SSC Allmänt snack Allmänt småprat Banträffar och lite få deltagande…

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 64 totalt)
  • Författare
    estic
    Deltagare

Helgens äventyr på mantorp var min premiär och satan va det var kul.
      Visst va det nervöst å kasta sig ut i trafiken, men håller man sig bara åt höger och släpper förbi snabbare fordon är det inga problem.
      Jag lär inte missa de övriga ban träffarna.

/D

rallymarkus
      Deltagare

nästa bankörning tänkte jag försöka hänga med på missade mantorp då jag var hemma i jokkmokk istället.

Tengil
        Deltagare

Hade gärna åkt på barnträffar men…
          Jag står som ägare till bilen och får betala en ordentlig premie.

Har länsförsäkringar och kommer undan med ”hyfsade” 18000/år med extra försäkring.

Men de tillåter absolut inga former av ”roliga” aktiviteter.
          Jag hade fått köra helt utan försäkring, har inte direkt råd att chansa..

Nytt från Mars månad är dessutom att försäkringen, inte gäller på blackrace.
          Så nu blir man permanent åskådare där också
          ;( ;(

syke
          Blockerad

>>2. Prioriteringar .. ska man lägga stålarna på annat skoj
            >>till bilen?
            >
            >Jovisst, men är det inte optimalt att även kunna ”känna” lite
            >vad gobitarna går för utan att riskera körkortet och alla
            >andra risker på och ikring allmänna vägar? Att bara uppgradera
            >en bil utan att bruka den förefaller iallafall för mig som
            >tämligen bortkastade pengar och tid.
            >

Jag skulle jättegärna känna på bitarna. Men jag t.ex badar inte direkt i pengar, och får spara ett tag för att få råd till prylar. Då kommer genast frågan om man ska tömma spargrisen ofta, eller hålla på sig.

Egentligen är väl enda sättet att få reda på det att prova på en banträff, blir man biten så är det väl kört med sparandet. 🙂

Och sen vet man (jag) inte heller .. min bil är snudd på helt orginal, är det nån mening med att släppa lös den på bana, när man överallt läser om r-däck, fetare bromsar och allt vad det är?

Vad skulle hända om man kör med en helt orginal impreza (orginal 16″ fälgar och bridgestone potenza orginaldäcken)? Skulle man sladda omkring över hela banan utan bromsar efter 1 varv?

… lite funderingar från en nybörjare …

Kvarnis
            Deltagare

Jag kan säga att jag var på min första banträff(Midlanda med SSi) så var min helt orginal.

Det funkade det oxå.

Jag åker inte till Mantorp då det tar mig nästan en hel dag att komma ditt å hem…så det är för långt…

Däremot ser jag fram i mot Gelleråsen då man har tid å semester 🙂
              Midlanda med ett gäng från SSi ja tack 🙂
              Kinnekulle 2veckor senare…måste kolla bara jour listan 😀

Skulle jag ha närmare till träffarna så skulle jag lätt närvara mer, då det är svårt att hitta en annan klubb där man kan ha så j-vulskt roligt tillsammans 🙂

Om ni inte vill åka bana kom då för f-n å träffa alla personer :), ni kommer föga att ångra er 🙂

Risken är bara att ni inser att man måste närvara på så många träffar som möjligt för att inte missa dom otroligt trevliga kvällarna efter själva banträffen 🙂

Blocken
              Deltagare

>
                >Om ni inte vill åka bana kom då för f-n å träffa alla
                >personer :), ni kommer föga att ångra er 🙂
                >

Helt riktigt! Tror kanske vi varit för fokuserade på stora bromsar, r-däck/slicks, 400 hästar osv osv osv… så folk knappt vågar komma!

Kom och kör original och känn på grejorna och träffa folket! Det är absolut inte tävling! 🙂

Mvh AB

arikesti
                Deltagare

Vad kostar det att hyra en bana? Typ Mantorp?

Om det ser ut som på ovanstående bild så kan jag nog hålla med om att riskerna blir lite för stora.

