- Detta ämne har 21 svar, 1,980 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 11 månader sedan av Lindström.
-
FörfattareInlägg
-
5 december, 2013 kl. 15:38 #31516markanDeltagare
Vilket lyckorus man fick när man för första gången drar iväg med en impreza på snö. Vilken maskin! Driver på som en dröm. Å laddar man på järnet sticker bakändan iväg. Herre jösses. Kändes som att man inte ska tveka med gasen i kurvorna utan balansera gasfoten för att få en optimal kurvtagning. Ville bara skriva av mig. Adrenalinet finns kvar nu när jag kommit hem å lugnat ner mig. Tips på bra körteknik vinterväg uppskattas. Mvh Markus med impreza wrx -01
5 december, 2013 kl. 19:01 #263038zanoiiDeltagareJa, det är en härlig känsla!
Tips på körteknik är det väl kanske inte, men tänk på att du “tappar” fyrhjulsdriften när du frikopplar.
Och även: det går såklart mycket bättre att få upp farten med en fyrhjulsdriven bil än med tvåhjulsdrivet och man vinner säkert varenda rödljusrally, men när det är dags att bromsa igen har man inga fördelar av fyrhjulsdriften.
5 december, 2013 kl. 19:45 #263034IggeDeltagareJa, det är en härlig känsla!
Tips på körteknik är det väl kanske inte, men tänk på att du “tappar” fyrhjulsdriften när du frikopplar.
Och även: det går såklart mycket bättre att få upp farten med en fyrhjulsdriven bil än med tvåhjulsdrivet och man vinner säkert varenda rödljusrally, men när det är dags att bromsa igen har man inga fördelar av fyrhjulsdriften.
Tappar fyrhjulsdriften vid koppling?
What!? Hur menar du?
Edit: Och ja det är jävligt mysigt med fyrkrafs på vintern 🙂
5 december, 2013 kl. 20:57 #263041markanDeltagareNu är det bara en isbana man väntar på 🙂 trodde inte man kunde ha så kul med en bil alltså 🙂
6 december, 2013 kl. 05:10 #263033FiddeFulingKeymasterTestade Legacyn lite idag. Hahaha ja det är helt sjukt kul
6 december, 2013 kl. 05:22 #263039zanoiiDeltagareTappar fyrhjulsdriften vid koppling?
What!? Hur menar du?
Ja det var klumpigt uttryckt. Vad jag menade var att när man inte driver på så har man ju inte samma fördelar som annars. Hamnar man i en knivig situation, tex vattenplaning, så kan det ofta vara en mycket bättre idé att ha is i magen än att frikoppla och bromsa. Beroende på hastighet och situation då såklart.
6 december, 2013 kl. 06:17 #263029edbeDeltagareJag tycker det är synd att det inte verkar finnas fler kurser eller liknande i bilkörning, speciellt vinterföre. För några år sedan va det någon som länkade till en kurs/utbildning på is där man fick köra åka med i någon rally impreza också. Inga sånna på gång i år som ni vet om? Alltid roligt att bli bättre på att hantera sin bil. Speciellt med awd då man som sagt lätt blir lite kaxig 🙂
Sent from my iPhone using Tapatalk
6 december, 2013 kl. 06:27 #263040zanoiiDeltagareJag tycker det är synd att det inte verkar finnas fler kurser eller liknande i bilkörning, speciellt vinterföre. För några år sedan va det någon som länkade till en kurs/utbildning på is där man fick köra åka med i någon rally impreza också. Inga sånna på gång i år som ni vet om? Alltid roligt att bli bättre på att hantera sin bil. Speciellt med awd då man som sagt lätt blir lite kaxig 🙂
Det senaste tillfället som SSC försökte arrangera blev ju inställt pga bristande intresse/få anmälningar. Sen finns ju alltid andra arrangörer men jag vet att tex Porsche tar 12000 spänn för en dags iskörning i Åre.
Edit: Porsche Winter Experience kostar 12 389 kr och då ingår bilar (man får prova olika modeller), övernattning, mat och vin samt resa, så visst är det lite mer än bara körningen men om man kan betala en bråkdel av det mot att man löser transport och käk själv så är det ju grymt. Länk till Porsche Winter Experience: http://www.porsche.se/motorsport-aktiviteter/pwe
6 december, 2013 kl. 07:45 #263035IggeDeltagareJag är fortfarande sugen på Sad kurs 🙁
6 december, 2013 kl. 07:56 #263025SurbarbroDeltagareJag är fortfarande sugen på Sad kurs 🙁
Det är jag med.
Vi får kolla med Janne om han kan och om det finns intresse.6 december, 2013 kl. 08:32 #263030edbeDeltagare6 december, 2013 kl. 08:42 #263032TomKDeltagareVilket är?
6 december, 2013 kl. 08:59 #263036IggeDeltagareVilket är?
Det zanoii länkade till
Jag var en av få (två?) anmälda till 25e maj som blev inställt :-\
6 december, 2013 kl. 10:55 #263024Adam KDeltagareJag är sååå sugen på grus/dåligt underlag-sträning, men det förutsätter ju att bilen rullar också…
6 december, 2013 kl. 19:37 #263028xevzHärligt att höra. 🙂
Var precis ute och provade ny bilen (STI -08), den fungerade minst lika bra som min GT-kombi. 😀Apropå det, är det någon som har koll på hur DCCD:n fungerar på STI -08, släpper den på mittdiffen när man rycker handbromsen eller har de tagit bort den funktionen?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.