SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Avgaslukt i bilen vid stillastående

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 40 totalt)
  • Författare
    997GT3
    Deltagare

Startar trådar på löpande band här känner jag… men är ju ny på Subaru så hoppas det är lugnt 😉

Har märkt av att det luktar avgaser inne i bilen när jag står stilla på tomgång. Står jag stilla och gasar upp den till 2000rpm och håller gasen där så försvinner lukten, och när jag kör så luktar det inte heller nånting.

Avgasläcka i någon skarv?

pettsun
      Deltagare

låter som att du har en avgasläcka. be en polare hålla för utblåset så du får lite tryck i avgasröret, försök sen kolla och känna efter läckage.
        har du efterbarknads system? kolla alla skarvar, kolla grenrör och uppipe.

.zip
        Deltagare

Inte helt ovanligt att det luktar avgaser i bilen när man står stilla. Gäller inte bara Subaru 😛 Och speciellt nu när det är vinter och ECU’n skickar på mer bränsle pga kallstart.

Mkt möjligt. Oftast är det direkt efter downpipen det läker då det bara är två bultat. Men isf skulle du höra det.

997GT3
          Deltagare

Ska hissa upp den i dagarna och kika… som sagt det är bara på tomgång av någon anledning och det börjar lukta så fort man står stilla. Var finns avgaspackningar att köpa? Har Perrin dp och Blitz catback.

Macke3
            Deltagare

Startar trådar på löpande band här känner jag… men är ju ny på Subaru så hoppas det är lugnt 😉

Har märkt av att det luktar avgaser inne i bilen när jag står stilla på tomgång. Står jag stilla och gasar upp den till 2000rpm och håller gasen där så försvinner lukten, och när jag kör så luktar det inte heller nånting.

Hejsan! Skriv gärna om du hittar felet, har nämligen samma problem med min, lycka till!

JohanLofgren
              Deltagare

Kompisen hade samma problem med sin 200sx, jag tyckte det gick lätt att se var läckaget var när det var mörkt ute och man lyste med ficklampa. Man såg fan inte var det läckte i dagsljus och man kände ingenting med händerna heller, så kan kanske va ett tips!

997GT3
                Deltagare

Har haft bilen upphissad nu ikväll och även täppt till utblåset lite, hittade absolut ingenting i någon skarv. Väldigt lustigt. Det är som sagt bara vid stillastående och försvinner nästan omedelbart när man kör iväg. Kan det vara något annat?

Var finns det packningar att köpa till Blitz 3″? Kanske skulle prova att byta alla packningarna och kolla om det blir någon skillnad..

kamikaze
                  Deltagare

Här finns lite olika packningar

http://www.importcarparts.co.uk/parts.asp

TypeR
                    Deltagare

How’s the seal on the boot

Manor
                      Deltagare

En klassiker åtminstone på GT:n är att ventilskåpspackningarna börjar läcka. På min GT så bytte jag ventilkåpspackningar 2 gånger på 11,5 år (var 11000 mil). Det kan då droppa någon oljedropp då och då som hamnar på ”något varmt”. Det luktar iofs inte riktigt som avgaser utan mer bränd olja. Doften kommer enbart när man står still, och aldrig när bilen rör på sig.

Kan det vara ett liknande problem som du kan ha?

OzO
                        Deltagare

En klassiker åtminstone på GT:n är att ventilskåpspackningarna börjar läcka. På min GT så bytte jag ventilkåpspackningar 2 gånger på 11,5 år (var 11000 mil). Det kan då droppa någon oljedropp då och då som hamnar på ”något varmt”. Det luktar iofs inte riktigt som avgaser utan mer bränd olja. Doften kommer enbart när man står still, och aldrig när bilen rör på sig.

Kan det vara ett liknande problem som du kan ha?

Det där problemet har jag låter det som. Luktar olja i kupén på tomgång… Hmm. Dags att byta packning då? 🙂

997GT3
                          Deltagare

How’s the seal on the boot

Vet inte riktigt men med tanke på att det börjar lukta direkt när man ställer sig så känns det inte som att det åker in genom bakluckan. Ventilkåpspackning vetifan, tycker inte det luktar olja… men ska självklart kika om det läcker något där.

TypeR
                            Deltagare

Are the up pipe and down pipe gaskets ok

Fladric
                              Deltagare

Det är inte hål i uppipen då? Det är ju också ett rätt vanligt fel vad jag kan förstå 🙂 Och inte alltid helt lätt att lokalisera eller ens upptäcka att det är ett läckage när uppipen läcker tycker jag eftersom den sitter så knöligt till 🙂

997GT3
                                Deltagare

Det är inte hål i uppipen då? Det är ju också ett rätt vanligt fel vad jag kan förstå 🙂 Och inte alltid helt lätt att lokalisera eller ens upptäcka att det är ett läckage när uppipen läcker tycker jag eftersom den sitter så knöligt till 🙂

Tyckte mig se något från området runt uppipen idag när jag öppnade huven och kikade ner, kunde dock inte urskilja om det bara var värme eller om det faktiskt var avgaser, vågade inte stoppa ner handen då det var varmt 😛

Provade att stänga av fläkten idag när jag stod på tomgång, och då luktar det ingenting… alltså måste lukten komma in genom luftutblåsen.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 40 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.