- Detta ämne har 16 svar, 1,619 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 11 månader sedan av Turbovin.
-
FörfattareInlägg
-
9 december, 2016 kl. 16:37 #35141awkenDeltagare
Är på gång och ska få in bilen på mappning framöver så jag håller på å kollar verkstäder nu. Dock verkar det som att det är ytterst få som har en bromsbänk för fyrhjulsdrift? En verkstad jag hade kontakt med sa att de bara hade för 2hjulsdrivet, samt rådde mig då att prata med en annan som enligt dem skulle ha för awd. När jag sedan gjorde det så visade det sig att de åxå bara hade för 2 hjul, men sa att detta inte skulle vara något problem, då “de flesta awdbilar skulle kunna hantera detta” !
så nu undrar jag, ni som har erfarenhet av denna frågan, går det lika bra med en för låt säga framhjulsdrift, eller bör jag hitta en verkstad som har en bänk för awd (om detta nu ens finns)
9 december, 2016 kl. 16:51 #285312IggeDeltagareÄr på gång och ska få in bilen på mappning framöver så jag håller på å kollar verkstäder nu. Dock verkar det som att det är ytterst få som har en bromsbänk för fyrhjulsdrift? En verkstad jag hade kontakt med sa att de bara hade för 2hjulsdrivet, samt rådde mig då att prata med en annan som enligt dem skulle ha för awd. När jag sedan gjorde det så visade det sig att de åxå bara hade för 2 hjul, men sa att detta inte skulle vara något problem, då “de flesta awdbilar skulle kunna hantera detta” !
så nu undrar jag, ni som har erfarenhet av denna frågan, går det lika bra med en för låt säga framhjulsdrift, eller bör jag hitta en verkstad som har en bänk för awd (om detta nu ens finns)
Inte att rekommendera om du inte har en s.k. “centerdiff-spole” som tar bort diffen och ger konstant/jämnt driv fram och bak.
Finns de som bänkat med DCCD och kört den låst utan problem, men sen finns de även de som gjort det och bränt lamellpaketet, så jag avråder.
9 december, 2016 kl. 18:19 #285313roadieDeltagarePPF och Dahlbäck har väl 4wd bänk.
9 december, 2016 kl. 18:49 #285307Christian SDeltagareman ska inte köra den i en bänk för 2wd av samma orsak till att man inte kör den i bromsprovarn på besiktningen nämligen att man pajar mittdiffen då, det gäller alla bilar med konstant 4wd vilket Subaru har och det är därför man utför bromsprovet på väg istället.
9 december, 2016 kl. 22:27 #285316awkenDeltagarePPF och Dahlbäck har väl 4wd bänk.
PPF?
dahlbäck hade ju varit perfekt, det var där jag från början hade velat lämna in den. problemet verkar ju bara vara att de inte har någon som kan mappa. de lägger typ in en köpt grundmapp å ser glada ut.
9 december, 2016 kl. 22:29 #285317awkenDeltagareman ska inte köra den i en bänk för 2wd av samma orsak till att man inte kör den i bromsprovarn på besiktningen nämligen att man pajar mittdiffen då, det gäller alla bilar med konstant 4wd vilket Subaru har och det är därför man utför bromsprovet på väg istället.
känns ju dock som att mapparen borde ta hand om det problemet då och byta mittdiffen eftersom det är de som pajat den;). men den risken är man ju självklart inte villig att ta eftersom de säkert aldrig kommer ställa upp på det…. suck
tack för ditt svar dock, värdefullt att veta
9 december, 2016 kl. 22:41 #285311IggeDeltagarePPF?
