SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Avgas + uppipe monterat!

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3855
    thesmittan
    Deltagare

      Som topic,

      Har precis plockat ut min wrx 02 från verkstan. Har bytt till ett avgassystem 3″ mongoose med racekisse och en hks uppipe. Lite krångel vart det fan me att montera (ovan subbemeck) men jäklar vad nöjd jag är.

      Går mkt bättre och drar ut längre på registret. Har bara kört en timma ännu men har än så länge inte märkt nånting på att laddtrycket ska skena och ingen check engine lampa är tänd.

      Nu är det bara den långa vänta fram tills mappningen med lite mera godis hos grabbarna på jrm.

      Lyckliga smittan som snart sticker ut på en till stationsrepa :7

      #61846
      thesmittan
      Deltagare

        Hmm… Nu tändes en liten lampa med en bild på en motor.
        Kollade i instruktionsboken och det är indikationslampan för motorelektronik.

        Är det den lampan som vanligtvis tänds vid byte av avgas?
        Märkte förövrigt ingen skillnad i tomgång eller missljud nånstans?

        Är det farligt att köra med den nu eller?
        Innan lampan tändes gick den som vanligt och överladda ingenting men vågade inte gasa nånting efteråt utan bara raka vägen hem.

        #61844
        Digits
        Deltagare

          Hmm… Nu tändes en liten lampa med en bild på en motor.Kollade i instruktionsboken och det är indikationslampan för motorelektronik.Är det den lampan som vanligtvis tänds vid byte av avgas?Märkte förövrigt ingen skillnad i tomgång eller missljud nånstans?Är det farligt att köra med den nu eller?Innan lampan tändes gick den som vanligt och överladda ingenting men vågade inte gasa nånting efteråt utan bara raka vägen hem.

          Har du kvar lambda-sonden for bakre katalysatorn och ’cat-on-fire’-sensorn (sitter i up-pipe-katten som standard)?

          Cat-on-fire-sensorn kan du simulera genom att koppla in ett 2.2k Ohms motstand over kontakten dar den vanligen sitter.

          Bakre lambdasonden maste tyvarr vara kvar (iaf om du ska ha ecutek-map) eftersom det inte gar att ’ignorera’ den helt med ecutek-programvaran. Min mappare sa atminstone att den behovde sitta kvar, men att vardena den gav ifran sig inte spelade nagon roll.

          Det kan aven vara for att motorn gar for magert med 3″ eftersom lambda hamnar utanfor gransvardena sa att ECU’n tror att nagot ar fel.

          #61845
          5vensson
          Deltagare

            Beställ en elektronisk celfix från JRM kostar 150 inkl. frakt. Bara att skarva in på kabeln till lambdan o sen köra till en verkstad o släcka motorlampan. så slipper du ha den tänd till du ska mappa bilen.

            /Johan

            Impreza WRX STi -02

            #61848
            Subaru-Calle
            Deltagare

              Tjena!
              Samma problem med min efter att jag satt på 3” ..
              Får prova att beställa en något av det ni nämnde , men är det farligt att åka runt nu som det är?

              Mvh

              #61847
              BSP
              Deltagare

                Jag fick också lampan tänd. köpte el Cell-fix från Jrm..
                Monterade den, släckte lampan på verkstad, sen inga problem alls!

                Mvh

                #61849
                Subaru-Calle
                Deltagare

                  Okej , får göra de!
                  Men har du någon koll på om det är farligt att åka med lampan tänd?

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.