- Detta ämne har 9 svar, 3,626 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 11 månader sedan av Christian S.
-
FörfattareInlägg
-
12 januari, 2016 kl. 11:14 #34368MikasDeltagare
Hej!
Har någon tips på vad man särskilt ska tänka på/titta efter och eventuellt vara försiktig med vid köp av en Subaru WRX STI från 2007-2010 (hatchback)? Vanliga kända fel?
Dessutom undrar jag om det finns några särskilda skillnader mellan dessa olika årgångar (t.ex. mellan en 2007:a och en 2010:a) som kan vara bra att känna till, t.ex. mekaniska aspekter eller vanliga fel?
Tack på förhand!
//Michal
12 januari, 2016 kl. 12:41 #280398mrnenadDeltagareProblem med motorras på ett antal trots skött s-bok
12 januari, 2016 kl. 14:46 #280392Christian SDeltagareDessutom undrar jag om det finns några särskilda skillnader mellan dessa olika årgångar (t.ex. mellan en 2007:a och en 2010:a) som kan vara bra att känna till, t.ex. mekaniska aspekter eller vanliga fel?
det är 2 helt olika bilar då 07 är en sedan och 08 är en hatchback aka köttbulle
Problem med motorras på ett antal trots skött s-bok
men det började redan 06 då 2,5 liters sti motorn introducerades här i sverige så hellst ska man försöka hitta en som har smidda kolvar då det är dom som är problemet.
12 januari, 2016 kl. 15:03 #280396IggeDeltagareFörsta köttbullarna hade väl en taskig mappning från fabrik och hade lite fler haverier?
Så en bil som är nyare eller fort fick uppgraderat mjukvara är väl att föredra.Kan minnas fel på årtalet, men sök på forumet då det har varit uppe tidigare
12 januari, 2016 kl. 16:13 #280393Christian SDeltagareFörsta köttbullarna hade väl en taskig mappning från fabrik och hade lite fler haverier?
Så en bil som är nyare eller fort fick uppgraderat mjukvara är väl att föredra.Kan minnas fel på årtalet, men sök på forumet då det har varit uppe tidigare
jo det var nått med mjukvaran, var väll bla att den klippte soppan istället för tändningen när varvstoppet gick i.
12 januari, 2016 kl. 16:19 #280397IggeDeltagareAlla mappar jag sett klipper soppan vid varvstopp, smäller fint annars (anti lag funkar så)
Däremot gick de väl kanske snålt eller så kring varvstopp?12 januari, 2016 kl. 16:51 #280394Christian SDeltagarehittade det här
Angående motorn så är det lagerna runt kolven som tog skada i början. För deras första programvara klippte soppan vid röd varvning..
i den här tråden http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=93314&highlight=sti+2008
samtFrån början var det programmerat så att gasspjälllet hastigt stängdes vid varvstoppet, det ändrades till att istället tidigare börja stänga spjället efter 6500rpm så att den blev väldigt svag vid varvstoppet.
och
Orginal program vara från subaru, har ju bara en del med problemen att göra, sen har vi ju även problemet med lite väl trång borrade cylindrar, och även veka kolvar på de, som gärna spricker i ring landet, så bara för att en bil är uppdaterad från första metern i program varan, så betyder inte de att den inte kan rasa, kolvaran kan säga upp sig ändå, men klart är ju att chansen att den håller bättre med bra programvara är ju störe, hälst ska man vell feta på lite, så man i bästa fall får lite kallare kolvar.
Men kolar man på andy forest hemsida, så rekomenderar inte han att vara sig köra några high speed runs under längre tid, eller köra bana hårt, med orginal botten, då risken för att kolvarna lämnar in, är en faktor då.jag skulle säga att de är en 50/50 chans att den rassar, vissa verkar drabbas, andra inte, vi är endå många på deta forum som kört ej257 och ej255 många mil, och även med trim, utan ras, min gamla sti, fick uppdaterad program vara först vid 4200mil har jag för mig, och då hade den gåt bana en gång före de, samt att jag körde jrm steg 1.3 på den till strax över 6000mil på den, innan jag byggde motor på den, och dom orginal kolvarna var i prima skick när jag plockade ur dom 🙂
på sida 2 i samma tråd
finns fler trådar om man söker på sti 2008 http://www.subaruclub.se/forum/search.php?searchid=728407
12 januari, 2016 kl. 18:33 #280391AnderssonDeltagare2008 har mer utrustning, andra stolar mm. så den är bäst.
20 januari, 2016 kl. 20:38 #280399MikasDeltagareStort tack för input!
Är det till Subaru man vänder sig till för att kolla upp om och i så fall vilken uppgradering som gjorts i mjukvaran i en specifik bil?Angående smidda grejer, är det främst kolvar och stakar det är fråga om?
20 januari, 2016 kl. 21:52 #280395Christian SDeltagareja det är bara att kolla med en akturiserad subaru verkstad så ska dom kunna kolla upp det.
ja det kolvar och stakar sen kan man ju sätta i andra lager, arp topplocksbultar, större oljepump samt cosworth skvalpplåt om man vill.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.