Tjena!
Äger då en Legacy B4 -99 med 10500 mil på mätaren.
Märkte idag att den inte kändes lika pigg som vanligt, kändes typ som om den blivit “förkyld” och inte ville dra som vanligt.
Så när bilen blivit varm tittade jag på tryck mätaren, gasar till och den laddar först bara 0.5 (1.1 är original) så växlar ner till 3an och stämplar. Nu laddar den som den ska men slår av trycket lite för fort. Så upprepar detta ett par gånger med olika gas pådrag och ser då att vid 3400-3500 när den stora turbon ska ta över så tappar den tryck om man kör normalt och vid pådrag så laddar den nämnbart långsammare än till 0.5bar.
När man ligger på 5:an i motorvägshastighet så brukar den dra riktigt fint då det är precis vid fullt ladd på lillturbon men nu idag kändes den riktigt trött. Den laddade ju fortfarande men inte alls med samma styrka.
Vad kan detta bero på?
Har märkt nån gång tidigare att den haft “hack” i laddet vid pådrag på 2:ans växel men inte tillräckligt för att det ska ha varit något jag misstänkt som “farligt”.
Kan man ha sån tur att det är en tryckslang eller wastegaten som är gammal?