SSC Allmänt snack Allmänt småprat Backupserver på windows eller Linux OS

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    jraberg
    Deltagare

Finns det ngt bra gratisprogram som ni som håller på med backups och IT känner till och rekommenderar att ha om man ska backa upp mjukvara via ftp? vi pratar inte piratkopieringsbackuper nu utan riktiga backuper..

Likaså om det finns bra applikationer som kan spegla diskar vore najs att få tips om.
      🙂
      Vet att det går att söka på det men vill höra va NI använder..Manor,SGM mfl..

Tänkte mig en enkel gammal skruttdator med många diskar som i sin tur speglas för att inte data ska gå förlorad.

-johan

OzO
      Deltagare

xcopy? 😀

/G
        _____
        ::::: | ~ ”…otrevligast, men framför allt bäst å värst…” ~ | :::::

OzO
        Deltagare

http://www.2brightsparks.com/syncback/sbse-features.html
          http://www.drkrupp.se/info_backup.html

Har själv inte testat något av dom.

/G
          _____
          ::::: | ~ ”…otrevligast, men framför allt bäst å värst…” ~ | :::::

SecretAgentMan
          Deltagare

Jag kör lokalt hemma i huset, och använder ett litet gratisprogram från pyttemjuk – Synctoy – rock’n’roll-simpelt, och funkar riktigt bra.

/J

rickey
            Deltagare

Jag har haft problem med en ordentlig krasch av en hårddisk en gång för många år sedan då gick jag misste om allt jag hade, dokument, foto, gammalt skolarbete mm…

Jag har testat många former av backup men slutligen hittat ett ganska smidigt och snabbt sätt. Jag har organiserat datorn så att allt viktigt finns på användarkontot-mappen (skrivbordet, mina dokument mm.) så den packar jag ner i winrar en gång i veckan och placerar på en extern hdd.

”2008.02.05 Backup Rickey Vaio.rar”

Det tycker jag är ett väldigt smidigt vis.

Nu förstod jag det som att du ville kopiera hela disken och mjukvara också, och det fungerar ju förståss inte riktigt på detta viset.

Manor
              Deltagare

Hej !

Jag kanske skjuter lite över målet, men mitt tips är Windows Home Server som är ett tämligen nytt serveroperativ baserat på Windows Server 2003.

Denna server hanterar upp till 10 stycken XP- och/eller Vista klienter och tar kompletta backuper av de inkopplade klienterna. Den är smart på så sätt att en fil som finns på fler än en dator endast resulterar i en ”skugg-fil” som alltså inte tar upp någon fysisk plats på minnet (fr.o.m identisk fil nummer 2 alltså). Samtliga klienter kan ”restore:as” helt och hållet utifrån valfri egen backup, men det går också manuellt att kopiera fil för fil om så önskas. Den totala diskytan kan uppdateras i efterskott och IDE, SATA, USB2, FireWire (interna/extera) diskar kan blandas hur som helst och det smidigaste är att detta inte resulterar i annat än en större disk…inget partitions-tjafs eller enhetsbokstäver etc.
                Vidare finns fler finesser att samtliga mediafiler kan nås av samtliga klienter…även via remote access om så önskas.

Operativsystemet kostar endast 1300:-, vilket måste anses som väldigt prisvärt…och det går också att testa i 120-dagar innan den fysiskt aktiveras (jag tror ändå att installationsskiva måste beställas).

Det är inte världens värsta serveroperativ, men räcker nog gott och väl för de flestas hemmabehov och lite/mycket till. Just diskhanteringen och dess smarta backuper är de största fördelarna.

Efter den första backupen av en dator så brukar de efterföljande dagliga backuperna (som tas automatiskt) ta cirka 6-9 minuter, vilket inte är så illa.

Vill man inte installera serveroperativet på en egen burk (OEM-version), så säljs det färdiga små servrar med detta operativ förinstallerat från bl.a HP. Jag vet dock inte om dessa har börjat säljas i Sverige än. Jag byggde ihop en billig egen burk med en AMD X2 64 4000+ processor och 1,2 TB disk och klarade mig undan väldigt billigt.

syke
                Blockerad

Robocopy + scheduled task = :7 :7

🙂

Ubbe
                  Deltagare

Köpte en Lacie Mini Ethernet Disk för några månader sedan och kan bara konstatera att det är en väldigt mysig liten burk! Kommer åt filer via ftp, http, USB och vanlig uppmappning! Med port forwarding och DDNS kommer jag alltid år mina filer (och håller säkert några hackare sysselsatta med att komma åt mina semesterbilder…)! :+

Det kommer även med en backupapplikation vilken verkar vara helt värdelös! Kör SyncToy mot disken vilket funkar helt suveränt!

Hade tidigare en hemserver som stod och mullrade och drog en massa ström… och som med allt annat från Ms måste startas om stup i ett.

//Ubbe

NickeH
                    Deltagare

Köp en D-LINK DNS-323 HÅRDDISKKABINETT FÖR NÄTVERK då ingår backup-programvara. Den kan dessutom ha två diskar som man kör speglade då har man väldigt hög säkerhet.

Edit: Spegla diskar finns inbyggt i windows operativet iaf server versionerna.

Manor
                      Deltagare

…det är jag nu igen ;-).

Jag vet att Windows Home Server kostar 1300:-, men det gör nog ett betydligt bättre jobb än mycket annat hopkok som ni andra bidragit med ;-).

