Var på vippen att beställa en Forester av nya modellen (’13?), döm om min förvåning när säljaren på frågan om avstängningsbar air bag passagerare fram säger att det inte går och inte ens verkstaden kommer att stänga av den (ny policy?) Bara att gilla läget säger han.
Känns riktigt surt, detta blir troligen en showstopper då vi kommer ha två barn med bakåtvända stolar när det är dags för leverans.
borde inte vara så svårt att fixa. En “switch” med ett motstånd som motsvarar airbagens på kablarna till modulen.
Låter konstigt annars att inte verkstan kan fixa det, brukar finns ett “kitt” till dem flästa bilar för att stänga av airbagen.
Att man får dålig service och bemötande från Subaruverkstäder verkar vara standard. Det kan bli så med bilar som sällan går sönder. 😉
Skämt (?) åsido, min erfarenhet som dock är av årsmodell 2007, är att det var något omständigt att koppla ur passagerarairbagen. Vi fick beställa dokument från Japan som skulle skrivas på och skickas tillbaka där jag bl.a. gick med på att inte hålla Subaru ansvariga för bilens säkerhet m.m. Det tog sin tid och det kostade rätt mycket pengar för att få ett motstånd monterat. 😉
Jag har en Forester XE -13. När ingen sitter i passagerarsätet är airbagen automatiskt frånkopplad. Tyvärr är det inte godkänt för användning för barnstol i Sverige. Kan ju bli fel på avkänningen?
Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4 Beta
Författare
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.