Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Larsy93
    Deltagare

Hej, har köpt mig en Impreza 2.0 GT Turbo. Han jag köpte den av sa att det funnits en insats man monterar i slutet av avgasröret som gör att tempen stiger i katten lite granna för att sänka avgasvärdet till godkända nivåer.

Vet någon vad detta handlar om & hur någon sådan ser ut? Han hittade nämligen inte den vid köptillfället.:confused:

SmilesPerHour
      Deltagare

Katalysatorn fungerar som bäst mellan cirka 650 – 850 celsius. – Är din inte trasig/har smält så finns det ingen anledning att modifiera avgassystemet. – Att det skulle finnas nån mirakelgrej att sätta på tvivlar jag på. Tror säljaren ljög för dig.

Höga avgasvärden kan bero på att tändningen behöver ses över/justeras eller en felaktig luft-bränsle-blandning.

Det kan vara så att kamremmen hoppat en kugg, tändstiften är slut, spridarna är kass, eller att motor modifierats utan mappning.

Larsy93
        Deltagare

Fanns nå hål i änden på avgasröret där sagda “insats” skulle skruvas dit, så jag venne, har ju gått igenom bes som den är hittils iallafall, så får se vad dom säger.Kanske nått som bromsar upp avgaserna lite så att det blir varmare i catten? Eller så kanske det helt enkelt bara var pga ljudnivån, såna “dämpningar” finns iallafall vad jag hört.

Larsy93
          Deltagare

Katalysatorn fungerar som bäst mellan cirka 650 – 850 celsius. – Är din inte trasig/har smält så finns det ingen anledning att modifiera avgassystemet. – Att det skulle finnas nån mirakelgrej att sätta på tvivlar jag på. Tror säljaren ljög för dig.

Höga avgasvärden kan bero på att tändningen behöver ses över/justeras eller en felaktig luft-bränsle-blandning.

Det kan vara så att kamremmen hoppat en kugg, tändstiften är slut, spridarna är kass, eller att motor modifierats utan mappning.

Jaa den är ju inte helt original, cat-back avgas samt rejälare IC, plockar ut runt 300 skulle jag tro.

Turbovin
            Deltagare

Ja det är ju den ljuddämpande insatsen isf som brukar finnas till japsdämpare, den bygger ganska mycket mottryck så nog lär katten bli varmare om man gasar en repa för att värma upp. Men borde inte behövas om allt är friskt.

Larsy93
              Deltagare

Han hade hittat insatsen nu & det var som du säger en ljuddämpande insats, avgasvärdena ska inte vara nå problem.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.