Det är stabilt…om man får säga så efter 2 månaders drift.
                        I princip allt som går att köra på Windows Server 2003 går också att köra på Windows Home Server, samt att det finns en del ”add-in:s” att köra på WHS (om man nu har den läggningen).

Spegling kan väljas på katalognivå, och alla de funktioner som man behöver göra utförs smidigt och lätt från WHS Console som körs från valfri klient (ingen skärm eller tangentbord/mus behöver vara kopplat till servern).

Nackdelar då:
                        – Kostnaden på 1300:- (om man redan har en burk att köra på)
                        – En dator som alltid står på drar ström
                        – Om klienten kör en Linux bootmanager och fler än ett operativsystem finns installerat så supportas bara NTFS formaterade partitioner…samt att restore:en går på näbben när bootmanagern är av okänd art (inga större bekymmer på en ordinär hemmadator kanske)
                        – Om man hatar Microsoft, så är väl också det en nackdel
                        – Versionen är 1.0, men första ”powerpack” är på gång

…i övrigt så fungerar allt väldigt smidigt. Allt sker med automatik, inga dubbletter av något slag lagras fysiskt, och jag har inte behövt micklat med något sedan jag drog igång den. Att mediafilerna syns från all annan utrustning som spelkonsoler (Xbox 360, Playstation 3) och prylar som Squeezbox:en är bara ett extra plus :-). Alla datorer i huset kommer åt allt som behövs, alla datorer har en egen shared folder på servern för att dela med sig prylar och grejer…mm mm.

jraberg
                        Deltagare

va gla jag blir att så många tagit sig tid att svara 😀 Tack!

jag ska beta av programmen uppifrån och ner som jag fått tips på och se vilket som passar mina behov. Grejen är att det ska backas upp schemalagt och det är även olika OS som ska backas upp. Mest Linux/Unix dock.
                          Men främst vill jag föra över de backuper som maskinerna tar till en server schemalagt bara. Så det är ganska enkelt eg. men är ingen hejare på script så jag tänkte att det borde finnas färdiga apps som kanske borde funka och dessutom bättre förmodligen.

Men nu har jag lite mer kött på benen och kan läsa om resp. program och Veta att det bör funka enkelt 🙂

edit. Manor din ”billiga” dator lät ganska dyr, fast lagringsutrymme har ju blivit billigare, men TerraByte 😮 🙂
                          Tack igen!

-johan

NickeH
                          Deltagare

Det där med att ha en hel dator som backup känns lite onödigt. Drar faktiskt en hel del ström om den ska stå på ofta. Då är en extern disk av något slag mycket enklare och billigare. Det beror ju också helt på vad man har för kunskaper om det ska anses enkelt med en egen server hemma.

Ett tips kan ju vara att sätta i två extra diskar i någon av dina redan befintliga datorer och backupa till dom.

rickey
                            Deltagare

Jag har en dator som nästan är i klass med värsting. AMD Athlon 64 3500+, 6 hårddiskar varav 2 externa som står på alltid och driver min hemsida och backup inom hemmet samt TV/film tittande.

Har en elmätare och den står och svajar på mellan 150 och 170W under drift på servern så sådär himla farligt är det egentligen inte tycker jag. (min far har dock annan åsikt..) :+

Manor
                              Deltagare

va gla jag blir att så många tagit sig tid att svara 😀 Tack!jag ska beta av programmen uppifrån och ner som jag fått tips på och se vilket som passar mina behov. Grejen är att det ska backas upp schemalagt och det är även olika OS som ska backas upp. Mest Linux/Unix dock. Men främst vill jag föra över de backuper som maskinerna tar till en server schemalagt bara. Så det är ganska enkelt eg. men är ingen hejare på script så jag tänkte att det borde finnas färdiga apps som kanske borde funka och dessutom bättre förmodligen.Men nu har jag lite mer kött på benen och kan läsa om resp. program och Veta att det bör funka enkelt :)edit. Manor din ”billiga” dator lät ganska dyr, fast lagringsutrymme har ju blivit billigare, men TerraByte 😮 :)Tack igen!-johan

Hej igen Johan !

Om det är Linux/Unix datorer som ska backas upp så är inte Windows Home Server lösningen för dig. Den supportar bara datorer med XP eller Vista samt NTFS-formaterade diskar.

Den ”billiga” datorn blev faktiskt hyfsat billig. Jag hittade ett moderkort på PC-City för 99:-, kompletterade med 2GB RAM och processor för 1000:- samt 1TB disk (2*500GB Samsung S-ATA II) för 1700:-. När jag väl hade kommit så långt så kändes det roligare att även fixa ett nytt chassi (400:-) istället för att köra på det beggade som låg hemma. Summan 3200:- är väl inte jättebilligt, men helt ok för en dator som gör sitt serverjobb perfekt :-).

jraberg
                                Deltagare

Har eg. inga problem med att den dricker lite ström.
                                  3200 för en lagrings dator är hyfsat billigt med tanke på att man kanske inte måste ha värsta processorn.
                                  Ingen som förespråkar DAT band eller dvd-rw? tänker mig om det blir en brand och så(lättare att stoppa banden/dvd i kassaskåp än en hdd)

egentligen behöver ju inte backup servern bry sig om ifall det är unix eller vad det är då man ju kan köra lokala backuper och sen ftp:a över med servern. Eller är jag ute och cyklar?

Synctoy verkar najs, kommer från den där lilla skuttfirman Microsoft oxå 🙂

-johan

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.