› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Avgas- och motorrums-temperaturer
- Detta ämne har 4 svar, 956 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 9 månader sedan av
backfeed.
-
FörfattareInlägg
-
8 augusti, 2005 kl. 09:39 #3038
backfeed
DeltagareJag har ett 3″ avgassystem från turbon där down-pipen är helt näck (ingen värmesköld, inget avgasbandage), och är nu på snudden att skaffa en ny rostfri up-pipe som även den saknar värmesköld.
Frågan är om det spelar någon avgörande roll att låta rören vara som de är, i huvudsak up-pipen? Inte bra med extra värme för min toppmonterade IC förstås, men om jag skulle linda up-pipen med avgasbandage så har jag läst nånstans att man bör göra detsamma med down-pipen för att inte förlora effekt (eller om det var tvärtom, dvs lindar man down-pipen så bör man även linda up-pipen)?
Undrar även hur det blir med avgastemp – om jag lindar båda med avgasbandage så blir det väl varmare, vilket kanske inte är så bra för katalysator/ljuddämpare?
8 augusti, 2005 kl. 09:42 #56201SecretAgentMan
DeltagareVärmen innan turbon är viktig att ha kvar, vi pratar om energi…energi in i turbon ger energi ut. 😉
Linda uppipen, och låt downpipen vara – gillar du glasfiberkliande så lindar du även downpipen.
🙂
/J
8 augusti, 2005 kl. 10:08 #56203backfeed
DeltagareTackar, låter logiskt!
Fick du mitt PM angående din beggade up-pipe förresten? Att jag siktar på ny rostfri sådan just nu beror i huvudsak på att det inte är så lätt att få tag på originaldel, går ju inte ens att söka efter i bildelsbasen (och Subarus nypris betalar jag som sagt bara inte :)).
-= Impreza GT -99 =-
8 augusti, 2005 kl. 12:01 #56202SecretAgentMan
DeltagareBara att varningens ord för rostfria grenrörskomponenter – rostfritt flyttar en hel del på sig när det blir varmt, uppipes som passar mot standard grenrör har 2 bultar som håller ihop…och de som inte har problem med läckor är lätträknade…
Alternativet är att svetsa skarven mellan grenrör och uppipe, men det känns lite ovärt att göra det med ett standardgrenrör (går att svetsa rostfritt och bondjärn, men frågan är hur bra skarven blir – är ingen svetsare :D).
Det är precis därför man skall kika på en pipa med flexrör (som tillåter att det rör lite på sig utan att bända i flänsen) – men inte heller de är klockrena, flexrören har en otrevlig förmåga att vilja gå sönder. 🙁
Bäst är 3-bultad fläns a’la GT-Specs grejer, eller att allt är i ett stycke.
Enklaste lösnigen är standard, och lite nya packningar.
/J
8 augusti, 2005 kl. 14:01 #56204backfeed
DeltagareShite, det var inte direkt goda nyheter. ;(
Svetsning är inte aktuellt för mig och up-pipe med flexrör hittar jag bara till årsmodell 02+, men det var ju som sagt inte heller bra. GT-spec up-pipe hittar jag bara till årsmodell 02+ också, verkar inte finnas för 99/00 nånstans… 🙁
Tjorv tjorv. Hehe. Speciellt roligt är det att hälften av bilvärlden aldrig verkar ha hört talas om up-pipe någonsin. 😀
-= Impreza GT -99 =-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.