› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Avgassystem enligt mina kriterier
- Detta ämne har 12 svar, 1,460 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 9 månader sedan av
Janne248.
-
FörfattareInlägg
-
28 oktober, 2004 kl. 19:45 #2665
p_ilis
DeltagareHej!
Såg att det fanns flera trådar men en till kan väl inte skada.. 😉
Jag tänkte byta avgas på min bil (sti-04).
Det jag söker är:
*Mer och dovare boxerljud (inte så högt att det stör inne i kupén)
*Slutrör ála stuprör }(
*Att man ej behöver såga i orginalrör (kanske man alltid måste?)
*Tänker ej mappa om och vill helst ej byta bränslepump (pga. garanti)Vad skulle ni rekommendera? Bara ljuddämpare eller mera? Märke?
/Peter
29 oktober, 2004 kl. 05:35 #53812SecretAgentMan
DeltagareÄr du bekymrad över garantier så skall du absolut inte byta avgassystem…
Och på en sti kan det vara riktigt dumt att byta utan att se till att den går som den skall efteråt (soppapump och mappning med andra ord).
Att byta ut hela avgassystemet *kan* (och har gett) problem med skenande laddtryck och snål gång, med inte alltför omöjlig härdsmälta med mr Murphy hängande över axeln – det är bara att fråga sig – do I feel lucky…punk? 😀 😉Skämt åsido – jag skulle se till att ha laddtrycksmätare, och knocklink i bilen *om* jag skulle ens chansa på en nu sti med ett nytt avgassystem.
Det dräller i alla fall av utbytesdelar, det jag rekommenderar är att du börjar med sista burken (godtycklig japansk burk modell stuprör avsedd för nya sti:n, prata med JRM eller Speedworks) för lite mera muller utan att riskera problem.
/J
29 oktober, 2004 kl. 12:48 #53821p_ilis
Deltagare>Är du bekymrad över garantier så skall du absolut inte byta
>avgassystem…
>Och på en sti kan det vara riktigt dumt att byta utan att se
>till att den går som den skall efteråt (soppapump och mappning
>med andra ord).
>Att byta ut hela avgassystemet *kan* (och har gett) problem
>med skenande laddtryck och snål gång, med inte alltför omöjlig
>härdsmälta med mr Murphy hängande över axeln – det är bara att
>fråga sig – do I feel lucky…punk? 😀 😉
>
>Skämt åsido – jag skulle se till att ha laddtrycksmätare, och
>knocklink i bilen *om* jag skulle ens chansa på en nu sti med
>ett nytt avgassystem.
>
>Det dräller i alla fall av utbytesdelar, det jag rekommenderar
>är att du börjar med sista burken (godtycklig japansk burk
>modell stuprör avsedd för nya sti:n, prata med JRM eller
>Speedworks) för lite mera muller utan att riskera problem.
>
>/J
Tack för svaret och I don’t feel lucky.. 😀Om jag endast byter den sista burken bör jag alltså inte få några problem men ett litet schysstare ljud. Måste man såga röret eller finns det en koppling där? Någon som kan ge förslag på slutljuddämparen som låter så mycket som möjligt (eftersom jag antar att orginalkatt och resten av röret redan dämpar ganska mycket?).
/Peter
29 oktober, 2004 kl. 13:22 #53813SecretAgentMan
DeltagareSlutburken dämpar mest, det räcker med att byta denna.
Originalsystemen består av 3 delar, bultade tillsammans med flänsar -från turbon och bakåt:
Downpipe med katt -> mellanrör med katt -> slutburken.
Kolla med Speedworks, de har säkert prylar hemma.
/J
29 oktober, 2004 kl. 15:00 #53822p_ilis
Deltagare>Slutburken dämpar mest, det räcker med att byta denna.
>
>Originalsystemen består av 3 delar, bultade tillsammans med
>flänsar -från turbon och bakåt:
>
>Downpipe med katt -> mellanrör med katt -> slutburken.
>
>Kolla med Speedworks, de har säkert prylar hemma.
>
>/JEn sista jobbig fråga bara.. (för säkerhets skull 🙂 )
Jag behöver alltså inte oroa mig om jag bara byter den sista burken?
29 oktober, 2004 kl. 15:09 #53816dlehtihet
DeltagareNope,
håller du dig till de bakre regionerna så är det ingen fara på taket (förutom köttigare ljud, men det vill du väl?? :)).
På fråga 2 svarar vi: ”Ninja”. Så rätt ljud, så polerat utseende och så bra pris.
http://www.scoobyworld.co.uk/trolleyed/8/23/index.htm
Helrätt 🙂
//Danne
>En sista jobbig fråga bara.. (för säkerhets skull 🙂 )
>
>Jag behöver alltså inte oroa mig om jag bara byter den sista
>burken?29 oktober, 2004 kl. 18:21 #53818pannan
Deltagare>Nope,
>
>håller du dig till de bakre regionerna så är det ingen fara på
>taket (förutom köttigare ljud, men det vill du väl?? :)).
