SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Avgaslukt i bilen vid stillastående

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 40 totalt)
  • Författare
    TypeR
    Deltagare

Remove your up pipe and have a good look over it sounds as if you’ve got a slight hole in it

997GT3
      Deltagare

Kan jag utesluta resten av avgaset eftersom lukten kommer genom luftutsläppen? Hur demonterar jag lättast uppipen, går det kanske att se om det är något hål utan att demontera?

Antar att det finns något speciellt ställe där den brukar spricka.

997GT3
        Deltagare

Hmm… vet inte om jag inbillar mig men det ser ut som att det har försvunnit en del kylarvätska från expansionskärlet. Kan det vara så att det är det som luktar, att jag med andra ord har en trasig toppackning :confused:

Snilsson
          Deltagare

Det är väl inte helt ovanligt att topp-packningarna går på 2.5L motorn, jag hade gjort ett avgastest i expansionskärlet.

997GT3
            Deltagare

Såg att det bubblade i exp. kärlet idag, å den hade sörplat i sig nästan allt. Kärlet var fullt för 11 dagar sedan när jag köpte bilen. Kul….

Hur gör verkstäderna vid packningsbyte? Antar att de bara byter den skadade sidan? Jag vill ju ha båda sidorna bytta isf, risken att den andra packningen går snart lär vara överhängande?

Lyfter dom ur motorn vid packningsbyte? Man kanske skulle passa på å slänga i smidda kolvar isf.

Snilsson
              Deltagare

Såg att det bubblade i exp. kärlet idag, å den hade sörplat i sig nästan allt. Kärlet var fullt för 11 dagar sedan när jag köpte bilen. Kul….

Hur gör verkstäderna vid packningsbyte? Antar att de bara byter den skadade sidan? Jag vill ju ha båda sidorna bytta isf, risken att den andra packningen går snart lär vara överhängande?

Lyfter dom ur motorn vid packningsbyte? Man kanske skulle passa på å slänga i smidda kolvar isf.

Trist!

Jag arbeter bredvid en Subaru ÅF och de gånger de har bytt packningar på STI:er har de lyft motorn så vad du nu än ska göra är det väl ingen dum idé att passa på nu. 🙂

997GT3
                Deltagare

Har varken tid eller plats där jag kan felsöka bilen så lämnade den till lokala Subaruverkstaden som gjorde en felsökning med bla provtryckning av kylsystemet. De hittade att kylaren var sprucken.

Detta har ju förmodligen gjort så att exp. kärlet blivit tömt men har det även bidragit med glykollukten i kupen eller kan jag ha något annat som är trasigt också?

pettsun
                  Deltagare

de låter mycket riktigt och är med största sanolikhet problemet att den drar kykarvätska 🙂

kylaren är enkel att byta, 30mins arbete plus luftning.
                    Se till att få ut all luft bara. Bara att varmköra med full värme i kupen och utan lock, med en avkapad petflaska istället och toppa av eftersom det sjunker.

997GT3
                    Deltagare

Tydligen ingen spricka i kylaren, verkstaden kan inte lokalisera läckan trots att det försvinner vätska från exp. kärlet. Några andra tips någon?

Angående lukten vid stillastående så luktar det likadant i det inringade området på bilden nedan som i kupen, någon som vet vad det kan vara? Känns som avgaser som tidigare nämnt. Tycker mig samma lukt om jag lyfter på locket till luftfiltret, men är inte säker. Även röret som pilen pekar på är oljigt å jävligt?

TomK
                      Deltagare

Tydligen ingen spricka i kylaren, verkstaden kan inte lokalisera läckan trots att det försvinner vätska från exp. kärlet. Några andra tips någon?

Angående lukten vid stillastående så luktar det likadant i det inringade området på bilden nedan som i kupen, någon som vet vad det kan vara? Känns som avgaser som tidigare nämnt. Tycker mig samma lukt om jag lyfter på locket till luftfiltret, men är inte säker. Även röret som pilen pekar på är oljigt å jävligt?

Det röret är till styrservon.
                        Av erfarenhet så kan det läcka i banjo kopplingen i ”dubbel packningen”

997GT3
                        Deltagare

Får byta packningen i banjomopplingen då! Någon som har tips på vad det kan vara som luktar avgaser/bensin från det där områdett? Ska in med bilen på felsökning på tors, har varken tid eller plats att felsöka själv just nu men man kan ju ge dom tips på vad dom ska leta efter 🙂 det är riktigt vidrigt när det börjar lukta från luftutblåsen så fort man står still 🙁

TomK
                          Deltagare

Får byta packningen i banjomopplingen då! Någon som har tips på vad det kan vara som luktar avgaser/bensin från det där områdett? Ska in med bilen på felsökning på tors, har varken tid eller plats att felsöka själv just nu men man kan ju ge dom tips på vad dom ska leta efter 🙂 det är riktigt vidrigt när det börjar lukta från luftutblåsen så fort man står still 🙁

Det kan mycket väl vara oljan som läcker ut som luktar.
                            Bränd servo olja luktar lite speciellt och därifrån så går det raka vägen till grenröret.
                            När du kör så blåser det bort under bilen men när du står still så osar det in i bilen ist.

997GT3
                            Deltagare

Det kan mycket väl vara oljan som läcker ut som luktar.
                              Bränd servo olja luktar lite speciellt och därifrån så går det raka vägen till grenröret.
                              När du kör så blåser det bort under bilen men när du står still så osar det in i bilen ist.

Får hoppas att det är detta då! Återkommer med resultat efter felsökning 🙂

997GT3
                              Deltagare

Har också känt av dessa ryckningar i ratten. Hör av dig om du hittar vad som är fel!

TomK
                                Deltagare

Ryck i ratten och gnissel brukar räcka att spänna remmen lite.
                                  Om det nu inte läcker väldigt mycket så den tar in luft men det skulle man nog märka.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 40 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.