› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Avgassystem, vad rekommenderas??
- Detta ämne har 15 svar, 1,072 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 11 månader sedan av
Guailo.
-
FörfattareInlägg
-
2 september, 2004 kl. 14:15 #2609
Guailo
DeltagareHej
Har idag:
Standard 2 främre delar (Kat, och mittrör) 2.25″??
Raka rör 2 främre delar (Kat, och mittrör) samma dimension som ovan? Anslutningarna till slutburken passade iaf rakt av när vi bytte… men nu luktar det brännt? Måste man ha på värmesköldarna?
Slutburk = skrot – måste bytas
Vad skall man ge sig på, med en begränsad budget? Självklart drömmer man om polerade rör och racekattar, men det finns inte budget till.
Vad rekommenderas – bara köpa slutburk, är min tanke, och vad skall man köpa?? Orginalburk, eller något vassare? Grejjen är att det får inte brööööla som det gör idag. x(
Tacksam för ideer och prisförslag!
Mvh,
Peter2 september, 2004 kl. 14:19 #53377SecretAgentMan
DeltagareKolla att inget ligger emot avgassystemet – vad exakt för värmesköldar är borttagna?
Original låter inte alls (kul), Magnex slutburk brölar minst, men ger ett hyggligt trevligt ljud med standard resten – öppnar du upp framåt så ökar ljudet och blir vassare i karaktären.
Ligger du på lite budget kränger väl Simons (Ray) system till Imprezan i vanligt bonnajärn – om de passar med standardbitar skall jag låta vara osagt.
/J
2 september, 2004 kl. 14:29 #53386Guailo
DeltagareHej!
Jag är rätt säker på att inget ligger emot, skulle vara kablarna till lambdasonden som är nära då… Som det är nu sitter _inga_ värmesköldar på, och nästan halva orginalsystemet var ju inklätt i rustning…
Orginal bakdämp låter inte alls, men hur mycket dödar det effektmässigt? Att det inte låter är rätt ok för mig, men inte om det innebär att bilen går som en påse nötter. Jag köpte ju Possum-linken härom dagen, så det får ju tas med i beräkningarna.
Magnex låter som ett bra alternativ, köper man dom som separat dämp, eller med ”hela tredjedelen bak”?
Kikade lite på Simons, men dom verkade inte ha något som går igenom besikningen till Impreza?
Mvh,
Peter2 september, 2004 kl. 14:35 #53378SecretAgentMan
DeltagareDet beror lite på vad du är ute efter, men helt klart stoppar slutburken flödet, men downpipen är nästan viktigare att byta rent effektmässigt.
Standard mittensektion (en kry sådan) räcker för att komma igenom SBP:s avgaskrav, dock är det klart klurigt att greja testen på förhöjd tomgång med linken (därav rekommenderar jag folk att byta till standardecu vid besiktning – det tar 10 minuter för en ovan).
Är du inte överkänslig skulle jag rekommendera att byta sista burken och downpipen.
Jag antar att du inte har plockat av värmesköldar runt katalysatorer i alla fall – utan bytt rören, sitter det värmesköldar kvar på grenrör och uppipe?
/J
P.S. Magnex säljer inga prylar på lösvikt, det levererar kompletta ”skruva-dit-lösningar” som är anpassade till hur standardsystemet ser ut.
2 september, 2004 kl. 14:35 #53379SecretAgentMan
DeltagareNu läste jag ditt första inlägg….har du plockat av sköldarna runt kattarna kan jag förstå att det kan lukta bränt. 😀
/J
2 september, 2004 kl. 14:43 #53387Guailo
DeltagareJamen… Jag har inga kattar idag – bara raka rör…
Skulle jag tagit värmesköldarna från orginalsystemet och satt på dom raka rören? 😮
..Joo jag är ju newbie, det är genom misstagen man lär sig… 😛
/Peter
*edit* Det står ju inte att orginal rören ligger brevid! :+
Jag har idag bara raka pipor på, och det hemska slutröret…
2 september, 2004 kl. 14:46 #53380SecretAgentMan
DeltagareNejnej, sitter det inga kattar kvar är det ingen fara. 🙂
Kolla att inget ligger mot då, upp med bilen på en ok-gds-lyft, ta med ficklampa och kika från grenrör och bakåt (grenröret går upp på sidan av motorn till turbon).
