› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Banträffar eller rattlås?
- Detta ämne har 46 svar, 1,873 deltagare, och uppdaterades senast för 22 år, 4 månader sedan av
SubaruPhille.
-
FörfattareInlägg
-
22 april, 2003 kl. 08:16 #6769
SecretAgentMan
DeltagareHalloj gott folk!
Jag kände att detta ämne måste diskuteras lite, då intresset för banåka inte verkar vara överdrivet stort (iofs kanske man överraskas av en depå smällfull av Imprezor på Mantorp)?
Jag kan förstå tjusningen med en repa rakt fram, men bilen är ju så mycket roligare när vägen svänger?
Är det slitaget man är oroad för, eller att man skall åka av och skrota bilen?
Slitaget kan vi ju ta ur ekvationen på en gång då en karriär rakt fram tar livet av lådan vilket blir precis hur dyrt som helst (nästan i alla fall)…kvar finns rädslan att skrota skönheten?
Det är heller ingen riktig anledning att missa bankörningen – då det är man själv som väljer vilken nivå det skall ligga på.
Jag har hört lite oroväckande saker från diverse håll…som att ”det är ingen ide att åka ut om man inte har värsta bromsarna”…eller ”min bil är helt standard, då finns det ingen mening med det”…
Vi arrangerar inte banträffar för att folk skall jaga varvrekord, vi skall lära oss bilarna under säkra omständigheter, där var och en själv väljer hur fort det skall gå.
Kör man sansat och håller sig till 5 varv så slits inte däck och bromsar nämnvärt mer än på en rask sväng på en kurvig landsväg.
Men banträffarna handlar egentligen mer om att ha kul och träffa andra, grillning brukar vara ett givet inslag – och självklart ser man till att vara på plats kvällen innan så man kan ta en kall pilsner i goda vänners lag!
Vad jag vill ha sagt är att – SKIT I RATTLÅSET OCH KOM PÅ BANTRÄFFARNA.
😀 😉
Det är för ER vi håller på som vi gör.
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen22 april, 2003 kl. 08:41 #81711Niklas
DeltagareSjälvklart går bankörningen före rattlås, dock känns Mantorp långt bort att åka till då man ändå inte kan köra. Skall man bara titta blir JAPmeet bättre. Fast då har jag förhoppningsvis bromsar så det kan köras lite också. Sen skall jag åka med Jerry några varv också…har han lovat…jodå! 🙂
Jag tror att rattlåsgalningen i oss vaknar då det går sånna race varje helg på flera orter runt om i Sverige, mer eller mindre legala. Banevenemangen växer inte på träd men de få som vi har och blir inbjudna till tycker jag att man skall försöka komma till. JAPmeet och Kinnekulle är uppskrivna i min kalender. Sen blir det några gasningar på Blackrace här i Göteborg men troligen färre än antalet varv jag kommer lägga bakom mig på banorna…That’s my five cents!
Regionsansvarig: Göteborg
22 april, 2003 kl. 09:27 #81702modulated
DeltagareEn liten fråga angående utrustningen för banträffar. Vad
är det för hjälm som krävs ? Fungerar det med moppe-/mc-hjälm ?Klädseln, fungerar det med jeans och långärmad t-shirt eller skall
det till något annat i klädväg ?// Patrick P.
22 april, 2003 kl. 09:42 #81673SecretAgentMan
DeltagareHjälm är ett krav, och lämna den gamla WM-hjälmen hemma. 😉 Moppehjälm eller liknande.
Tänk dock på att jaga en så lätt hjälm som möjligt.
Klädsel har vi sagt flamsäkra heltäckande saker – bomull mao, handskar är inget krav.
Äljen – 3 spikade banträffar plus minst ett par till / år gör att det finns gott om tillfällen att prova på.
Hur många är på 5 riktiga rattlåsarrangemang / år av er (om man bortser från de nattliga sakerna)?Skaffar man en Impreza enbart för att åka rakt fram är man helt fel ute, vinkeljärn är att föredra för sådana aktiviteter.
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen22 april, 2003 kl. 09:42 #81685Practos
Deltagaredet är så långt dit !!!! 🙁
/ska försöka hitta till den närmaste banan 😉
22 april, 2003 kl. 09:44 #81674SecretAgentMan
DeltagareOch med tanke på att vi i år har 3 arrangemang – gratis för betalande klubbmedlemmar – på fina banor mitt i Svedala gör att det finns inga ursäkter för att inte dyka upp på någon av dem i alla fall.
Stötta oss som klubb, och oss som jobbar med träffarna genom att dyka upp!