>
>På fråga 2 svarar vi: ”Ninja”. Så rätt ljud, så polerat
>utseende och så bra pris.
>
>http://www.scoobyworld.co.uk/trolleyed/8/23/index.htm
>
>Helrätt 🙂
>
>//Danne
>
>>En sista jobbig fråga bara.. (för säkerhets skull 🙂 )
>>
>>Jag behöver alltså inte oroa mig om jag bara byter den sista
>>burken?
>PM:a mig om du är sugen på Ninja systemet ifrån Scoobyworld. Jag får min STI 05:a i veckan och kommer att byta avgassystem. Tanken var att köra ett Buddy Club Spec IV system ifrån Speedworks. Men efter att ha pratat med bl a JRM så kommer de ej att investera i EcuTek programvara till 05:an förrens tidigast andra kvartalet nästa år. Och att byta sprut för mig just nu är uteslutet. Så jag kommer att köpa slutburk först och efter att ha sett Ninja systemet monterat på en STI kan jag bara säga 😀 Ser mycket bra ut.
Det som är bra med det är att man kan vidareutveckla avgassystemet senare genom att köpa mittsektion, downpipe, uppipe osv vartefter man behöver det. Har pratat med en kille på Scoobynet som har detta på sin STI 04:a och han är kanonnöjd, låter mycket maffigare.
Om du vill fortsätta att byta vidare saker är en laddtrycksmätare ett måste som sagts tidigare. Likaså en ev. knock-link gärna en EGT mätare också.
Glöm inte en uppgraderingspump för soppan. Kommer jag att byta oavsett om det krävs för detta eller ej.
Mvh
Johan29 oktober, 2004 kl. 22:04 #53817Krigge
DeltagareJag kör Skunk2 catback system från Speedworks och är grymt nöjd med det. Har inte bytt pumpen än men den är näst på tur. Iom att du kör en 04:a antar jag att du som jag har laddtryck som standard vilket ju ger en lite koll, enligt mina observationer har det inte hänt nåt sen bytet. Dock är pumpen i svagaste laget redan original så den byts oavsett. Detta system är ett av dom som fick mycket bra betyg i turbomagazines stora test till imprezan, dock låter det mest av alla, nåt jag såg som en fördel 🙂
1 november, 2004 kl. 18:01 #53823p_ilis
DeltagareKrigge och Pannan, ni har PM 🙂
/Peter1 november, 2004 kl. 18:54 #53819pannan
Deltagare>Krigge och Pannan, ni har PM 🙂
>/PeterDu får nog försöka igen, hittade inget pm hos mig iallafall ;(
😉
3 november, 2004 kl. 05:47 #53814Janne248
DeltagareNu lägger jag mig i saker jag inte kan, men eftersom jag funderar på en STi 03/04 så är det bra att vara ute i god tid och planera ev. mods.
Jerry du skrev:
>Originalsystemen består av 3 delar, bultade tillsammans med
>flänsar -från turbon och bakåt:
>
>Downpipe med katt -> mellanrör med katt -> slutburken.Detta stämmer ju för en GT, men gör det det för STi 02->?
Hittade denna bild:
http://www.scoobyworld.co.uk/new_age_impreza_exhaust_system.jpgHittade detta Ninja system, verkar roligare att byta mer än _bara_ back-boxen.
http://www.scoobyworld.co.uk/trolleyed/images/products/ninjacatbackna.jpgInte mycket dyrare än bara back-box, men ingen mer kat verkar åka heller. Frågan är vad det ger, eller om det ger problem.
3 november, 2004 kl. 07:00 #53820pannan
DeltagareDet system du visar ger inget problem så länge du gör något åt ECU:n. Därav kommer jag t ex endast att börja med att byta bakboxen dvs slutdämparen. Tack vare att ingen kan mappa om en 05:a än i Sverige.
Dock kan de mappa om en 04:a så du kan köpa detta system och göra t ex en EcuTek på bilen.
Angående om det är 3 eller 4 delar till system beror lite på märken. Buddy Clubs downpipe t ex innehåller en bra bit av centersektioner. Medans Scoobyworlds system har delat upp downpipen i en del och en centersektion.
/J
3 november, 2004 kl. 08:07 #53815Janne248
Deltagare>Det system du visar ger inget problem så länge du gör något
>åt ECU:n.Då är det inte intressant.
>Angående om det är 3 eller 4 delar till system beror lite på
>märken. Buddy Clubs downpipe t ex innehåller en bra bit av
>centersektioner. Medans Scoobyworlds system har delat upp
>downpipen i en del och en centersektion.Min fråga är hur det är orginal. Vill bara köpa saker som passar mot orginal grejor.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.