SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt avgasystem frågor.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    knotan
    Deltagare

ja ni som kan det här tycker säkert frågan är dum , men som nybliven imprezaägare är det mindre lätt å veta 😉

har en GT 99a (kombi om det nu spelar nån roll)
      svensksåls å idag helt std.

avgaset läcker tyvär lite och sen vil man ju dessutom ha ettt som mullrar lite mer, tanken är väll lite mer trim i framtiden.

MEN nu till frgåan, hittar ju avgasystem på ebay (finns en del både i usa å england såklart)
      allt ifrån jättebilligt till dyrare saker.

men det som jag igebntligen undrar över är hur dte passar mellan oilka modeller (GT, sti, wrx) samt olika årsmodeller, de flesta verkar nämna dem som typ 93-01 alt 01-06.
      men vissa verkar antyda att det passar mellan alla olika modelelrna även mellan olika årsmodeller, tex 95-03 :confused:

ska bara börja med catbak just nu är det tänkt, sen eventuellt kompletttera med ett (Ninja Downpipe with Fast flow Cat)

men tills vidare (dvs över vintern) vill jag bara komma undan så billigt som möjligt… så ett system från orignal kat å hela vägen bak vore det enklaste.

skulle tex detta passa??
      http://cgi.ebay.co.uk/SUBARU-IMPREZA-WRX-STi-CATBACK-EXHAUST-SYSTEM-2001-2006-/140470936321?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item20b4b86301

antar att det är för en nyare årsmodell å isåfall inte fästen eller liknande stämmer??

vore jättetacksam för hjälp då jag känner det är lite halvakut å få åtgärdat

Gilarski
      Deltagare

Har inte testat så nån annan lär få svara men det är ju lite olika dinemsioner på bilarna så jag är tveksam till om det funkar rakt av ärligt talat. 🙁

Detta funkar dock till din:
        http://cgi.ebay.co.uk/SUBARU-IMPREZA-CLASSIC-WRX-TURBO-2-PCE-CATBACK-EXHAUST-/140471712325?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item20b4c43a45

Sternborn
        Deltagare

ja ni som kan det här tycker säkert frågan är dum , men som nybliven imprezaägare är det mindre lätt å veta 😉

har en GT 99a (kombi om det nu spelar nån roll)
          svensksåls å idag helt std.

avgaset läcker tyvär lite och sen vil man ju dessutom ha ettt som mullrar lite mer, tanken är väll lite mer trim i framtiden.

MEN nu till frgåan, hittar ju avgasystem på ebay (finns en del både i usa å england såklart)
          allt ifrån jättebilligt till dyrare saker.

men det som jag igebntligen undrar över är hur dte passar mellan oilka modeller (GT, sti, wrx) samt olika årsmodeller, de flesta verkar nämna dem som typ 93-01 alt 01-06.
          men vissa verkar antyda att det passar mellan alla olika modelelrna även mellan olika årsmodeller, tex 95-03 :confused:

ska bara börja med catbak just nu är det tänkt, sen eventuellt kompletttera med ett (Ninja Downpipe with Fast flow Cat)

men tills vidare (dvs över vintern) vill jag bara komma undan så billigt som möjligt… så ett system från orignal kat å hela vägen bak vore det enklaste.

skulle tex detta passa??
          http://cgi.ebay.co.uk/SUBARU-IMPREZA-WRX-STi-CATBACK-EXHAUST-SYSTEM-2001-2006-/140470936321?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item20b4b86301

antar att det är för en nyare årsmodell å isåfall inte fästen eller liknande stämmer??

vore jättetacksam för hjälp då jag känner det är lite halvakut å få åtgärdat

Det som du länkade till lär inte passa utan modifikationer.. utan leta reda på ett som det står att det passar till din årsmodell.
          Jag tror inte att det spelar någon roll om du har en kombi när det gäller avgassystemet.

knotan
          Deltagare

ok, så den modlelen som är min dvs 95-00 ca?
            är den som verkar kallas ”classic”

antar att just GT är ett smeknamn/modellnamn som mestadels verkar finnas i sverige, har inte hittat något när jag söker utomlands på det namnet??

så runt 260 pund är ungfeär så lågt man kommmer i pris , det är ju rätt så överkommligt för ett rostfritt system idag när punden är relativt billig å sopeciallt inom EU så det blir momsfritt osv…

men nån känner till nått billigare hör gärna av er , kanske finns nån som sitter på ett begagnat system med om man har tur)

tack iallafall för JÄvligt snabba svar 😀

Sternborn
            Deltagare

ok, så den modlelen som är min dvs 95-00 ca?
              är den som verkar kallas ”classic”

antar att just GT är ett smeknamn/modellnamn som mestadels verkar finnas i sverige, har inte hittat något när jag söker utomlands på det namnet??

så runt 260 pund är ungfeär så lågt man kommmer i pris , det är ju rätt så överkommligt för ett rostfritt system idag när punden är relativt billig å sopeciallt inom EU så det blir momsfritt osv…

men nån känner till nått billigare hör gärna av er , kanske finns nån som sitter på ett begagnat system med om man har tur)

tack iallafall för JÄvligt snabba svar 😀

Karossen heter GC8(sedanen men avgassystemet är nog samma), sök på det istället så borde du hitta rätt
              GT är bara en beteckning i sverige vad jag vet.

tendency
              Deltagare

Det är samma avgas på kombi som sedan. Du letar avgas till Impreza 92-00 för perfekt passform. Avgas till ”new age” (dvs 01-07) har inte perfekt passform, men de går att använda de med (har ett sånt på min -99). Det är staget näst längst bak som är ”felplacerat” och man kan inte använda original gummibussning, utan får använda sig av någon längre variant som kan hålla i det.. eller svetsa om/byta staget.

