SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Avgassystem och kringutrustning

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Moffe
    Deltagare

Jag har beställt några saker från Megan Racing och det är
      Downpipe
      Grenrör
      Uppipe
      Catback
      Racecat

samt
      bränslepump 255l
      K&N Cold Air intake

Min fråga är :
      Funkar detta utan att mappa om bilen ?
      Kommer den gå som en påse nötter eller?

killemannen
      Deltagare

Med helsystem så kommer den att ladda mer = risk för spikningar.

Om du inte redan har det så ta och köp en Laddtrycksmätare, Knock Link och en Dawes Device så du har koll på vad som händer under huven.

Toxicator
        Deltagare

Jag har beställt några saker från Megan Racing och det är DownpipeGrenrörUppipeCatbackRacecatsamtbränslepump 255lK&N Cold Air intakeMin fråga är :Funkar detta utan att mappa om bilen ?Kommer den gå som en påse nötter eller?

Och nä.. ja skulle absolut inte rekommendera att köra med bilen efter detta byte.
          Bilens orginal ECU är ju (som du säkert förstår) programmerad för de prylar som sitter på bilen ifrån början. Börjar du byta delar så du ändrar luftflöden m.m. behöver ECU’än programmeras om för optimal gång, och för att du ska vara säker på att den håller.
          Du kan få alla möjliga problem om du inte gör det, men en massa fördelar OM du gör det 😉
          Så svaret ja skulle ge är:

Kan man? Ja!
          Bör man? Nej!

Nu ligger bollen hos dig 😉
          ”I feel the force is strong with you”
          ”And I trust you will choose the right path” 😀

Moffe
          Deltagare

Tack för alla svar. ska installera en laddmätare direkt och mappa den snarast.

Tack

Toxicator
            Deltagare

Återkom gärna med feedback på hur du tycker bilen blev efter modifikationer och mappning 🙂

Moffe
              Deltagare

Glömde nämna att det är en WRX STI -03
                Jag återkommer med resultat 🙂

frippe
                Deltagare

Jag har beställt några saker från Megan Racing och det är DownpipeGrenrörUppipeCatbackRacecatsamtbränslepump 255lK&N Cold Air intakeMin fråga är :Funkar detta utan att mappa om bilen ?Kommer den gå som en påse nötter eller?

Lite ot men, jag måste bara skriva att det låter som en riktigt mustig beställning!

kan tänka att du längtar lite. 😉

/F

Moffe
                  Deltagare

Jo har fått vänta länge på sakerna men till slut kom dom .
                    Beställde en AEM box med som ska monteras på i dagarna.Prestanda ökning lagom nu till vintern

Tack till Redrum Performance i Malmö för bra service

SecretAgentMan
                    Deltagare

AEM box…nytt sprut?

Se till att du verkligen får någon som *vet* vad han gör, kan imprezor, och har bilar som går bra sedan tidigare under bältet.
                      Killar som mappar ”sista raden” dräller det av, och nog kan det fungera för dragracing, men är det gatbilar som körs hårt ställer det betydligt större krav på mapparn’.

Om inte, avboka på stört, och kör Ecutek Tek3 hos Trollspeed eller JRM, billigare och jag kan nästan lova bättre resultat med, speciellt hos Per då han är otroligt kompetent.

Det tål att upprepas hur många gånger som helst – ett sprut som kräver att man ställer in det är inte bättre än den som ställer in det.

/J

Moffe
                      Deltagare

Återkom gärna med feedback på hur du tycker bilen blev efter modifikationer och mappning 🙂

Inte helt oväntat så drar den mycket bättre än innan genom hela registret. Bytte turbo (td05-16G) med när vi ändå var igång. Tycker bilen går hur fint som helst utan några problem och några spikningar har jag inte märkt. Gick dock lite ryckigt innan på låga varv men det visade sig vara LMM som var mysko så den byttes ut.

Så min sammanfattning av uppgraderingen är att bilen har mycket bätre respons och laddar redan från låga varv (0.7 – 1.0) på alla växlar om jag avläst rätt 🙂
                        Enda nackdelen är att små barn i barnvagn lär få tinituss när man kör förbi.

Mappning kommer snart att ske och hoppas på lite mer förbättreing.

Tack till dom som varit inblandade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.