Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #30086
    Uhlin
    Deltagare

      Tjena!
      Äger då en Legacy B4 -99 med 10500 mil på mätaren.
      Märkte idag att den inte kändes lika pigg som vanligt, kändes typ som om den blivit “förkyld” och inte ville dra som vanligt.

      Så när bilen blivit varm tittade jag på tryck mätaren, gasar till och den laddar först bara 0.5 (1.1 är original) så växlar ner till 3an och stämplar. Nu laddar den som den ska men slår av trycket lite för fort. Så upprepar detta ett par gånger med olika gas pådrag och ser då att vid 3400-3500 när den stora turbon ska ta över så tappar den tryck om man kör normalt och vid pådrag så laddar den nämnbart långsammare än till 0.5bar.

      När man ligger på 5:an i motorvägshastighet så brukar den dra riktigt fint då det är precis vid fullt ladd på lillturbon men nu idag kändes den riktigt trött. Den laddade ju fortfarande men inte alls med samma styrka.

      Vad kan detta bero på?
      Har märkt nån gång tidigare att den haft “hack” i laddet vid pådrag på 2:ans växel men inte tillräckligt för att det ska ha varit något jag misstänkt som “farligt”.

      Kan man ha sån tur att det är en tryckslang eller wastegaten som är gammal?

      #254600
      Timzzon
      Deltagare

        Den kommer att tappa i ladd när den “drar igång” den andra turbon.
        Låter som att du skulle kunna ha någon slang som läcker, twin turbo legacyn har vääääldigt mycket vakuum slangar så börja med att se över dom.

        Annars kan det vara så tråkigt att primär turbon har gett upp.

        #254599
        gzon
        Deltagare

          Börjar det komma spiknnigar så kommer boxen oxå skicka ner laddet till grundladd. Prova att blanda med E85 och se om problemet försvinner. Mappningen från Japan är tokvass i tändningen tyvärr.

          #254601
          Uhlin
          Deltagare

            Lämnade bilen till Turbo Center och dom hittade 2 slangar som var dåliga på trycksidan och det är nu åtgärdat och bilen går bättre än innan!

            Dock märker man av det ni nämnde med att den tappar ladd när den stora turbon kommer igång nu. Men den går riktigt fint nu, men han sa också att dom övriga slangarna borde ses över inom en snar framtid.

          Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.