› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Avgasvärden knasiga. Livslängd race kat?
- Detta ämne har 10 svar, 1,328 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
TommyA.
-
FörfattareInlägg
-
29 december, 2005 kl. 17:15 #3176
TommyA
DeltagareBesiktade bilen igår, och fick ruskigt dåliga avgasvärden.
Har alltid tidigare klarat mig med Linket på plats.Monterade därför dit orginal ECU och kollade avgasvärdena på verkstad. Ingen förbättring.
CO 1,0 (0,5)
CO 2500 6,0 (0,3)
HC 152 (100)
LAMBDA 0,88 (0,9-1,1)
Med Linket.HC sjönk lite med orginal, medans CO tomgång höjdes…
Nu är det inplanerat oljebyte och stift byte, samt en data koll efter felkoder.
Nån som har en första tanke på vad det är för fel?
Katten sitter på dp´n. Kan den vara slut? Vet ej om den är keramisk eller metallisk.
Lambdan kanske slut? Pris på en sån?Bilen var varmkörd, och bes killen gasade o körde som fan, för att få så bra värden som möjligt.
Nåt särskilt att tänka på för att nollställa ECu´n? Hur långt tid strömlöst?
Nån särskild körstil första tiden?Bilen är en GT-99
//Tommy
29 december, 2005 kl. 17:24 #56973SecretAgentMan
DeltagareAvgasvärdena du skriver dit….är de med linken eller original?
Lambdavärdet pekar på rik gång (lambda under 1 = rikt, ger högt CO och HC).Linken är svajig att få till, att man får den genom besiktningen är mer tur än skicklighet faktiskt (att få till lambdavärdet är inte en garanti på att man får till en effektiv förbränning).
Har du liknande lambdavärde med standardecu skulle jag allt snegla på lambdasonden (den används inte med linken, inte heller luftmassemätaren).
/J
29 december, 2005 kl. 17:28 #56974SecretAgentMan
Deltagare..en sak till, jag antar att siffrorna är med linken i (om man läser vad du skriver :rolleyes: till mig själv) – det luktar lätt rik gång på tomgång, det gör att du dippar över gränsen på CO:t – och riktigt rik gång vid 2500 rom.
Just testet vid 2500 är stört omöjligt att få ordning på med linken, då man hamnar i alla zoner samtidigt (det är en punkt just precis där det interpolerar åt allehanda håll samtidigt), det kan räcka med att bilprovarn’ håller åt gasen liiiite för hårt och genererar ett annorlunda vaakum.
…det kostade mig ett par timmars pill innan jag fick ordning på min bil när jag gav mig fasen på att få genom den med linken.. 😀
/J
29 december, 2005 kl. 18:30 #56977TommyA
DeltagareJag har antagligen haft tur med Linket de tidigare gångerna.
Siffrorna är med linket..
HC´t sjönk till 110, och CO´t vid tomgång höjdes till 3,08 med orginal.
Lambda värdet kunde jag inte mäta på den manicken som verstan hade.Grejen är att jag började köra vintertid med bilen först förra vintern, så jag visste sen tidigare att Linket inte fixade kylan riktigt. Men jag har nog haft mer tur med vädret tidigare år.
Men nu kör jag med orginal, och trodde det skulle fixa sig.//T
..en sak till, jag antar att siffrorna är med linken i (om man läser vad du skriver :rolleyes: till mig själv) – det luktar lätt rik gång på tomgång, det gör att du dippar över gränsen på CO:t – och riktigt rik gång vid 2500 rom.Just testet vid 2500 är stört omöjligt att få ordning på med linken, då man hamnar i alla zoner samtidigt (det är en punkt just precis där det interpolerar åt allehanda håll samtidigt), det kan räcka med att bilprovarn’ håller åt gasen liiiite för hårt och genererar ett annorlunda vaakum….det kostade mig ett par timmars pill innan jag fick ordning på min bil när jag gav mig fasen på att få genom den med linken.. :D/J
30 december, 2005 kl. 12:45 #56978TommyA
DeltagareJag tänkte testa en sån här motor rengöring när jag gör oljebytet.
Nån som testat det?
Man har i en skvätt i motorn och låter den stå på förhöjd tomgång i 10 min, sen byter man olja.Tillbaka till nollställning..
Är det bara ta av minus polen över natten och sen köra dan efter eller ska man låta den stå på tomgång en stund, eller köra som ett svin så den ställer in sig efter det?
Jag har inte haft i orginal ECU på typ 4 år. Kommer inte ihåg hur man gör.Stiften har jag heller aldrig bytt. Några heta tips på att göra det smidigt. Underifrån eller överifrån? Vad behöver jag plocka bort?
Mvh Tommy
30 december, 2005 kl. 15:54 #56975SecretAgentMan
DeltagareNolla boxen – ryck jorden i en timme, kör normalt.
Byta stift – bort med luftburk och spolarvätskebehållaren, knepet är att ha rätt förlängare, och riktiga stifthylsor.
Dra inte överdrivet hårt alls, det skall dras i trakterna runt 20 Nm om inte minnet sviker mig…känslan är suspekt pga ”krossbrickan” på stiftet.Gapet skall vara 0,7 mm.
Trångt och småjävligt är det, men det går att göra under halvtimmen från början till slut. 😀
/J – med hyfsad gängpaj-i-aluminium-nojja. 😮
30 december, 2005 kl. 15:55 #56976SecretAgentMan
Deltagare…jag tror för övrigt inte personligen på rengörings-hokuspokus, kör med bra olja och täta byten, koksar ihop lite gör det hur man än gör.
/J
30 december, 2005 kl. 23:43 #56979TommyA
DeltagareOk, tack SAM.
Återkommer på onsdag om inte tidigare.
Håller tummarna. Orkar inte strula med nåt sånt här hela vintern.//T
4 januari, 2006 kl. 17:10 #56980TommyA
DeltagareJaha, då har man besigtat om kärran med godkända värden.
Det räckte att byta olja o stift. Tror inte bromsbeläggs bytet hade så mycket med avgasvärdena att göra, men det var en 2:a på de med.
CO 0,1 (0,5)
CO 2500 0,1 (0,3)
HC 33 (100)
Lambda 1,03 (0,90-1,10)Viss skillnad.
Men jag kunde aldrig kolla ifall jag hade några felkoder.
Mekonomens lista sa att jag inte har nån OBD II, så jag fick låna nån specialare, som man skulle sätta mellan kabelstammen och ECU´n.
Men de socklarna var inte ens i närheten.Nån som vet om OBD´n under ratten funkar enligt 2001´s standard?
//T
5 januari, 2006 kl. 05:30 #56982Mats
DeltagareOm man vill kolla felkoder lite snabbt utan select monitor eller deltadash eller motsvarande så kan man koppla ihop den svarta kontakten under ratten. Då blinkar Check Engine lampan en kod. det förklaras bättre på denna sida:
http://www.saxonfields.freeserve.co.uk/Scooby%20Page/ECU%20Diag%20Page.htmMats GBG
Regionsansvarig Göteborg5 januari, 2006 kl. 12:50 #56981TommyA
DeltagareTack, det ska jag testa nästa gång nåt strular.
//T
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.