SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Åtdragningsmoment WrX RA 1996

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Jimmya85
    Deltagare

Hej.
      Håller på att konventera min Wrx RA EJ20 till 2.5 liters EJ257.
      Köpt shortblock från USA, med smidda kolvar osv.

Är det nån som vet om det är samma åtdragningsmoment på topparna på en J-Spec import, som det är på en Impreza GT?

Och isofall, var man hittar detta. Har tillgång till Autodata på jobbet och hittade åtdragningsmoment till Impreza 2.0 Turbo 1996-2000, men vet inte om dessa stämmer.

Viktigaste ådragningsmomenten jag behöver är för kamaxelöverfallen och topplocks bultarna.

Mvh Jimmy

lunkan
      Deltagare

Köp ARP bultar till topparna när du ändå håller på och dom dras om jag minns rätt med typ 98-100Nm. Överfallen till kammarna dras med 10Nm (dom längst fram där olje tätningen sitter) och dom andra dras med 20Nm. Taget från verkstadshandbok för STI (2,5L) men är samma för GT. Cylinderlocken dras med 6,4Nm.

Lycka till med tvåhalvan, kan säga att du kommer bli nöjd med den om du får ordning på´t 😉

STIred
        Deltagare

Om du skaffar arp bultar till topparna så ska de dras med max 100 i steg av 20,40,60…100. Vissa gör detta ett par tre gånger. Sen är det ganskla viktigt att efterdra bultarna med. Låt ligga nån dag efter du dragit dem och efterdra sen.

Du ska även se till använda arps smörjmedel för bultarna. Motorolja är inget bra, då får man dra med lite annat moment.

Detta om man vill vara riktig petig 😉 fast packningsjäveln kan ju gå ändå 🙁

/r

Jimmya85
          Deltagare

Tack!
            Ja, lika bra att köpa ARP bultar. Med tanke på att vi slipat in ventilerna och säterna nu och gjort toppen som ny 🙂

Ja, hoppas den kommer gå fint med kul register

Jimmya85
            Deltagare

Svarar lite på mina egna frågor, kanske någon som har nytta av detta. Nån mer som får påhälsning av vevstaken kanske 🙂

http://img530.imageshack.us/img530/5613/toppvc4.jpg

Camshaft Caps = 20 N.m (2.0 kgf-m, 14.5 ft-lb)
              “ Cam caps with M8 bolts are 20Nm.
              Cam caps with M6 bolts are 10Nm. “

Cam Cover Bolts = 10 N.m (1.0 kgf-m, 7.2 lb-ft)

Camshaft Timing Wheels = 98 N.m (10 kgf-m, 72.4 ft-lb)

Timing Belt Idlers = 39 N.m (4.0 kgf-m, 28.9 ft-lb)

Crankshaft Pulley = 157 N.m (16 kgf-m, 116 ft-lb

Oil Cooler Modine = 55 N.m (5.5 kgf-m, 40 ft-lb)

Flywheel = 72 N.m (7.3 kgf-m, 52.8 lb-ft)

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.