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen22 april, 2003 kl. 09:45 #81691doubleoseven
DeltagareJerry: Självklart är man given på Mantorp trots att man kör mer eller mindre ”orginal”, rakt-fram-åkat är ett rent komplement! Jag har varit på en banträff förut utan at åka, aldrig mer!
Patrick: Det räcker med MC/moppe-hjälm, och klädsel brukar väl stå ”heltäckande bomullsklädsel” så det är ok med Jeans och långärmat. Så brukar det vara iaf. Rätta mig om jag har fel nån?! Fast om HPC har ändrat något för i år låter jag vara osagt!
RiB
22 april, 2003 kl. 09:45 #81675SecretAgentMan
DeltagareLAST EDITED ON Apr-22-03 AT 11:47AM (GMT)
>det är så långt dit !!!! 🙁
>
>/ska försöka hitta till den närmaste banan 😉Ingen ursäkt – det finns massor av bilar som kan åka långt bara för att kika på rattlås och hoppas på att Bilsport får med deras skönhet på bild… 😉
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen22 april, 2003 kl. 09:54 #81707Impreza_Gbg
DeltagareKan man inte göra båda delarna då 🙂 Det är väl lika kul både rattlås och bana…
/Impreza_Gbg
22 april, 2003 kl. 09:56 #81681OzO
DeltagareSAM: ”Jag har hört lite oroväckande saker från diverse håll…som att ’det är ingen ide att åka ut om man inte har värsta bromsarna’…eller ’min bil är helt standard, då finns det ingen mening med det’…”
Alien: ”…dock känns Mantorp långt bort att åka till då man ändå inte kan köra. Skall man bara titta blir JAPmeet bättre. Fast då har jag förhoppningsvis bromsar så det kan köras lite också.”
Alien, som J säger kan du köra runt banan med allt orginal. 5 varv i lugna timmen klarar orginalbilen galant och på köpet får man erfarenheter värt guld. 😉
Imprezan + rattlås är ungefär som att spela hårdrock med blockflöjt. Det går men det är inte helt rätt.
Imprezan är en rallybil och skall köras på krokiga vägar, asfalt som grus som snö!
😀
”I’d be unstoppable… if I could just get started!”22 april, 2003 kl. 09:58 #81680SecretAgentMan
DeltagareVisst kan man det, men under mina 3 år med Silverpilen har det alltid varit närmast sörjande som frekventerat banträffarna…så det är väldigt få som gör båda delarna. 😉
Men visst skall det bli ändring på det i år?
🙂
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen22 april, 2003 kl. 10:00 #81676SecretAgentMan
Deltagare>Imprezan + rattlås är ungefär som att spela hårdrock med blockflöjt.
>Det går men det är inte helt rätt.*ASGARV*
Dagens citat…
/J
22 april, 2003 kl. 10:14 #81686Practos
Deltagare>Alien, som J säger kan du köra runt banan med allt orginal. 5
>varv i lugna timmen klarar orginalbilen galant och på köpet får man
>erfarenheter värt guld. 😉
>-jag har kört ca 25 varv med orginal subba på bana, det var midlanda och på rakan hann man upp i ca 150 innan sista kurvan som tas med 1:an eller 2:an.
Jag upplevde aldrig att bromsarna skulle försvinna eftersom jag var medveten om att börja bromsa lite tidigare och inte köra varje varv som en tok. Det går bra att köra med orginalbil bara djävulen inte tar över 😉
/Henrik
22 april, 2003 kl. 10:30 #81692doubleoseven
Deltagare>Imprezan + rattlås är ungefär som att spela hårdrock med blockflöjt.
>Det går men det är inte helt rätt.
*ASGARV*Dagens citat…
/J
Hahaha… 😀 Kan inte säga det bättre själv!
RiB
22 april, 2003 kl. 10:35 #81714Niklas
DeltagareLAST EDITED ON Apr-22-03 AT 12:37PM (GMT)
OzO: Jag tänker inte köra runt på bana 30 mil hemifrån med sprickor i orginalskivorna fram. Hur skoj blir det om skivorna spricker. Jag väntar inte med att köra bana bara för att få bra bromsar, jag väntar för att få hela.SAM: Vad jag kan se i kalendern finns det bara en banträff som SSI anordnar och det är Kinnekulle 16/8 och den kommer jag åka till. Om det finns fler träffar (förutom Mantorp och Japmeet) som SSI anordnar eller är inbjudna till borde de väl finnas i kalendern? Eller det är de tre du tänker på?
Regionsansvarig: Göteborg
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.