› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Avgastemp och lambdavärden.. ??
- Detta ämne har 6 svar, 1,150 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 2 månader sedan av
b20mannen.
-
FörfattareInlägg
-
25 juni, 2008 kl. 16:05 #4152
NickeH
DeltagareLäste nedanstående angående ECUTEK-mappning på EVO-klubbens sida, skrivet av JoCCe på JRM.
”Inga problem för oss att lägga oss på lambda 0.87 och ta ut mer effekt … Problemet é bara att om man lägger sig på typ 0.87 på en Subaru med original fuelrail så är det bara en tidsfråga innan man skjuter den motorn … Detta pga Subaru´s urbota korkade konstruktion av fuelrail samt att den cylindern som får överlägset sämst med soppa också är den som har den varmaste omgivningen … Vet du att STi´n från fabrik går lambda 0,68 på full last??? … Evo´n går ca 0,75 …
Ska du t.ex. mappa en Subaru med original fuelrail´s för att få ut ”extra mycket” effekt så MÅSTE du mappa efter lambda och EGT på 2:a cylindern i 2:a railen, annars är du ute på jävligt hal is …
Att mäta lambda i uppipe eller DP på Subban ger bara ett medelvärde av alla fyra cylindrar, detta é ok på de flesta bilar, emn ej på Subarun eftersom det skiljer så enormt mycket mellan de olika cylindrarna …”
Har själv en GT -00 och har för mig att de har åtgärdat problemet(MY00) genom att ge mer bränsle i en av cylindrarna, har dock för mig att det var 3:ans cylinder som krånglade den är väl närmast turbon.
Vad menar JoCCe med detta, betyder det att man ska ha en EGT sensor på grenröret just efter 2:a cylindern(borde väl inte behövas på min -00) och t.ex. bredbandslambdan i dp och kolla att avgastempen inte skjuter i höjden samt självklart kolla lambdavärdet.
Vad bör avgastempen och lamda ligga på? kring 900 grader och lambda 12-13 eller vad säger ni med lite erfarenhet.
Hoppas nån fattar hur jag menar.
/N – vadå sommar? skellefteå 10 grader
26 juni, 2008 kl. 09:15 #63815b20mannen
DeltagareJoCCe menar att man vid högre effektuttag på Imprezan bör bygga om till paralellmatade fuelrails.
En enkel lösning på ett onödigt problem. Enklaste saken i värlsen att göra på originalrails. Eller på köper man ”bling-rails”.Sen så bör man helst inte ligga leanare än 11.5 på fullast om inte motorn är väldigt ombyggd.
Avgastempen har inte jag upplevt som ett problem på Imprezan.
Däremot om nån kunde komma på en bra lösning på att ”effektivt” få ner motortemperaturen 10 grader under last så hittade man lite mer hästar…
Har vi nån kylsystemforskare här? :+
28 juni, 2008 kl. 10:51 #63819NickeH
DeltagareHittade såklart ett svar angående avgastemp efter lite mer sökning.
SAM: ”Jag har satt min varning vid 900 grader (givaren sitter en decimeter från 3:ans utblås), har för mig att 950 är en sådan go’ absolut max – 890 har min toppat (i Superstage av alla ställen ).”
Tycker det lät ”fett” med lambda 11,5 enl ovanstående skulle ju JRM lägga sig på 12,8(14,7 * 0,87) eller har jag räknat fel?
Jag kommer själv inte ta ut mer än kanske 300hk så det rör sig inte om några större modifieringar hittils avgas och laddtrycksstyrning(ev en TD05-16G och intercooler senare) men det vore bra att ha koll på bilen tills man får den mappad. Tänkte därför sätta dit bredbandslambda, avgastemp och knocklink.
28 juni, 2008 kl. 19:15 #63816b20mannen
DeltagareJadu. 12,8 skulle jag inte lägga en turbobil på vid maxlast.
Körde min EVO6 tidigare på 12,2. Men då är det smidda grejer och oljesprut under kolvarna.
Jag har faktiskt mappat en turbobil till 12,55, vilket är det blandningsförhållande som teoretiskt ger mest effektutbyte. Det intressanta med den bilen är att den använde 95% av sex stycken 960-spridare med 28% högre bränsletryck. Välbyggd motor!
Jag rekommenderar att man inte kör så mycket tunnare än runt 11.5 med originalkolvarna, (ja 11.8 går väl bra om det är välgjort).
28 juni, 2008 kl. 19:21 #63817b20mannen
DeltagareOch så rätar vi ut frågetecknet om Lambda 0,87:
Läste nedanstående angående ECUTEK-mappning på EVO-klubbens sida, skrivet av JoCCe på JRM.”Inga problem för oss att lägga oss på lambda 0.87 och ta ut mer effekt … Problemet é bara att om man lägger sig på typ 0.87 på en Subaru med original fuelrail så är det bara en tidsfråga innan man skjuter den motorn …
Så JoCCe vart visst lite felciterad. JoCCe sa alltså att om du vill spränga din motor så kan du lägga bränslet på Lambda 0,87. Det är väl därför man inte mappar så leant gissar jag? 🙂
Och visst får man mer effekt när man leanar ut. Det är bara det att värmen i cylindrarna förvandlar kolvarna till sockerkaka.
28 juni, 2008 kl. 20:38 #63820NickeH
DeltagareBra att nån kan läsa, själv saknar man tydligen den förmågan 🙂
28 juni, 2008 kl. 20:41 #63818b20mannen
DeltagareBra att nån kan läsa, själv saknar man tydligen den förmågan 🙂
Absolut! Du kan hämta den i morgon om du vill. :+
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.