SSC Allmänt snack Allmänt småprat Backupserver på windows eller Linux OS

Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
  • Författare
    Guailo
    Deltagare

Tjo, längesen man var här… Tror jag sörjer / saknar subban för mycket för att dyka upp här alltför ofta. ;(

Nåja,

Ta o kika på FreeNAS känns som ett rätt bra alternativ för dig som köper billighetsburk för att fylla med disk. Kör en här och det fungerar rätt vettigt, nästa steg är att få igång en rsync och klientprogramvara på alla maskinerna. Du kan backa massor av maskiner, och all data som är ”gemensam” sparas bara en gång. =)

Läs en del, det finns massor att grotta i. Själv har jag inte hunnit sätta mig in i det hela ännu tyvärr, men man vill ju när man får burk och tid över.

Du lägger förresten conf på usb eller floppy eller liknande, hela ”OS” tar bara 32 meg har jag för mig.

Du kan koppla upp dig med ftp, samba osv osv i många modeller. I maskinen kan du raida diskar lite som du vill, och behöver du mer utrymme så hiva i en kontroller till och fyll på med disk i efterhand…

Mvh,
      Peter

b20mannen
      Deltagare

FreeNAS är bra! Billigare och bättre än ”Windows stay at home server” som manor förespråkar. 😀

En hårddisklåda med USB eller Firewire-anslutning är klart underskattat för backup. Enkelt, envist och bra.

Ett annat tillbehör som är guld värt är gparted.
        http://gparted.sourceforge.net/features.php

Körs på en bootbar CD. Perfekt för att öka/krympa/flytta/backa hela diskar.
        Linux likväl som Findows. Även MS Fista för den som har underliga vanor och behov. 😀

Själv så kör jag två Linuxburkar som servrar. En 32-bitars och en 64-bitars. Båda med fyra diskar som går i RAID6 med LVM på. Sen servar jag diskar hit/dit med SaMBa, och synkar data med rsync. Jag speglar info från ena servern till andra. Sen backar jag till DAT72-band och DVD med visst intervall. Sen kör jag numera det mesta i vmware server, så om en dator börjar brinna så flyttar jag bara den virtuella datorn jag jobbar i till den dator som inte brinner för tillfället. 😉

Jag övervakar allt data genom att göra MD5-check på allt data varje vecka för att se om nån fil börjat ”ruttna”. 🙂

Rätt bra med vmware att man kan ha rätt så många virtuella ”burkar” på varje fysisk burk, och att man kan blanda Widows, Linux, NetBSD, OSF, Minix m.m. på burkarna. Jag har ett antal olika virtuella webservrar med olika konfigureringar på Apache, PHP, mySQL m.m. så jag kan testa ut websidor innan release.

Snowman
        Deltagare

FreeNAS är bra! Billigare och bättre än ”Windows stay at home server” som manor förespråkar. :DEn hårddisklåda med USB eller Firewire-anslutning är klart underskattat för backup. Enkelt, envist och bra.Ett annat tillbehör som är guld värt är gparted.http://gparted.sourceforge.net/features.phpKörs på en bootbar CD. Perfekt för att öka/krympa/flytta/backa hela diskar.Linux likväl som Findows. Även MS Fista för den som har underliga vanor och behov. :DSjälv så kör jag två Linuxburkar som servrar. En 32-bitars och en 64-bitars. Båda med fyra diskar som går i RAID6 med LVM på. Sen servar jag diskar hit/dit med SaMBa, och synkar data med rsync. Jag speglar info från ena servern till andra. Sen backar jag till DAT72-band och DVD med visst intervall. Sen kör jag numera det mesta i vmware server, så om en dator börjar brinna så flyttar jag bara den virtuella datorn jag jobbar i till den dator som inte brinner för tillfället. ;)Jag övervakar allt data genom att göra MD5-check på allt data varje vecka för att se om nån fil börjat ”ruttna”. :)Rätt bra med vmware att man kan ha rätt så många virtuella ”burkar” på varje fysisk burk, och att man kan blanda Widows, Linux, NetBSD, OSF, Minix m.m. på burkarna. Jag har ett antal olika virtuella webservrar med olika konfigureringar på Apache, PHP, mySQL m.m. så jag kan testa ut websidor innan release.

**Sorry för OT**
          😮 Det var en seriös IT-infrastruktur för ett hem :+
          O jag som tyckte jag var nördig när jag satte upp en htpc med MythTV på Ubuntu :9

Kör du VMWare ESX då eller? Hörde att den var ganska kinkig med hårdvaran, måste vara SCSI-diskar eller nån speciell RAID-controller med SCSI drivare till SATA-diskar… Eller har du löst det på nåt sätt? *nyfiken*

/Markus – laddar med WRC-mackor inför WRC-besök i WRC-Hagfors :7

b20mannen
          Deltagare

Jag kör nyaste ver. av vmware som inte har några som helst problem med olika typer av diskar.

b20mannen
            Deltagare

xcopy? 😀

Låter nytt? Vad är det för fel på ”pip” och ”dd”? 🙁

Manor
              Deltagare

FreeNAS är bra! Billigare och bättre än ”Windows stay at home server” som manor förespråkar.