Testat googla? 😛
Vet inte om AG’s kommit igång igen, men de har kunnat ta hand om fyrkrafs
PBZ
JRM
Sandåsen
Trollspeed
MaxxtuningFinns ändå några
9 december, 2016 kl. 22:49 #285318awkenDeltagarePPF?
dahlbäck hade ju varit perfekt, det var där jag från början hade velat lämna in den. problemet verkar ju bara vara att de inte har någon som kan mappa. de lägger typ in en köpt grundmapp å ser glada ut.
kollat ppf nu. krylbo. hyfsat okej avstånd, kan vara ett alternativ =)
9 december, 2016 kl. 23:34 #285319awkenDeltagarefelpost
9 december, 2016 kl. 23:41 #285305TurbovinDeltagareDu har mellandiff, det har alla normala 4wd-bilar för gatan. Annars skulle det skutta hyfsat mycket när man svänger om det inte tilläts hastighetsskillnad mellan hjulparen.
10 december, 2016 kl. 20:13 #285309GystompaDeltagarePPF?
dahlbäck hade ju varit perfekt, det var där jag från början hade velat lämna in den. problemet verkar ju bara vara att de inte har någon som kan mappa. de lägger typ in en köpt grundmapp å ser glada ut.
vart har du hört detta från?
10 december, 2016 kl. 21:02 #285314awkenDeltagarevart har du hört detta från?
deras rykte har blivit allt sämre med tiden. finns inte många man pratar med numera om har något gott att säga. Har pratat med en annan mappare som berättat att de köpt mappar av honom. inte specifika utan mer generella.
de som förut var duktiga där har numera slutat pga olika omständigheter.10 december, 2016 kl. 21:03 #285315awkenDeltagareDu har mellandiff, det har alla normala 4wd-bilar för gatan. Annars skulle det skutta hyfsat mycket när man svänger om det inte tilläts hastighetsskillnad mellan hjulparen.
jo det är jag mkt väl medveten om, men det som påståtts är ju att det skulle gå att bänka ändå. här i tråden låter det ju dock lite annorlunda.
11 december, 2016 kl. 00:39 #285306Christian SDeltagareDu har mellandiff, det har alla normala 4wd-bilar för gatan. Annars skulle det skutta hyfsat mycket när man svänger om det inte tilläts hastighetsskillnad mellan hjulparen.
Visst tillåts det en liten skillnad, på bilar med dccd märks det tydligt om man först har den i öppet läge så känns det ingenting om man kör sakta och ratter fullt, gör man likadant fast med dccd i låst läge så går det välldigt trögt och det knäpper och har sig.
Det är ju skillnad på att svänga och att köra i en bromsbänk där ena hjulparet står stilla medans det andra snurrar för fullt, man ska ju som du vet inte ens köra dom i bromsprovarn på besiktningen och då snurrar ju hjulen betydligt långsammare.
Samma sak att man inte kan ha olika däckdimensioner fram och bak, man kan ju inte ens ha slitna däck på ena axeln och nya på den andra utan att riskera att mittdiffen tar skada så konstigt att du tycker att ts ska köra den i en bänk för 2wd när risken att den pajar är väldigt stor.11 december, 2016 kl. 07:23 #285310IggeDeltagareVisst tillåts det en liten skillnad, på bilar med dccd märks det tydligt om man först har den i öppet läge så känns det ingenting om man kör sakta och ratter fullt, gör man likadant fast med dccd i låst läge så går det välldigt trögt och det knäpper och har sig.
Det är ju skillnad på att svänga och att köra i en bromsbänk där ena hjulparet står stilla medans det andra snurrar för fullt, man ska ju som du vet inte ens köra dom i bromsprovarn på besiktningen och då snurrar ju hjulen betydligt långsammare.
Samma sak att man inte kan ha olika däckdimensioner fram och bak, man kan ju inte ens ha slitna däck på ena axeln och nya på den andra utan att riskera att mittdiffen tar skada så konstigt att du tycker att ts ska köra den i en bänk för 2wd när risken att den pajar är väldigt stor.Bänkar man så har man ju givetvis de “obänkade” hjulparet i luften, så att alla snurrar. Därför kan det inte heller jämföras med ett bromsprov.
Men det blir nog för mycket för centerdiffen att hantera under en hel bänkning att skicka all kraft till en axel och lyckas hålla centerdiffen helt låst så den fria axeln inte “spinner”
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.