SSC Allmänt snack Allmänt småprat Banträffar och lite få deltagande…

• Detta ämne har 63 svar, 3,080 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år sedan av SecretAgentMan.
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 64 totalt)
  • Författare
    Practos
    Deltagare

Jag har fortfarande inte fått mina sommardäck x(

Annars hade jag givet varit med på Mantorp !

Perra
      Deltagare

>Ok, kanske lite otydlig där. Om man kommer ifatt någon på det
        >lugna passet så behöver man ju inte ligga och pressa bakom. Då
        >är det bättre att släppa av lite och få ett avstånd för att
        >nästa varv kunna gasa igen. Det jag ogillar är när det blir
        >klungor av bilar och man inte får köra om. Bilen bakom
        >stressar den framför som inte längre bara har sin egen bil och
        >banan att tänka på men också en eller flera bilar bakom. Det
        >är kanske inte det man vill göra när man är nybörjare och inte
        >känner sin bil riktigt. Tre sekundersregel mellan bilarna hade
        >fungerat och om bilen bakom är närmare så är det svartflagg
        >för denna.
        >
        >Du kör troligen inte på det lugna passet och riskerar att
        >hamna och fastna bakom en sån långsam bil som min. Du kör på
        >det erfarna passet där du kommer ifatt mig och jag släpper dig
        >i nästa raka eller sväng sen fortsätter du i ditt vanliga
        >tempo. Menar dock inte att det är ok med många bilar!
        >
        >* Sänk antalet bilar på banan (trots allt den största
        >oron/risken då det är en faktor man inte själv styr över) så
        >kommer kanske fler till träffarna. Jag tror alla accepterar om
        >man sänker antalet bilar på banan, vad spelar det för roll om
        >man får stå i kö några minuter extra…så länge kön inte blir
        >som på Japmeet. Detta reglerar man genom antalet bilar som får
        >komma till träffen. Begränsat antal eller minskat antal
        >inbjudna klubbar. Visst är det ett svårt beslut men vi kan
        >inte önska att fler skall komma när anledningen till att de
        >som inte kommer är just att det är så många deltagare.
        >
        >* Förbjud (långvarig) slipstreaming på de passen där man inte
        >får köra om för att undvika hets. Tvivlar på att
        >försäkringsbolagen skulle acceptera att 6-7 bilar blåser runt
        >på banan i en klunga på mindre än 5 sekunders mellanrum mellan
        >första och sista bil. Jag tror inte att det är vad de kallar
        >för träning, även om det inte sker någon form av tidtagning.
        >
        >* Fega inte med svartflagg! Kan inte sägas nog med gånger.
        >Själv skulle jag haft en förra Kinnekulle då jag körde om på
        >lugna passet. Visste inte vad det var för pass jag körde ut
        >på.

Bra skrivet, Älgen! MEN, en sak håller jag inte med om. Jag tycker INTE att vi ska begränsa antalet personer som får komma till träffen. Det tycker jag är helt fel. Man gör klart för alla inbjudna i god tid vilka regler det är som gäller. Då talar man oxå om att det blir olika antal bilar på banan på de olika passen. Jag tycker, som jag skrivt förut, att antalet bilar på passen för dem oerfarna kan vara färre. På dem erfarnas pass ser jag ingen anledning att minska antalet bilar. Det är fortfarande så som jag oxå sagt förut att de allra flesta tillbuden sker på passen för dem oerfarna.

Mvh Perra

Niklas
        Deltagare

Jo, att begränsa antalet bilar som får komma är kanske till att ta i. Kan bli svårt att få upp intresset i klubben för banträffarna då folk som vill komma inte får komma.

Mooseman
          Deltagare

Äljen m fl -> Att inte ”våga sig ut på banan” är inte bra, det är så otroligt roligt där ute. JAg kommer ihåg första banträffen för mig på japmeet 2002, jag har nog aldrig varit så nervös som när jag fick grönflagg ut från depån. Innan hade jag nästintill haft frossa inför den till synes övermänskliga uppgiften att försöka hänga med i tempot på banan.

