- Detta ämne har 16 svar, 1,671 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 9 månader sedan av Igge.
-
FörfattareInlägg
-
15 januari, 2016 kl. 17:53 #34381IggeDeltagare
Hej alla glada!
Här i veckan hämtade jag ett trasigt longblock (ej komplett) som jag köpte för en billig peng.
Tanken är att jag skulle få lära mig lite om hur våra motorer ser ut inuti och att man kanske kan sälja eventuella delar som är fräscha.
Tillskott till kassan är välkommet 🙂Motorn kommer ur en Impreza gt där staken tyckte att blocket behövde öppen vevhusventilation, så den gjorde ett par hål.
Har idag fått upp det i stativ och börjat demontera lite.
Vänstra toppens kamdrev var lätta att få av, sedan plockade jag kammarna och fick även loss toppen.
Högra sidan satt hårdare så där behöver jag hjälp att hålla emot.Ventilerna på till cylindern som havererade såg fräscha ut. Hur kan jag kolla skicket på dessa?
Finns det något värde i ett par toppar om nu båda är okej. ventilkåporna saknas men annars är de nog så kompletta de kan bli. Satt en givare i och så hade den hks stift i sig.Hur kollar man lättast om en defavärmare funkar? Går de att ohm-mäta? Vilka stift ska jag mäta mellan? Eller behöver jag skaffa kontakt och se om den blir varm?
Vad mer kan tänkas vara värt att sälja vidare?
kamkåporna var tyvärr sprucknaBilder kommer senare, om jag kommer ihåg nästa gång jag sitter vid datorn 🙂
15 januari, 2016 kl. 21:26 #280555Zeppp3Deltagare“defavärmare” är en väldigt bred term, vilken sorts värmare är det?
Slang, Frostplugg, Strykjärn?15 januari, 2016 kl. 21:58 #280546IggeDeltagareHur många sorter brukar det sitta fast på ett block? 😛
15 januari, 2016 kl. 22:02 #280556Zeppp3DeltagareBlev lite osäker när du sa “vilka stift”
Brukar nämligen bara vara 2, max 3. och en av dom är märkt med “jord” på kontakten.
15 januari, 2016 kl. 22:06 #280547IggeDeltagare3 stift, såg ingen märkning men kollade å andra sidan inte så noga på kontakten
Vid djupare tankegång lär väl jordstiftet ha låg resistans till gängan 😛
16 januari, 2016 kl. 16:23 #280548IggeDeltagareDags för lite bilder:
Hemkomst:
Som sagt inte komplett, men för att kosta mig en tur till och från skinnsberg och en summa som långt understiger en utekväll så ställer jag inte såna höga krav
Upp i stativet
Praktiskt att ha tillgång till travers i farsans garage 😀
Även om motorn var ganska lätt. Gissar på under 100 kg
En kam borta
Ett topplock borta
En del av boven i dramat, bokstavligt talat 😛Just nu är det kamdrevet på andra toppen som jävlas och inte vill lossna, behövs mer hävarm.
Vad är det man brukar säga “med ett bra järnrör kan man slå världen med häpnad”?Så här står den just nu:
18 januari, 2016 kl. 08:20 #280541KoffeKeymasterKul “Projekt”!
Skruva tillbaka kammarna när du fått bort topparna så håller du tryckarna på plats. Trist att inte veta i vilken ordning de satt ifall nåt skulle hoppa loss. (Ifall du nu vill sälja dem eller nåt).
Ang. kontroll av ventilerna så finns det väl ett par sätt att kontrollera tätheten. Vacuumtest tex. Men att hälla lite sprit eller diesel i förbränningsrummet kan ge en bra indikation. Rinner det inte igenom på nån minut så är det säkert tätt nog 🙂//Koffe
18 januari, 2016 kl. 12:39 #280549IggeDeltagareJo den tanken slog mig med så kammarna skruvades tillbaka löst 🙂
Är det smidigast att ha toppen upp och ner och se om det försvinner någon sprit ur förbränningsrummen eller att ha toppen liggande och man häller i insugs-/avgaskanalerna och ser om det rinner ut ur ventilerna?
Vad kan dessa toppar vara värda om de nu är okej?
18 januari, 2016 kl. 13:00 #280542KoffeKeymasterUpp och ner har jag fått för mig (har själv bara läst om det).
3-4k ligger newage-toppar på på Bildelsbasen har jag för mig.18 januari, 2016 kl. 13:57 #280550IggeDeltagareUpp och ner har jag fått för mig (har själv bara läst om det).
3-4k ligger newage-toppar på på Bildelsbasen har jag för mig.Okej, de här är ju äldre (99?) och saknar AVCS, men får jag hälften av det du säger är jag glad 🙂
18 januari, 2016 kl. 22:49 #280543KoffeKeymasterLigger några toppar från -00 GT ute nu. 1500 med krökta ventiler eller 3000 för de med status OK. Styckpris alltså 🙂
19 januari, 2016 kl. 07:31 #280551IggeDeltagareMysigt, kanske man kan få en slant för dom om de är okej 🙂
Iofs saknas ju ventilkåpan men de har väl antagligen personen sedan tidigare kvar, sällan den havererar väl
19 januari, 2016 kl. 10:18 #280544KoffeKeymasterIofs saknas ju ventilkåpan men de har väl antagligen personen sedan tidigare kvar, sällan den havererar väl
kamkåporna var tyvärr spruckna
😀
(Men nej, tror inte det är så vanligt :))19 januari, 2016 kl. 10:53 #280552IggeDeltagare😀
(Men nej, tror inte det är så vanligt :))Syftade på kamremskåpan i plast 🙂
19 januari, 2016 kl. 14:42 #280545KoffeKeymasterJaha, ska man läsa rätt innan man drygar sig? 😀
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.