel och slitage kommer man inte ifrån…och får lyssna till dag ut och dag in. Resonemanget att om de bara hjälper till en gång så är det värt ”rasslet” faller platt då ju samma personer utnyttjar fördelen av däcket genom att köra fortare (precis som du skriver ovan).
Dubbfria däck av kvalitet är ju inte heller billigare, så det är ju inte av snikskäl som man köper dessa…utan för att de sett till hela säsongen helt enkelt känns tystare och mjukare. Att de nu också verkar vara ett bättre val enligt några nya tester sett till hela dess livslängd förstärker bara känslan av att dubbfritt kan vara nog så vettigt (vettigare).
Edit: Jag måste bara göra ett ytterligare personligt tillägg till denna debatt. Robert Colin säger att dubbdäck alltid är bäst och tror inte på ovanstående nämnda tidningars tester. Då Robert Colin och jag väldigt sällan har samma åsikt (Robert ÄLSKAR Volvo och HATAR Subaru…typ) så är bara det ett bevis för att dubbfritt är rätt :D.
31 december, 2010 kl. 15:37 #212662Lt Dan
DeltagareJo, det stämmer att jag inte står på så hårt…och som vanlig vettig trafikant (+ moms) så fungerar det alldeles ypperligt med dubbfria däck på vintern :D.
Nu är väl ett Nokian RS ett så kallat ”året-om-däck” om jag inte misstar mig. Många gör också jämförelser med dubbfria däck gjorda för kontinentalt bruk. Jag antar att dubbfria vinterdäck gjorda för nordiskt bruk är väldigt annorlunda i upplevelse…och det är också bara den typ av däck som jag har haft på mina Subarus.
Enligt nya tester så åldras ett dubbdäck mindre värdigt än sina dubbfria konkurrenter…åtminstone enligt Teknikens Värld och Motor (läs och lär):
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/101015-gamla-dubbdack/index.xmlJag tycker att det är lite av en skröna att dubbdäck är bäst och att man alltid höjer de till skyarna. Sett till en vintersäsong så är det inte ofta som behovet verkligen finns…men alla nackdelarna med rassel och slitage kommer man inte ifrån…och får lyssna till dag ut och dag in. Resonemanget att om de bara hjälper till en gång så är det värt ”rasslet” faller platt då ju samma personer utnyttjar fördelen av däcket genom att köra fortare (precis som du skriver ovan).
Dubbfria däck av kvalitet är ju inte heller billigare, så det är ju inte av snikskäl som man köper dessa…utan för att de sett till hela säsongen helt enkelt känns tystare och mjukare. Att de nu också verkar vara ett bättre val enligt några nya tester sett till hela dess livslängd förstärker bara känslan av att dubbfritt kan vara nog så vettigt (vettigare).
Kör man som jag och trycker gasen i botten vid varje rödlyse så funkar det inte alls med odubbat enligt min erfarenhet 🙂 Klarar helt enkelt inte att komma iväg tvåa…barnsligt japp…hehehe. Sen, det obehagligaste är att svänga då bakhjulen trycker på och bilen understyr, det måste till dubb som håller emot, annars är iden med att köra subaru och AWD bortkastad, såvida inte man bara vill köra lungt och ta sig loss i mkt snö.
Kanske är som du säger att Nokian RS är ett ”sämre” odubbat. Har kört andra märken som varit något bättre men inte i närheten av ett dubbat på något underlag, ja förutom torr asfalt då!
Känns som att det blivit mode att köra odubbat pga av miljöskäl. Tester av motorjournalister tar jag med en stor nypa salt, inte bara däck tester utan alla tester.Men som sagt, vad ska man ha bilen till avgör däcket. Ska man utnyttja sin Subaru till fullo så tror jag ändå dubben är det självklara valet
/LtD
2 januari, 2011 kl. 10:12 #212682AndreS
DeltagareOjoj, nu skenade det iväg lite OT som sagt. Var inte min mening med inlägget utan syftet var att säga att jag inte kunde testa bilen som jag ville eftersom det satt dåliga däck på den.
Alla får givetvis tycka som dom vill men här är min erfarenhet av dubbad/odubbat. Jag jobbar som vintertestförare åt ett större tysk företag, vi kör cirka 300 mil/vecka och testar främst ESP/ASR och ABS. Jag vill påstå att vi kör betydligt mer provocerande än medelsvensson. Vi åker endast på dubbfritt, av den enkla orsaken att vi skulle förstöra alla våra isbanor om vi hade dubb.