Men är det något event som det är lite glesare mellan bilarna så åker jag mer än gärna.

dlehtihet
                  Deltagare

hehe, ingen skulle se skillnaden då menar du 😉

>Jag undrar juh fortafarande när jag får va med som
                    >porkerförare 🙁
                    >
                    >Annats kan jag ju alltid klistrapå ett gammalt civicmärke och
                    >hoppas att ingen ser skillnaden… 😮 😀 }(

dlehtihet
                    Deltagare

(* harkel *)

kanske dags att byta bolag till min arbetsgivare då……

//D.

>Kan meddela att försäkring (folksam) gällde på banan dock ej
                      >personförsäkringen utan bara bilförsäkringen bara det inte
                      >hadlar om nån sorts tävling utan bara förarträning.
                      >
                      >Måste tacka alla trevliga subaru killar som hälsar o gärna
                      >hjälper mig nybörjare.
                      >Hade riktigt kul på mantorp ser fram emot nästa banträff.
                      >
                      >Mvh //David
                      >

ohlinsstefan
                      Deltagare

förutom i chikanen när jag var tvungen att nita och väja lite för en galning som kastade upp ett ställ lite tanklöst:o 😮 😮 😀 😀 😀

Perra
                        Deltagare

>Jag har inte sagt att någon skall köra långsamt, när har jag
                          >skrivit det?

————
                          Det här är vad du skrev och som jag kommenterade:
                          ”vad jag har sett så är det väldigt få som håller igen och kör med ett säkerhetsavstånd till bilen framför.”

Det innebär ju att när jag kommer ifatt någon så ska jag istället för att köra om, lägga mig bakom och ta ut ett ”säkerhetsavstånd”, right? Då betyder det att jag skall köra långsamt. Har jag fattat fel så förklara gärna hur du menade. Som jag skrev så är det ok på den lugna halvtimmen men inte annars.

>Vad är det jag menar, jo det jag skrev innan, att jag tycker
                          >det är för mycket bilar på banan samtidigt. Inte att förarna
                          >inte skall få köra så fort de vill med sina bilar.

—————–
                          Och detta tycker jag att du kan ha rätt i. Jag förstår absolut att du känner så, det blir lätt så när man inte har kört så många ggr på bana. Och detta är något som banträffsansvariga i alla arrangörsklubbar måste ha i åtanke vid schemaläggning och planering av antal bilar på framförallt passen för de oerfarna. Det är inte lätt att pussla ihop allt o få alla nöjda.

>Av de i klubben jag pratat med från min region är det många
                          >som inte vill/vågar köra på bana, just för risken om det
                          >skulle hända något. Om de hade fått köra själv på banan hade
                          >de säkert kunna tänka sig ta några varv men det är den stora
                          >skaran andra bilar som kör runt som avskräcker.
                          >- ”Stanna hemma då!”, jo, och det är ju det de gör. Vem åker
                          >70 mil för att snacka med bilfolk på Mantorp när man kan åka 2
                          >mil för att snacka med bilfolk på Blackrace. Själv hade jag
                          >nog åkt upp till Mantorp om bilen hade varit servad men har
                          >inte haft råd att åka iväg tidigare i vår så det fick bli en
                          >pass på det.
                          >
                          >Jaja, nu har jag sagt mitt.

—————
                          Visst, alla har vi olika ekonomi och gör det som känns bäst utifrån våra olika förutsättningar. Huvudsaken vi har roligt! 🙂 Ramla på ba´!

/P

LegacyLarsa
                          Keymaster

Får ni möjlighet att prova på att köra på bana, ta den, du behöver inte köra skiten ur bilen, jag debuterade på mantorp med min legacy, det var det roligaste jag gjort, det kostade 500:- då, och jag körde 8 varv under den dagen, defentivt värt varenda öre, då började jag under prova på tiden(lugna timmen), körde ett par tre varv, för att gå av och smälta intrycken jag fått, sedan var jag ut lite mer, tog det försiktigt.