”GT” är inget internaionellt modellnamn. Sök på GC8 (som är sedan, GF8 är kombi) som Sternborn nämnde, så hittar du lite mer. 😉

challe
                Deltagare

Jag har ett beggat 2.5″ system från DP och bak som har suttit på min GT-00. Vrölar inte på som hejsan men ger ett lite lagom gött morr 🙂
                  Bor du nära Göteborg så kan det bli ditt för en väldigt billig peng, orkar inte skicka det.

Sternborn
                  Deltagare

Karossen heter egentligen endast GC, 8an betyder att bilen har 4wd och turbo, en utan turbo eller en utan turbo med framhjulsdrift har en annan siffra, men det är fortfarande samma kaross. 🙂

Sen när såg du en framhjulsdriven subaru förutom justyn? 😉

edit: Rättar mig själv innan du hinner 😛 såg nu att den fanns med framhjulsdrift 😛

knotan
                    Deltagare

har nog tyvär inte vägarna förbi gbg tyvär., är käns nästan lite väl långt att åka för ett avgasystem.
                      men vad är det för typ av system (fullflödes?? med /utan katt??)
                      hur hur mycket är ett bra pris, är ju inte omöjligt man får en helg över å sticker ner en sväng, är ju gjort över en dag om det är bra väglag.

om, jag nu köper ett avgasystem från fel årsmodell så får jag i värsta fall svetsa nya upphängningsöron??

jobbar iofs som svetsare å har tillgång till lyft på jobbet så att svetsa ett eget system vore inga problem, men grejjen är att köpa lösa rör å dämpare i RF kostar mer än å köpa ett komplett kinatillverkat system mer eller mindre 😮
                      så är det bara svetsa om lite öron som gäller för å spara en/ett par tusenlappar så gör det mej inte så mycket…

tack för alla svar, nu har jag betydligt bättre koll 🙂

challe
                      Deltagare

Det är ett milltek system, kommer inte riktigt ihåg om det sitter nån dämpare på mittsektionen, nån katt sitter det inte iaf.
                        Förstår inte riktigt va du menar med ”fullflödes”, men det är 2.5″ hela vägen med en dämpare på slutet och det är minst 4.5 år gammalt då det satt på bilen när den köptes i maj 06.

Ang bra pris så blir jag glad om jag kan få en 500-lapp för´t 🙂

knotan
                        Deltagare

med fullflödes menas att det är typen av ljudämpare som går att se rakt igenom (om du tittar in i en japsdämpare eller annan ”trimdämpare” typ simons å feritta osv.)

orignalbilars avgasystem så går det inte att se genom dämparen . är typ ”väggar” som avgaserna måste passera för att kommma igenom och därmed så ökas ljudämpningen extremt bra,
                          dock så ger det oxå extremt mycket mer motryck/sämmre flöde ,

knotan
                          Deltagare

challe, jag googlade lite å det verkar vara fullflödes,
                            500lappen låter som en bra kurs, ska se om jag kan komma ner å hämtat då.
                            kan du PM ditt telenummer så jag kan ringa dej??
                            enklare per tele 😉

//niklas

tendency
                            Deltagare

Du har ju kallat mig besserwisser en gång så jag tänkte leva upp till det nu. 😉 Karossen heter egentligen endast GC, 8an betyder att bilen har 4wd och turbo, en utan turbo eller en utan turbo med framhjulsdrift har en annan siffra, men det är fortfarande samma kaross. 🙂

Stämmer att GF är kombi, i USA heter coupemodellen GM men det gör den inte i Japan.

Impreza Turbo (ej STI då) hette GT i dom flesta europeiska länderna, men i England heter den Turbo 2000 (Exakt samma bil).

Hehe. Jodå, så långt har jag koll (förutom det där med GM i Usa). Det är ju avgassystem till turbomodell han eftersöker.. Och eftersom GC8 verkar vara begreppet försäljare till eftermarknadssystem oftast använder, så tipsade jag om att använda det för att underlätta i hans sökningar. 🙂 Googlar man på GC får man upp en massa annat skräp, men GC8 ger lite mer Imprezaspecifierade resultat.

challe
                              Deltagare

challe, jag googlade lite å det verkar vara fullflödes,
                                500lappen låter som en bra kurs, ska se om jag kan komma ner å hämtat då.
                                kan du PM ditt telenummer så jag kan ringa dej??
                                enklare per tele 😉

//niklas

PM skickat 🙂

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.