› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Avgaslukt i bilen vid stillastående
- Detta ämne har 39 svar, 10,223 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 3 månader sedan av
997GT3.
-
FörfattareInlägg
-
23 januari, 2013 kl. 10:01 #252881
csjovold
DeltagareHar man bytt servo olja brukar man lufta systemet genom att ratta fullt rattlås några gånger.
23 januari, 2013 kl. 17:36 #252870Tobben
DeltagareHar man bytt servo olja brukar man lufta systemet genom att ratta fullt rattlås några gånger.
Och inte ha locket på d—0.o—b
23 januari, 2013 kl. 17:39 #252871Tobben
Deltagaredum fråga varning, jag antar att remmen är multiremmen eller finns det en separat?
Har ju haft bort locket för att fixa, kan det ha kommit in luft i systemet som fryser och fuckat till det så det läcker? Den gnisslar ju inte utan låter liksom mer som en pump som försöker eller som en leksaksrobot som går eller nåt, ett ansträngt tjutande i takt med när man svänger.
finns inga dumma frågor 🙂 och stämmer bra det och den remmen ska inte flexa för mycket 1-2cm kanske. Kanske behövs fyllas på/luftas?
24 januari, 2013 kl. 16:03 #252897997GT3
DeltagareSubaruverkstaden hittade inget som vanligt, inte särskilt oväntat. Lukten kommer helt klart från stället som är inringat på bilden ovan, någon som har art.nr på packningarna som kan läcka på servoröret?
Sitter det någon vevhusventilation i närheten där, eller kanske tankurluftningsventil?
Om inte, var kan man hitta vevhusventen och tankurluftningen? Kanske är någon slang där som lossnat….
Skrivet symptomen igen: Avgas/bensin/något liknande lukt i bilen när den står på tomgång. Lukten kommer från luftutblåsen. Försvinner omedelbart när jag kör iväg. Står jag stilla och varvar upp till säg 2000rpm och håller varvet där, så brukar det försvinna även då. Ingen som varit med om nåt liknande? Blir galen!
EDIT: Läst att folk snackar om PCV-ventiler och kolkanistrar, vad gör dessa och kan dessa ha något med mitt problem att göra?
24 januari, 2013 kl. 20:17 #252898997GT3
DeltagareUpptäckte även nyss att så fort jag stänger av bilen så upphör avgas/bensinlukten på det där stället i motorrummet. Alltså måste det vara ett läckage och inte olja eller liknande som ligger och bränner mot motorn, då hade det ju luktat även en stund efter att bilen stängts av?
25 januari, 2013 kl. 12:56 #252872Tobben
DeltagareKan uppdatera lite här också då jag har samma problem.
Har spänt upp remmen, och tömt servooljan och fyllt på ny. Visade sig att gängorna på ett av hålen på locket till behållaren vart paj så jag drog fast den bättre med en mutter under så det kan vart där det läckte.
Dock låter det som helvete när man svänger fortfarande, vet inte om jag har dragit åt remmen för lite eller för mycket eller om det är servopumpen som är slut, någon som vet hur det kan låta om pumpen är paj? Det tjuter vid minsta rattutslag, helt förfärligt.
luftade du servon efteråt?
25 januari, 2013 kl. 15:54 #252873Tobben
DeltagareJa, svängde max åt båda hållen. Finns lite filmer på youtube om det här problemet där lösningen bland annat var att justera remskyddet då det kunde ligga emot på något sätt.
ah ok hade ett liknande problem på en volvo 940 men det var bara att fylla på servoolja och lufta 🙂
25 januari, 2013 kl. 16:51 #252879pettsun
DeltagareKolla alla kopplingar och ledningar, kan låta illaom den tar in luft, kolla returledningen.
Annars låter det som att du måste lyfta. Sväng fullt åt båda hållen flera gånger med locket på oljebehållaren öppet.25 januari, 2013 kl. 17:21 #252899997GT3
DeltagareIngen som har tips ang. lukten? 😀
PCV-ventil, vevhusvent, kolkanister? Bränsleledning kanske (eftersom lukten i motorrummet försvinner direkt när man stänger av bilen)?
27 januari, 2013 kl. 20:45 #252900997GT3
DeltagareHar förmodligen hittat orsaken till lukten nu, efter mycket läsande på NASIOC’s forum. Orsaken verkar vara för korta bränsleslangar och slangklämmor till dessa som sitter löst vilket gör att bränsle läcker ut/evaporerar den vägen och skapar den här otroligt irriterande lukten.
Är detta något som någon här på forumet råkat ut för? På nasioc-forumet så snackade de om att det fanns något ”fix-kit” att köpa på subaru innehållandes längre bränsleslangar osv, finns detta i Sverige?
Och slutligen… någon som haft bort insuget och kan ge lite tips på hur man går tillväga? Det verkar som att turboröret inte går att få loss löst och bränsleslangarna sitter där under…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.