/J
2 september, 2004 kl. 14:49 #53388Guailo
DeltagareOki, får kolla upp det igen alltså. Efter att jag bytte kikade jag efter sånt, men hittade ingenting som såg ut att ligga emot.
Vad rekommenderas, bara köpa slutburk och svetsa på, eller byta hela bakre delen av röret. Det som sitter där är aningens rostigt, speciellt i sista svetsen där dämpen sitter fast i röret frammåt…
/Peter
2 september, 2004 kl. 19:42 #53383dlehtihet
DeltagareÄr slutröret endast kexat ifrån sista muffen och bakåt så skulle jag (personligen) kika på en utbytesdämpare med färdig muff för montering mot orginalfattning. Inte minst den dagen du vill ha ner det/byta ut något, då du slipper slita ner hela systemet. Idag finns ju massvis med 3:e parts produkter som är anpassade för orginalinfästning.
Bara min personliga åsikt 🙂
M v h
Danne
>
>Oki, får kolla upp det igen alltså. Efter att jag bytte kikade
>jag efter sånt, men hittade ingenting som såg ut att ligga
>emot.
>
>Vad rekommenderas, bara köpa slutburk och svetsa på, eller
>byta hela bakre delen av röret. Det som sitter där är aningens
>rostigt, speciellt i sista svetsen där dämpen sitter fast i
>röret frammåt…
>
>/Peter2 september, 2004 kl. 20:39 #53389Guailo
DeltagareJo, jag kikade lite på simonsprylar på vägen hem faktiskt… Eller menade du dom där coola kolfiberslutburkarna man ser i annonserna?
Mätte upp lite efter att jag kom hem från jobbet. Tror jag skulle kunna komma undan med en ca 40-50 cm 2.5″ slutdämpare av standardtyp, och lite hjälp av nån elak kille med svets…
Får man stryk om man visar sig med det på nån träff? 😉Problemet är att den slutburken som sitter där idag är svetsad precis där böjjen slutat böjja sig, om du fattar vad jag menar… Det finns alltså ingen rak rörstump att sätta en muff över och dra åt?
Inget är kexat ännu, bara lite rost i svetsen efter böjjen in mot slutburken, och burken i sig är så hel den någonsin kommer bli.
/Peter
3 september, 2004 kl. 05:28 #53384Kvarnis
DeltagareN för f-n det är bara om du kommer med neon rör, som vi delar utt kompani smörj ;):D
Iofs så har folk med lexus ljus klarat sig förvånat bra på våra träffar oxå 😉
3 september, 2004 kl. 05:34 #53385nisse
Deltagaresimons systemet är rostfritt…
3 september, 2004 kl. 05:34 #53381SecretAgentMan
Deltagare…hittills ja. }( (ang. lexuslampor)
Bygg på så mycket du orkar, det är inga problem att låta en händig svetsare svänga ihop en ny slutburk, ditt problem ligger i att du har raka rör hela vägen bak, och en dämpare.
En, eller ett par dämpare på mitten skulle göra underverk.
/J
3 september, 2004 kl. 11:44 #53390Guailo
DeltagareSå, att hiva på orginal mittrör, ha kvar ”rak” downpipe och montera ny slutburk verkar vara resultatet av diskussionen…
=)
Bra, efter mycket snack är det alltså tid för lite verkstad också!
…nu återstår bara att införskaffa burken.
Tack för hjälpen!
/Peter
3 september, 2004 kl. 11:45 #53382SecretAgentMan
DeltagareJapp. 😀
/J
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.