Rent strategiskt vill man ha den så nära utblåset som möjligt, ett par krökar på ett grenrör minskar faktiskt siffrorna.
Mitt gamla GT Spec gen2 (4-1) hade en lämplig plugg precis vid kollektorn, så defisonden fick hamna där för enkelhetens skull.
När det nya maximröret åkte in så fanns det ingen given plats, utan det blev till att borra och fixa en liten ditsvetsad, hemgängad bit rostfritt (det är *riktigt* drygt att både borra och gänga rostfritt :D)…då valde jag att sätta den på 3:an, mest som ett test.
Och det är rätt mycket högre siffror direkt vid avgasporten (>50 grader rörde det sig om).
Men visst, du har en poäng, sätts den i kollektorn så plockar man upp ett medelvärde, och går en cylinder snålt så ser man det förhoppningsvis (förutsatt att de kallare gaserna inte tar upp en del av energin på vägen och skillnaderna blir marginella, beror dock på vad det är för typ av grenrör, 4-2-1, eller 4-1).
Det beror lite på vad man är ute efter, jag ville se vad tempen faktiskt ligger på (och förutsätter att grejerna lirar).
Bäst är att ha en per cylinder, men det blir dyrt det. 😀
/J