› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Avgasrörsinsats för att få ner avgasvärde?
- Detta ämne har 5 svar, 1,263 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 10 månader sedan av
Larsy93.
-
FörfattareInlägg
-
20 januari, 2017 kl. 18:06 #35197
Larsy93
DeltagareHej, har köpt mig en Impreza 2.0 GT Turbo. Han jag köpte den av sa att det funnits en insats man monterar i slutet av avgasröret som gör att tempen stiger i katten lite granna för att sänka avgasvärdet till godkända nivåer.
Vet någon vad detta handlar om & hur någon sådan ser ut? Han hittade nämligen inte den vid köptillfället.:confused:
20 januari, 2017 kl. 18:50 #285668SmilesPerHour
DeltagareKatalysatorn fungerar som bäst mellan cirka 650 – 850 celsius. – Är din inte trasig/har smält så finns det ingen anledning att modifiera avgassystemet. – Att det skulle finnas nån mirakelgrej att sätta på tvivlar jag på. Tror säljaren ljög för dig.
Höga avgasvärden kan bero på att tändningen behöver ses över/justeras eller en felaktig luft-bränsle-blandning.
Det kan vara så att kamremmen hoppat en kugg, tändstiften är slut, spridarna är kass, eller att motor modifierats utan mappning.
20 januari, 2017 kl. 20:02 #285669Larsy93
DeltagareFanns nå hål i änden på avgasröret där sagda ”insats” skulle skruvas dit, så jag venne, har ju gått igenom bes som den är hittils iallafall, så får se vad dom säger.Kanske nått som bromsar upp avgaserna lite så att det blir varmare i catten? Eller så kanske det helt enkelt bara var pga ljudnivån, såna ”dämpningar” finns iallafall vad jag hört.
20 januari, 2017 kl. 20:03 #285670Larsy93
DeltagareKatalysatorn fungerar som bäst mellan cirka 650 – 850 celsius. – Är din inte trasig/har smält så finns det ingen anledning att modifiera avgassystemet. – Att det skulle finnas nån mirakelgrej att sätta på tvivlar jag på. Tror säljaren ljög för dig.
Höga avgasvärden kan bero på att tändningen behöver ses över/justeras eller en felaktig luft-bränsle-blandning.
Det kan vara så att kamremmen hoppat en kugg, tändstiften är slut, spridarna är kass, eller att motor modifierats utan mappning.
Jaa den är ju inte helt original, cat-back avgas samt rejälare IC, plockar ut runt 300 skulle jag tro.
20 januari, 2017 kl. 22:46 #285667Turbovin
DeltagareJa det är ju den ljuddämpande insatsen isf som brukar finnas till japsdämpare, den bygger ganska mycket mottryck så nog lär katten bli varmare om man gasar en repa för att värma upp. Men borde inte behövas om allt är friskt.
21 januari, 2017 kl. 16:38 #285671Larsy93
DeltagareHan hade hittat insatsen nu & det var som du säger en ljuddämpande insats, avgasvärdena ska inte vara nå problem.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
