SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Avgastempsensorn WRX

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Koffe
    Keymaster

Jag har problem med att min WRX går ner på 0.5 bars laddtryck efter lite hårdare körning. Felkoden jag får är ”P0546 – Exhaust Gas Temperature Sensor Circuit Malfunction (High Input)”, vilket enligt forumen i UK och USA beror på att min katlösa uppipe har bränt ut avgastempsensorn. Fixen ska vara att ersätta sensorn med en M12x1.25-bult och sätta i en 2.2 kohm 0.5W resistor. Detta ska tydlgen vara ”helt OK” att göra då tempsensorn ändå bara har till uppgift att skydda katten (som ju är bortplockad).

Min fråga till er är således, har någon här på forumet gjort detta och hur gick det? Är det lika enkelt som det låter? Finns det nån anledning att inte göra detta?

MVH
      //Koffe

knussin
      Deltagare

Jag har problem med att min WRX går ner på 0.5 bars laddtryck efter lite hårdare körning. Felkoden jag får är ”P0546 – Exhaust Gas Temperature Sensor Circuit Malfunction (High Input)”, vilket enligt forumen i UK och USA beror på att min katlösa uppipe har bränt ut avgastempsensorn. Fixen ska vara att ersätta sensorn med en M12x1.25-bult och sätta i en 2.2 kohm 0.5W resistor. Detta ska tydlgen vara ”helt OK” att göra då tempsensorn ändå bara har till uppgift att skydda katten (som ju är bortplockad).

Min fråga till er är således, har någon här på forumet gjort detta och hur gick det? Är det lika enkelt som det låter? Finns det nån anledning att inte göra detta?

MVH
        //Koffe

Jag åker med sensorn kvar i min kattlösa hks uppipe men med resistor å de funkar hur bra som helst

Koffe
        Keymaster

Har hört att ”resterna” av den gamla utbrända sensorn kan ställa till med otyg om den trycks in i turbon… Kanske är bra att ta bort den gamla helt?

knussin
          Deltagare

Har hört att ”resterna” av den gamla utbrända sensorn kan ställa till med otyg om den trycks in i turbon… Kanske är bra att ta bort den gamla helt?

kan ju kanske va så.. men i mitt fall så bytte jag ut sensorn ..för enligt felkoder så spökade den i sammband me att jag bytte up pipen så därför får den sitta kvar där..

Koffe
            Keymaster

Letade runt halva Sthlm efter en M12x1.25-bult utan framgång. Nu har jag dock lokaliserat en! Om nån i framtiden vill plugga avgastempsensorhålet i uppipen kan jag således tipsa om att en svänghjulsbult till Evo är just M12x1.25, c:a 15mm lång och passar mycket bra! (Tack JRM =)

Case closed

//Koffe

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.