› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Avgastempsensorn WRX
- Detta ämne har 4 svar, 1,244 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 3 månader sedan av
Koffe.
-
FörfattareInlägg
-
7 augusti, 2010 kl. 12:21 #23876
Koffe
KeymasterJag har problem med att min WRX går ner på 0.5 bars laddtryck efter lite hårdare körning. Felkoden jag får är ”P0546 – Exhaust Gas Temperature Sensor Circuit Malfunction (High Input)”, vilket enligt forumen i UK och USA beror på att min katlösa uppipe har bränt ut avgastempsensorn. Fixen ska vara att ersätta sensorn med en M12x1.25-bult och sätta i en 2.2 kohm 0.5W resistor. Detta ska tydlgen vara ”helt OK” att göra då tempsensorn ändå bara har till uppgift att skydda katten (som ju är bortplockad).
Min fråga till er är således, har någon här på forumet gjort detta och hur gick det? Är det lika enkelt som det låter? Finns det nån anledning att inte göra detta?
MVH
//Koffe7 augusti, 2010 kl. 12:43 #206580knussin
DeltagareJag har problem med att min WRX går ner på 0.5 bars laddtryck efter lite hårdare körning. Felkoden jag får är ”P0546 – Exhaust Gas Temperature Sensor Circuit Malfunction (High Input)”, vilket enligt forumen i UK och USA beror på att min katlösa uppipe har bränt ut avgastempsensorn. Fixen ska vara att ersätta sensorn med en M12x1.25-bult och sätta i en 2.2 kohm 0.5W resistor. Detta ska tydlgen vara ”helt OK” att göra då tempsensorn ändå bara har till uppgift att skydda katten (som ju är bortplockad).
Min fråga till er är således, har någon här på forumet gjort detta och hur gick det? Är det lika enkelt som det låter? Finns det nån anledning att inte göra detta?
MVH
//KoffeJag åker med sensorn kvar i min kattlösa hks uppipe men med resistor å de funkar hur bra som helst
7 augusti, 2010 kl. 22:09 #206578Koffe
KeymasterHar hört att ”resterna” av den gamla utbrända sensorn kan ställa till med otyg om den trycks in i turbon… Kanske är bra att ta bort den gamla helt?
8 augusti, 2010 kl. 19:14 #206581knussin
DeltagareHar hört att ”resterna” av den gamla utbrända sensorn kan ställa till med otyg om den trycks in i turbon… Kanske är bra att ta bort den gamla helt?
kan ju kanske va så.. men i mitt fall så bytte jag ut sensorn ..för enligt felkoder så spökade den i sammband me att jag bytte up pipen så därför får den sitta kvar där..
11 augusti, 2010 kl. 12:31 #206579Koffe
KeymasterLetade runt halva Sthlm efter en M12x1.25-bult utan framgång. Nu har jag dock lokaliserat en! Om nån i framtiden vill plugga avgastempsensorhålet i uppipen kan jag således tipsa om att en svänghjulsbult till Evo är just M12x1.25, c:a 15mm lång och passar mycket bra! (Tack JRM =)
Case closed
//Koffe
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
