Visar 2 inlägg - 16 till 17 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #285308
    Gystompa
    Deltagare

      deras rykte har blivit allt sämre med tiden. finns inte många man pratar med numera om har något gott att säga. Har pratat med en annan mappare som berättat att de köpt mappar av honom. inte specifika utan mer generella.
      de som förut var duktiga där har numera slutat pga olika omständigheter.

      Oki, jag har inga erfarenheter om dom alls. Men om dom nu köper in specifika grundmappar av någon annan person, så vad är då vitsen med att ha en 4wd bänk? Och den här personen, är det nån form av guru som kan alla möjliga olika sprut och bilmodeller? 🙂

      Köper man ett riktigt sprut till en Impreza, så får man en grundmapp med i programmet. Som det oftast går att starta bilen med

      Har hört att dom har haft lite finansiella problem. men inte att dom blivit av med folk. Och dom har haft en duktig mappare där förut vet jag

      #285304
      Turbovin
      Deltagare

        Visst tillåts det en liten skillnad, på bilar med dccd märks det tydligt om man först har den i öppet läge så känns det ingenting om man kör sakta och ratter fullt, gör man likadant fast med dccd i låst läge så går det välldigt trögt och det knäpper och har sig.
        Det är ju skillnad på att svänga och att köra i en bromsbänk där ena hjulparet står stilla medans det andra snurrar för fullt, man ska ju som du vet inte ens köra dom i bromsprovarn på besiktningen och då snurrar ju hjulen betydligt långsammare.
        Samma sak att man inte kan ha olika däckdimensioner fram och bak, man kan ju inte ens ha slitna däck på ena axeln och nya på den andra utan att riskera att mittdiffen tar skada så konstigt att du tycker att ts ska köra den i en bänk för 2wd när risken att den pajar är väldigt stor.

        Jag har inte skrivit att jag tyckte att TS skulle bänka i en 2wd bänk?? Jag svarade bara på ett inlägg där det stog i stil med att det bara var bilar med DCCD som hade mellandiff vilket sen editerades.

        DOCK bilar med DCCD innan 2006 har ingen mekanisk grundförspänning i DCCD-diffen utan låsningen sköts elektriskt så i teorin skulle du kunna köra bromsprovet i helt öppet läge en kortare stund då mellandiffen blir som en vanlig öppen diff i det läget. Nu låter jag inte dem göra det ändå på min bil. Men du kan kolla på Andy Forrest t.ex så har han en switch som låser upp enbart frambromsarna så att han gör RWD-burnouts för att värma bakdäcken innan han drar iväg. T.ex här https://www.youtube.com/watch?v=QueeoNe07Aw

        https://www.youtube.com/watch?v=3DMzQ5vL4y0

        https://www.youtube.com/watch?v=uLnad5OzlzU

        2006 blev det en viss mekanisk grundförspänning i centerdiffen som på en lamelldiff typ så efter det är det extremt obra då den alltid har en viss låsning mellan hjulparen även i öppet läge.

        Men hur som helst, man ska givetvis köra i 4wd-bänk samt undvika bromsprovaren på SBP. Det är ju som att göra burnouts med en vanlig 2-hjulsdriven bil utan diffbroms, spinner den bara på ena hjulet kommer diffen skära ihop till slut.

        Ett intressant test om du har en DCCD-bil innan 06 är ju att lyfta upp bakhjulen och testa med DCCD:n i öppet läge och försiktigt släppa upp kopplingen. Bilen kommer inte vilja dra sig någonstans om du har DCCD:n öppen, ökar du låsningen kommer den vilja dra sig loss med framhjulens hjälp. Skillnaden märks ju även med bara tändningen på om man snurrar på hjulen för hand också har jag för mig.

      Visar 2 inlägg - 16 till 17 (av 17 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.