› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Avancerat(?) problem efter bromsbyte bak
- Detta ämne har 10 svar, 1,726 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 9 månader sedan av
GDB2003.
-
FörfattareInlägg
-
27 april, 2014 kl. 17:37 #32256
GDB2003
DeltagareBytte skivor och klossar baktill i helgen. En förstörd gänga i ett av oken åtgärdades med ”helicoil”, men det var tyvärr bara början:
Vid provkörning hade jag MYCKET missljud från bägge sidorna. Det lät dock olika: på ena sidan som om klossarna låg på och på andra sidan ett ordentligt gnissel.Då det inte gav sig efter ett antal mils körning hissade vi upp bilen igen och tog av klossar, ok och skivor på den sidan där det gnisslade. Vi ser då detta:
Spontant så tänkte jag att man skickat mig fel skivor, men synade dock hjulhubben (vad kallas dem!?) närmare och såg en liknande skada nertill som var rostad(!) Grävde därför i soprummet och tittade på den gamla skivan: inuti har denna skiva en skada som mycket tydligt har kommit till vid skrapande mot hjulhubben…
Slutsatsen är därför att skivorna är korrekta och att detta problem har funnits länge, mycket länge.
Jag vet dock inte VAD som kan orsaka detta, men förmodar just nu att denna friktion på ena sidan även orsaker problemet på andra sidan. En annan möjligtvis intressant ledtråd är att klossen på sidan där det skrapar mot hubben var helt slut, medan klossen jag bytte på andra sidan hade i alla fall hälften kvar…
Vad tror ni gubbar???
27 april, 2014 kl. 18:07 #268168kamikaze
DeltagareDet känns som att navet kommit för långt in mot hubben, en orsak kan vara att man bytt hjullager en gång i tiden och när man pressade i navet i hubben så pressades det för långt och navet hamnade för långt in.
Att det inre belägget är mer slitet tyder också på att något är skummt med navet vs hubben.
Är det samma på andra sidan ?
Kanske bara är skölden som fått sig en smäll och behöver en smekning med storsläggan
27 april, 2014 kl. 18:17 #268172GDB2003
DeltagareDet känns som att navet kommit för långt in mot hubben, en orsak kan vara att man bytt hjullager en gång i tiden och när man pressade i navet i hubben så pressades det för långt och navet hamnade för långt in.
Att det inre belägget är mer slitet tyder också på att något är skummt med navet vs hubben.
Är det samma på andra sidan ?
Kanske bara är skölden som fått sig en smäll och behöver en smekning med storsläggan
Tack för svaret!
Vi knackade en del med slägga på skölden -den såg rak ut och gav inte efter för något våld heller(!)På andra sidan har jag inte inspekterat igen, men den gamla skivan har inget slitage där så jag antar att den är OK. Däremot så blir den bromsskivan (ny) väldigt varm vid körning vilket kanske tyder på att klossarna ligger på mer där.
Skulle ju kunna vara som du säger och att det i så fall är två olika fel: navet på ena sidan och (?) på andra sidan.
Om jag följer teorin kring att navet pressats för långt in, hur bekräftar jag det?
Ytterligare en bild: http://take.ms/3Ebvq
För övrigt går bilen rakt och fint i alla hastigheter. Däremot drar han mycket soppa oavsett hur jag kör -kanske pga denna friktion…
27 april, 2014 kl. 18:28 #268167abacus
DeltagareDet kan vara kolven i oket som kärvar så den inte går tillbaka helt. På min bil var innerklossen Slut men 25% kvar på yttersidan visade sig vara just korvarna på insidan som kärvade inte mycket men så pass att den låg på litelätt.
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
27 april, 2014 kl. 20:16 #268169kamikaze
DeltagareNär du fått av andra sidan kan du ju jämföra tex avståndet mellan ABS-kransen och ABS-givaren mellan sidorna
28 april, 2014 kl. 04:31 #268173GDB2003
DeltagareOK,
Och om jag måste göra om installation av nav, vad behöver jag köpa nytt?28 april, 2014 kl. 05:07 #268170edbe
DeltagareDet kan vara kolven i oket som kärvar så den inte går tillbaka helt. På min bil var innerklossen Slut men 25% kvar på yttersidan visade sig vara just korvarna på insidan som kärvade inte mycket men så pass att den låg på litelätt.
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Brukar brembooken kärva? IOM att det är aluminium osv?
Sent from my iPhone using Tapatalk
28 april, 2014 kl. 05:41 #268176Gloremir
DeltagareDet var sådär jag hade på min. Trodde även jag att det kunde vara pga navet. Men icke. Mina sköldar var böjda, inte så man såg det utan man fick mäta. Snabb lösningen var huggmejsel och hammare tills dom nya kom hem.
28 april, 2014 kl. 07:07 #268174GDB2003
DeltagareBeställde en ny sköld till ena sidan.
Ska även byta parkeringsbromsar när jag håller på. Autoexperten listar två olika: http://take.ms/0bvNz Hur vet jag vilken som är rätt?
28 april, 2014 kl. 07:25 #268171TomK
DeltagareBeställde en ny sköld till ena sidan.
Ska även byta parkeringsbromsar när jag håller på. Autoexperten listar två olika: http://take.ms/0bvNz Hur vet jag vilken som är rätt?
192mm satte jag på min.
Den andra är för WRX.9 maj, 2014 kl. 04:38 #268175GDB2003
DeltagareTack för alla svar.
Problemet tycks nu vara löst. Verkstaden slipade/knackade skölden bak samt installerade nya parkeringsbromsar på bägge sidor. Inga missljud därefter.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.