Glädjande nog var alla dessa farhågor helt ogrundade, det var aldrig någon fara och ingen riskerade något på min bekostnad. Så våga er ut, beblanda er med oss andra på banan som tycker att det är det roligaste som finns att köra bana.

Lite klagomål dock. Det finns vissa som tycker att det är helt onödigt att lägga sig åt sidan och slåppa förbi de kvickare bilarn mest pga personlig stolthet eller andra anledningar. På mantorp upplevde jag hondafolket som väldigt uppmärksamma och platslämnanade medan de som körde supror inte gärna lämnade plats att passera. Jag vill passa på att poängtera att allt detta handlar om de erfarna passen. Jag tycker inte att man skall behöva ta i allt man kan in i en kurva för att pressa sig förbi, kommer man upp i någon annans backspegel så kör man ju uppenbarligen fortare och bör således bli omsläppt. ”Det är den första bilen som bildar kön”

Wesly
            Deltagare

MAn kan ju som vi hade på våran licens kurs.. tilllåta omkörningar på endast en raka eller liknande under de lugna passen ..
              så blir de ju inte riktigt samma klung bildande

SecretAgentMan
              Deltagare

Det lugna passet hade ingen begränsning på omkörningar, det var endast under prova-på som det var förbud mot detta.

Och där skall inte folk med tung gasfot ut helt enkelt – det är till för sådana som är osäkra.

Känner man att det går för långsamt så klassar man upp sig helt enkelt – simpelt! 🙂 Men i verkligheten är det många som kör i långsammare grupper just för att slippa risken att bli frånkörd av någon annan… 😉

/J

Niklas
                Deltagare

>Det lugna passet hade ingen begränsning på omkörningar, det
                  >var endast under prova-på som det var förbud mot detta.
                  >
                  >Och där skall inte folk med tung gasfot ut helt enkelt – det
                  >är till för sådana som är osäkra.

Måste säga att jag inte märkt någon större skillnad på de olika passen mer än just var man får köra om och vilka bilar som är på banan. Vissa kör bara ut på erfarna passet, vissa gör det inte. Det som gör den stora skillnaden.

Tycker att folk verkar gasa fullt oavsett pass. Möjligen lite långsammare när det är ”prova på”.

ImprezaVbG
                  Deltagare

Jag har länge varit sugen på att testa min bil(helt orginal) på bana,men man e ju lite nervös att göra bort sig. 🙁
                    Men det e kul att alla är välkommna,så jag får väl försöka få me mig en polare o komma.
                    Hur långt e det till närmaste träff från Göteborg?

OzO
                    Deltagare

”Visa banan” som inleder träffarna är oftast toksmockade med bilar för att alla vill ut och känna på banan. Man kanske skall begränsa dessa hitta-spårvals-varv till att vara för dom som aldrig har kört på banan. Detta för att minska risk för gångfartsvarv.

Det är definitivt skillnad på de olika passen förutom reglerna. Men just i Mantorpsfallet så kanske inte lugna halvtimmen var så lugn eftersom det var ett av få tillåta-passagerar-pass och då åker erfarna ut med en polare som vill åka med. Dessutom blev det en klunga av bilar… om det var för att det var för många eller för att bilen som åkte första och bildade kön var långsammast vette 17.

Jag var skitnervös min allra första tur Kinne 2000 och som de flesta vet så snurrade jag på första varvet. Jag hade inte lyssnat på genomgången ordenligt och sedan var jag alldeles uppstressad. Så ett råd till de nya. Lyssna och ta det lugnt. Ta god tid på er och förbered er bil och er själva innan ni åker ut.

Självklart behöver inte bilen vara bantrimmad för att man skall åka på bana. Man anpassar körstilen efter material. Spegel + blinkers och som tidigare sagts tidigare en gentlemannainställning så kan det inte hända något dumt på banan.

Till trådens huvudämne… se banträffarna som ett ypperligt tillfälle att träffa andra, tjöta, festa och bara umgås. För min egen del är inte varven runt banan de viktigaste med träffarna (även om det är kul), det är resan dit, småpratstunderna med alla som är där och grillstunderna efteråt.

