› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Avgaslukt i bilen vid stillastående
- Detta ämne har 39 svar, 10,223 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 3 månader sedan av
997GT3.
-
FörfattareInlägg
-
14 januari, 2013 kl. 15:06 #252876
TypeR
DeltagareRemove your up pipe and have a good look over it sounds as if you’ve got a slight hole in it
14 januari, 2013 kl. 17:54 #252889997GT3
DeltagareKan jag utesluta resten av avgaset eftersom lukten kommer genom luftutsläppen? Hur demonterar jag lättast uppipen, går det kanske att se om det är något hål utan att demontera?
Antar att det finns något speciellt ställe där den brukar spricka.
15 januari, 2013 kl. 19:40 #252890997GT3
DeltagareHmm… vet inte om jag inbillar mig men det ser ut som att det har försvunnit en del kylarvätska från expansionskärlet. Kan det vara så att det är det som luktar, att jag med andra ord har en trasig toppackning :confused:
16 januari, 2013 kl. 16:57 #252882Snilsson
DeltagareDet är väl inte helt ovanligt att topp-packningarna går på 2.5L motorn, jag hade gjort ett avgastest i expansionskärlet.
16 januari, 2013 kl. 18:59 #252891997GT3
DeltagareSåg att det bubblade i exp. kärlet idag, å den hade sörplat i sig nästan allt. Kärlet var fullt för 11 dagar sedan när jag köpte bilen. Kul….
Hur gör verkstäderna vid packningsbyte? Antar att de bara byter den skadade sidan? Jag vill ju ha båda sidorna bytta isf, risken att den andra packningen går snart lär vara överhängande?
Lyfter dom ur motorn vid packningsbyte? Man kanske skulle passa på å slänga i smidda kolvar isf.
17 januari, 2013 kl. 06:28 #252883Snilsson
DeltagareSåg att det bubblade i exp. kärlet idag, å den hade sörplat i sig nästan allt. Kärlet var fullt för 11 dagar sedan när jag köpte bilen. Kul….
Hur gör verkstäderna vid packningsbyte? Antar att de bara byter den skadade sidan? Jag vill ju ha båda sidorna bytta isf, risken att den andra packningen går snart lär vara överhängande?
Lyfter dom ur motorn vid packningsbyte? Man kanske skulle passa på å slänga i smidda kolvar isf.
Trist!
Jag arbeter bredvid en Subaru ÅF och de gånger de har bytt packningar på STI:er har de lyft motorn så vad du nu än ska göra är det väl ingen dum idé att passa på nu. 🙂
18 januari, 2013 kl. 10:01 #252892997GT3
DeltagareHar varken tid eller plats där jag kan felsöka bilen så lämnade den till lokala Subaruverkstaden som gjorde en felsökning med bla provtryckning av kylsystemet. De hittade att kylaren var sprucken.
Detta har ju förmodligen gjort så att exp. kärlet blivit tömt men har det även bidragit med glykollukten i kupen eller kan jag ha något annat som är trasigt också?
18 januari, 2013 kl. 11:04 #252878pettsun
Deltagarede låter mycket riktigt och är med största sanolikhet problemet att den drar kykarvätska 🙂
kylaren är enkel att byta, 30mins arbete plus luftning.
Se till att få ut all luft bara. Bara att varmköra med full värme i kupen och utan lock, med en avkapad petflaska istället och toppa av eftersom det sjunker.21 januari, 2013 kl. 16:03 #252893997GT3
DeltagareTydligen ingen spricka i kylaren, verkstaden kan inte lokalisera läckan trots att det försvinner vätska från exp. kärlet. Några andra tips någon?
Angående lukten vid stillastående så luktar det likadant i det inringade området på bilden nedan som i kupen, någon som vet vad det kan vara? Känns som avgaser som tidigare nämnt. Tycker mig samma lukt om jag lyfter på locket till luftfiltret, men är inte säker. Även röret som pilen pekar på är oljigt å jävligt?
21 januari, 2013 kl. 16:27 #252866TomK
DeltagareTydligen ingen spricka i kylaren, verkstaden kan inte lokalisera läckan trots att det försvinner vätska från exp. kärlet. Några andra tips någon?
Angående lukten vid stillastående så luktar det likadant i det inringade området på bilden nedan som i kupen, någon som vet vad det kan vara? Känns som avgaser som tidigare nämnt. Tycker mig samma lukt om jag lyfter på locket till luftfiltret, men är inte säker. Även röret som pilen pekar på är oljigt å jävligt?
Det röret är till styrservon.
Av erfarenhet så kan det läcka i banjo kopplingen i ”dubbel packningen”22 januari, 2013 kl. 20:23 #252894997GT3
DeltagareFår byta packningen i banjomopplingen då! Någon som har tips på vad det kan vara som luktar avgaser/bensin från det där områdett? Ska in med bilen på felsökning på tors, har varken tid eller plats att felsöka själv just nu men man kan ju ge dom tips på vad dom ska leta efter 🙂 det är riktigt vidrigt när det börjar lukta från luftutblåsen så fort man står still 🙁
22 januari, 2013 kl. 20:31 #252867TomK
DeltagareFår byta packningen i banjomopplingen då! Någon som har tips på vad det kan vara som luktar avgaser/bensin från det där områdett? Ska in med bilen på felsökning på tors, har varken tid eller plats att felsöka själv just nu men man kan ju ge dom tips på vad dom ska leta efter 🙂 det är riktigt vidrigt när det börjar lukta från luftutblåsen så fort man står still 🙁
Det kan mycket väl vara oljan som läcker ut som luktar.
Bränd servo olja luktar lite speciellt och därifrån så går det raka vägen till grenröret.
När du kör så blåser det bort under bilen men när du står still så osar det in i bilen ist.22 januari, 2013 kl. 21:23 #252895997GT3
DeltagareDet kan mycket väl vara oljan som läcker ut som luktar.
Bränd servo olja luktar lite speciellt och därifrån så går det raka vägen till grenröret.
När du kör så blåser det bort under bilen men när du står still så osar det in i bilen ist.Får hoppas att det är detta då! Återkommer med resultat efter felsökning 🙂
23 januari, 2013 kl. 05:44 #252896997GT3
DeltagareHar också känt av dessa ryckningar i ratten. Hör av dig om du hittar vad som är fel!
23 januari, 2013 kl. 07:10 #252868TomK
DeltagareRyck i ratten och gnissel brukar räcka att spänna remmen lite.
Om det nu inte läcker väldigt mycket så den tar in luft men det skulle man nog märka. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.