Det finns positiva saker med WHS också…som att i princip vem som helst kan ha glädje av WHS utan att vara en ”hacker”.

Själv gillar jag väl att mickla, och blev faktiskt glatt överaskad att WHS fungerade från scratch…stabilt…och hade de funktioner som jag önskade. Det var en befrielse att någon gång bara starta upp något som inte behöver konfigureras tills man kräktes. Den största nackdelen som jag ser det är att endast XP och Vista klienter supportas, men om det är så hemmiljön ser ut så varför inte WHS!!?

Nu körde ju Johan Linux/Unix i olika tappningar, så WHS är bara att glömma. Då kanska FreeNAS kan vara ”the silver bullet” :-).

b20mannen
                Deltagare
                  Manor
                  Deltagare

http://gizmodo.com/342499/microsofts-brainwashing-childrens-book-mommy-where-do-servers-come-from

F-n, helt plötsligt känner jag mig helt köpt ;-).
                    Det är tur att man är en stolt kapitalist, annars hade man nog fått dragit ner palestinasjalen över ögonen och bytt till något gratisalternativ :P.

Bara skojade, jag kör ju bl.a MythTV i vardagsrummet och har en son som förälskat sig i Ubuntu efter att ha fått installerat om Vista 5 gånger sedan i julas… Hur som haver så fungerar faktiskt WHS riktigt bra, trots den hemska sagoboken du länkade till :).

b20mannen
                    Deltagare

Hemskt att man ska behöva va så kritisk mot ett så stort och fint företag som MS. Men kvaliteten på deras produkter är minst sagt ojämn.

2003 Server är som du säger ganska stabil, och är säkerhetsskruvad ”från rätt håll”.
                      Annat som ”funkar” är ju 98SE, W2KPROsp3, XPPROsp2.

Men trots allt så är inte nåt av MS operativsystem direkt lämpligt att ansluta direkt till internet. Går så mycket skit därute att det hackar ner en MS-server ganska fort med ägg och trojaner. Även om du lindar in den i avgasbandade. 🙂

Finns bara två vägar att gå om man vill ha SÄKER internet idag, och det är att sätta antingen en unix, eller vms-burk som brandvägg.

Även om unix i form av Linux, OSF, Minix, NetBSD, HP-UX m.m. är ganska bra uppsatta säkerhetsmässigt från början så är där massor med saker att skruva åt om man vill skydda sitt hemmanät. Jag har skruvat åt närmast allt, men är kanske ändå på nivån 95% tätt.

Vill man vara nästan helt säker så är det VMS som gäller. Kanske det enda os som är säkerhetsmässigt åtskruvat från leverans. Och som går att klämma åt så hårt att inte ens mössen kan gå in och skita i den. 😀

Jag har haft VMS som brandväggsdator tidigare, och med tanke på hur mina brandväggsloggar ser ut numera så kanske nästa steg blir att sätta VMS ut mot nätet igen. Varför döda mygg med bazooka, när man kan använda eldkastare. 😀

Synd att det ska vara så svårt att köpa ”rött” vms. 😉

jraberg
                      Deltagare

men jisses! ni är ju seriösa ju 😮 trodde jag skulle få typ ett eller två svar om lite enkla setuper men det här är ju bättre än vissa företag har :9

Ska definitivt kolla på ditt tips B20… Men som Manor säger, det är skönt om man slipper lägga ner en vecka på att allt ska funka med.

Härligt med så mkt tips! jag bockar och bugar.

-johan

Guailo
                        Deltagare

Tjohej igen,

kan bara hålla med ovanstående talare – för att ändra partitioner och annat kul man kan behöva göra ibland är gparted helt enkelt ett strålande verktyg! Men inte i en FreeNAS-holk dock.

För att sätta upp en FreeNAS tar det kanske några timmar, inkl att skruva ihop maskin från scratch, installera, formatera och dela ut diskarna första gången.

För att få en realtidsbackup att snurra via rsync, som påminner om Atempos Livebackup, kanske nån vecka med voodoo-minen på ansiktet.

Mer att läsa här:

http://www.freenas.org/downloads/docs/user-docs/FreeNAS-SUG.pdf
                          http://www.nasbackup.com/wiki/Introduction
                          http://www.aboutmyip.com/AboutMyXApp/DeltaCopy.jsp

Keep up the good work!

Mvh,
                          Peter

PS om nån får igång det hela med hjälp av länkarna ovan är jag rätt intresserad av resultatet…

Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.