Det jag tycker är viktigt, är att man har god uppsikt i innerspegel och sidospeglar, så att man vet när det kommer snabbare förare än mig själv.

Sedan håller jag nog med er båda(perra & äljen) om avstånden mellan bilar, jag gillar att man har lite lucka till framförvarande, dock förstår jag att det är mycket svårt på en bana att sega sig om, och det kräver då att man får planera rejält, som alternativ kan man ha uppsikt bakåt och, aha! en snabbare bil, blink till höger och bilen åker om på vänster sida, och man kan fortsätta i sitt eget tempo!

/Larsa -med rosor och brasklappar.. 🙂

SVARTEN
                            Deltagare

Min ursäkt behöver jag kanske inte nämna här varför jag inte kunde deltaga;(

/Christian

Blocken
                              Deltagare

>Min ursäkt behöver jag kanske inte nämna här varför jag inte
                                >kunde deltaga;(
                                >
                                >/Christian

Jobb och 30-årskalas var det va? }(;):P:D

Sorry – lådjäveln… x(

http://images.bravenet.com/common/images/smilies/cowboy.gif

Niklas
                                Deltagare

>>Jag har inte sagt att någon skall köra långsamt, när har
                                  >jag
                                  >>skrivit det?
                                  >
                                  >————
                                  >Det här är vad du skrev och som jag kommenterade:
                                  >”vad jag har sett så är det väldigt få som håller igen och
                                  >kör med ett säkerhetsavstånd till bilen framför.”
                                  >
                                  >Det innebär ju att när jag kommer ifatt någon så ska jag
                                  >istället för att köra om, lägga mig bakom och ta ut ett
                                  >”säkerhetsavstånd”, right? Då betyder det att jag skall köra
                                  >långsamt. Har jag fattat fel så förklara gärna hur du menade.
                                  >Som jag skrev så är det ok på den lugna halvtimmen men inte
                                  >annars.

Ok, kanske lite otydlig där. Om man kommer ifatt någon på det lugna passet så behöver man ju inte ligga och pressa bakom. Då är det bättre att släppa av lite och få ett avstånd för att nästa varv kunna gasa igen. Det jag ogillar är när det blir klungor av bilar och man inte får köra om. Bilen bakom stressar den framför som inte längre bara har sin egen bil och banan att tänka på men också en eller flera bilar bakom. Det är kanske inte det man vill göra när man är nybörjare och inte känner sin bil riktigt. Tre sekundersregel mellan bilarna hade fungerat och om bilen bakom är närmare så är det svartflagg för denna.

Du kör troligen inte på det lugna passet och riskerar att hamna och fastna bakom en sån långsam bil som min. Du kör på det erfarna passet där du kommer ifatt mig och jag släpper dig i nästa raka eller sväng sen fortsätter du i ditt vanliga tempo. Menar dock inte att det är ok med många bilar!

* Sänk antalet bilar på banan (trots allt den största oron/risken då det är en faktor man inte själv styr över) så kommer kanske fler till träffarna. Jag tror alla accepterar om man sänker antalet bilar på banan, vad spelar det för roll om man får stå i kö några minuter extra…så länge kön inte blir som på Japmeet. Detta reglerar man genom antalet bilar som får komma till träffen. Begränsat antal eller minskat antal inbjudna klubbar. Visst är det ett svårt beslut men vi kan inte önska att fler skall komma när anledningen till att de som inte kommer är just att det är så många deltagare.

* Förbjud (långvarig) slipstreaming på de passen där man inte får köra om för att undvika hets. Tvivlar på att försäkringsbolagen skulle acceptera att 6-7 bilar blåser runt på banan i en klunga på mindre än 5 sekunders mellanrum mellan första och sista bil. Jag tror inte att det är vad de kallar för träning, även om det inte sker någon form av tidtagning.

* Fega inte med svartflagg! Kan inte sägas nog med gånger. Själv skulle jag haft en förra Kinnekulle då jag körde om på lugna passet. Visste inte vad det var för pass jag körde ut på.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 64 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.