🙂

_______________________________________________________________________________
                      ::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::

Niklas
                      Deltagare

>Till trådens huvudämne… se banträffarna som ett ypperligt
                        >tillfälle att träffa andra, tjöta, festa och bara umgås. För
                        >min egen del är inte varven runt banan de viktigaste med
                        >träffarna (även om det är kul), det är resan dit,
                        >småpratstunderna med alla som är där och grillstunderna
                        >efteråt.

Säg inte det där högt, då kommer någon höjdare komma på den briljanta planen att skita i att hyra banan och köpa engångsgrillar för pengarna istället då medlemmarna tydligen ”bara vill grilla”. :9

Visst kan resan till och från vara lite smårolig men om det är något jag ser fram emot det vet jag inte. Prova på några varv på banan är det som jag tycker lockar. Träffa trevligt folk, grilla och köra lite landsväg gör vi ju på regionsträffarna. 😉

Niklas
                        Deltagare

>Jag har länge varit sugen på att testa min bil(helt orginal)
                          >på bana,men man e ju lite nervös att göra bort sig. 🙁
                          >Men det e kul att alla är välkommna,så jag får väl försöka få
                          >me mig en polare o komma.
                          >Hur långt e det till närmaste träff från Göteborg?

Kinnekulle är den närmaste träffen för vår del (15-16mil dit har jag för mig) och brukar också vara den som det kommer minst bilar till.
                          Mitt tips är att stå i depån nån timme i början så att alla som vill får köra av sig. Första släppet brukar innebära full bana och lång kö för att få komma ut och köra.
                          Vänta tills det blir lite lugnt sen kan man köra ut och prova på. Tyvärr blir det aldrig att man är själv eller med 2-3 bilar på banan antalet körsugna är så högt.

Kort och gott, man behöver inte vara rädd för att göra bort sig så länge man kör med förstånd och tar det lugnt i början så man lär sig banan.
                          Du bör inte heller behöva vara rädd för att det skall bli trångt på banan så länge du har koll på hur många det är ute och hur många det står i kön. Börjar det bli trångt så kör man av banan och väntar tills det blir lugnare.
                          Det sista man vill ha när man är ute första gången på banan och provar på för att alla säger att det är så skoj är en bil i rumpan, ingen gällande försäkring och en bil man inte kan köra hem.

ImprezaVbG
                          Deltagare

Tack för svaret Äljen!
                            Ska du me till kinnekulle,vore kul om vi kunde åka karavan isf.

Niklas
                            Deltagare

Tycker jag också, sist fick jag ju åka dit själv! Lyckligtvis kom Dawn dit så vi hade en tvåbilskaravan hem. 😉

Lördagen den 28e augusti är det banträff på Kinnekulle. Vi skall få tillökning i mitten av den månaden men förhoppningsvis så är ungen utklämd. I slutet av månaden har den väl ”pax på båda pattarna” så jag får väl leka med min bil istället.
                              Men Kinnekulle snackar vi om på regionsträffen i augusti…om jag kan komma på den…och om du nånsin tänker komma på en träff! 😉

OzO
                              Deltagare

>Säg inte det där högt, då kommer någon höjdare komma på den
                                >briljanta planen att skita i att hyra banan och köpa
                                >engångsgrillar för pengarna istället då medlemmarna tydligen
                                >”bara vill grilla”. :9

Ordmärk inte nu! 😉 Som det ser ut i dagsläget kommer det alltid finnas folk som vill köra (själv kommer det bli mindre av den varan). Går vi ihop med andra klubbar kommer ekonomin gå runt. Men jag ser inte problemet med att som klubbmedlem komma och stödja/bidra lite till gemenskapen?

Aja, de flesta budskapen finns nu i denna tråd.

Regionsträffarna i alla ära men banträffarna är i stort sett enda chansen att träffa folk från andra regioner. 😛

_______________________________________________________________________________
                                ::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::

Dawn
                                Deltagare

Jag kommer att medverka på banträffar när jag är hemma igen.
                                  Tyvärr så är min hemkomst inte riktigt fastställd men nån gång mellan den 15-20/7 är sagt.
                                  Så den 18/7 på Gelleråsen kommer jag förhoppningsvis inte missa om inget går jäkligt snett.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 64 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.