Som ni skrivit tidigare är det en oerhörd skillnad mellan nordiska (dubbfria) vinterdäck och dubbfritt från kontinenten.
Dom är dock inte ens nära likabra som dubbade vinterdäck, i kanske 80% av väglagen är dom jämnlika men 20% av fallen, när det har regnat underkylt/ snabba väderomslag m.m. så är dom lindrigt uttryck dåliga.
Tidningarnas tester läser jag sällan eftersom för mig spelar det ingen roll att ett däck har 1 meter längre bromssträcka än ett annat, i praktiken spelar det ingen roll eftersom reaktionstiden har större betydelse än den där metern. Däremot vet jag att under vissa normala förhållanden kan ett ”bra” dubbfritt ha 15-20 meter längre bromssträcka än ett bra dubbat.Ett extremfall: Har som mest glidit 350 meter från 110km/h med full broms med odubbat, med dubbade hade jag förmodligen stannat på 70-90 meter.
Har tyvärr inte haft tid att läsa artikeln Manor hänvisade till men eftersom jag vill ha bästa tänkbara grepp för mig och min familj byter jag däck vartannat år. Kan mycket väl vara så att dubbade åldras snabbare även om jag inte kan förstå orsaken.
Lämnar man aldrig 50-skyltarna i stockholm funkar kanske odubbat minst lika bra som dubbat, har faktist aldrig kört bil i Sthlm vintertid.
Sen angående ljudnivån så låter det defenitivt mer! Men får jag välja mellan lite bullrigare i ljudnivå i bilen eller ett bättre väggrepp är valet för mig inte svårt. Nu råkar nog de flesta på det här forumet inte sätta ljudnivå som viktigaste egenskap, då finns det bättre alternativ än imprezor. Kanske därför du Manor köpt en Outback 😉
Slutligen så jobbar det 100+ svenska testförare på företaget jag jobbar och utan att ha gjort någon nogrann studie skulle jag uppskatta att 80-90% av dom kör med dubbat privat. Resterande % fick antagligen med dubbfritt när de köpte bilen och är för snåla för att byta innan dom är slut.
2 januari, 2011 kl. 13:04 #212656Manor
DeltagareJo, det blev mycket OT…och ett av mina inlägg verkade ha försvunnit.
Då jag aldrig kört dubbdäck på vare sig Imprezan eller Outbacken så ska man väl egentligen inte uttala sig…men att man inte skulle komma iväg snabbt vid trafikljusen med dubbfria är bara BS. Det är bara att trycka på och iväg åker man.AndreS – jag tror att dubbfria däck presterar lika bra i mer än 80% av fallen som vanlig trafikant där jag åker…men jag kan ju inte svära på det. Skälvklart så köper jag att dubbdäcket är bättre på is och att man kan köpa sig kortare bromssträcka på det underlaget…jag kör dock med vinterdäcken i 4-5 år och om de dubbfria då kan vara bättre redan från år 2 så kanske inte valet av dubbfria är så dåligt ändå. Du som byter oftare gör säkert helt rätt.
Även sommardäck av bättre kvalitet kan ju minska bromssträckorna på sommaren, men det finns många SSI/SSc:are som gladligen köper rent skit bara för att komma undan billigare…så att alla är ute efter det bästa jämnt stämmer inte heller.
Det är väl som de säger i testerna. Det finns en massa parametrar att ta hänsyn till vid däckval. Pris är viktigast för en del, utseende för en annan…och för mig så kanske det var att slippa glida omkring på rasslande dubbdäck på barmark som det väl oftast är där jag bor (förutom de senaste två åren…vart tog växthuseffekten vägen :D).
Hur som haver…alla gör som alla vill…jag ville bara påtala att dubbfria nordendäck är bättre än vad många tror…speciellt de som aldrig ens har provat dem.
2 januari, 2011 kl. 13:26 #212686Jocke.T
DeltagareAtt ett par fälgar kan göra så mycke.
http://www.bytbil.com/bilar/subaru/sti-racing/fvcm44dg/?criterias=E0QBUDIAAY8ErLi.sQwA4AA_!En bra film om samma bil:
Nya Subaru STi Racing hos Ferrita
/Stefan
Hehe, kul att det är samma bil som i inlägget ovan 😛
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.