SSC Allmänt snack Allmänt småprat Banträffar och lite få deltagande…

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 64 totalt)
  • Författare
    Kvarnis
    Deltagare

>Säg inte det där högt, då kommer någon höjdare komma på den
      >briljanta planen att skita i att hyra banan och köpa
      >engångsgrillar för pengarna istället då medlemmarna tydligen
      >”bara vill grilla”. :9
      >

Är nog inga problem…om man skulle inbjuda till grillkväll nere i Kinne lr vid Gelleråsen… så kommer nog inga långväga gäster ditt.
      lär inte åka +75mil enekl väg för att grilla då jag har 4400m2 tomt att tillgå + en sjö…å behöver bara kliva uttanför huset.

Min första tanke varför man besöker banträffarna är för att prova på/åka bana…. sen att medlemarna i SSi är så för-anat trevliga så att man lätt glömmer körningen å kommer i håg allt annat är ju bara en STOR Bonus !!

Å efter ha deltagit på ett par träffar med kvälls aktiviteter, inser man att det vill man inte missa nästa träff typ :):D

Sen om vissa medlemar bara dyker förbi för att tjäna på den trevliga stämningen&umgås så ser jag inte det som nått problem utan bara kul att det kommer mycket människor… tillslut så blir dom nog sugen att uttnyttja medlemsavgiten alla fall ;):D

Niklas
      Deltagare

Självklart skall vi ha grillkvällar efter banträffarna. Skojjade bara med ”webbis”. 😉

Perra
        Deltagare

>Så om jag summerar lite…
          >
          >* De som inte kört är egentligen mest oroade över bristen på
          >försäkring.
          >
          >* Det är för mycket bilar ute samtidigt.
          >
          >* De lugna passen är inte alltid så lugna.
          >
          >* Många verkar tvivla på sin standardbils förmåga.
          >
          >Har jag missat något?
          >
          >/J – som vill verka för att fler vågar sig ut.

Jag vill bara att du reviderar punkt 2 lite. Dem oerfarena tycker att det är för många bilar ute samtidigt. Det är ju främst dessa som har höjt sina röster om detta. Jag tycker att man kan tala om långt i förväg hur många bilar man tänkt ha ute på banan på respektive pass. Och då vet ju alla att det kommer bli färre bilar på dem oerfarna passen redan när man planerar om man ska komma eller inte.

Mvh Perra

Niklas
          Deltagare

Vet inte om det är en viktig punkt att ha med. Om alla de andra punkterna inte hade funnits med i listan så tror jag alla hade provat på att åka, oavsett om de åker orginal eller en i klass med silverpilen.
            Fast det kan ju vara bra att ha med i åtanke att poängtera för folket att ALLA får köra, ALLA kan köra – OAVSETT vad man gjort med bilen och ALLA kommer ha lika roligt.

SecretAgentMan
            Deltagare

Jag sammanfattar varför folk inte vill köra, det är inte en lista med åtgärdspunkter… :*

/J

Niklas
              Deltagare

Ok

syke
                Blockerad

Låter som en bra sammanfattning enligt mig!

ExOrdis
                  Deltagare

>Så om jag summerar lite…
                    >
                    >* De som inte kört är egentligen mest oroade över bristen på
                    >försäkring.

Av någon outgrundlig anledning har frågan om trafikskadelagens lydelse väldigt hög prioritet hos justitiedepartementet just nu. Det är den som försäkringsbolagen jurister kan tolka på lite olika sätt…
                    I bästa fall resulterar det i att trafikförsäkringen med säkerhet kan gälla skador på tredje man, mm. Det som jag hoppas på är att ingen ska behöva oroa sig över eventuella personskador som faktisk kan uppstå om olyckan är framme, förvisso är risken minimal jfrt med allmän trafik bland rattfyllon och dylikt. Skador på bilar vid en eventuell avåkning på förarträning är förhoppningsvis nästa steg för föräkringsbolagen att enas om. Inget nja/kanske utan ett entydigt JA likt gällande regler för MC-förarträning.

>* Det är för mycket bilar ute samtidigt.

Enkelt att styra enligt Perras förslag men det förutsätter samtidigt
                    att totalvolymen av ekipage är inom rimliga gränser, annars uppstår
                    lång väntetid i depån och irritation över att inte hinna köra tillräckligt mycket för att kunna tillgodogöra sig träningen.

>* De lugna passen är inte alltid så lugna.

Öhh, är detta ett problem? Om man inte vill köra lika fort som bakomvarande, släpp förbi bara. Problemet löst.
                    Det kräver lite UPPMÄRKSAMHET i trafiken, en ypperligt nyttig övning mao. Prestige och stolthet kan oxå ställa till med problem, så den är bäst att lämna hemma eller senast i depån.

Bilen är inget problem! Det är bakom ratten den verkliga strypningen sitter. 😉

>/J – som vill verka för att fler vågar sig ut.

Kjell likaså.

ExOrdis
                    Deltagare

En klok synpunkt som är värd att ta vara på till kommande
                      bansäsonger, tycker jag.

Jag är för att hålla ner volymerna för att upprätthålla högsta möjliga
                      säkerhet utifrån våra förutsättningar.
                      Det riskerar isåfall att ske på bekostnad av antalet körtillfällen.

/K

>>Om du menar att man ska åka på bana och inte köra om så är
                      >>det ju helt ok på lugna halvtimmen men inte sjutton åker
                      >jag
                      >>på bana för att hålla samma tempo som en bil som kanske går
                      >15
                      >>sekunder långsammare/varv. Då kan jag lika gärna stanna
                      >hemma.
                      >>Jag är där för att lära känna min bil och vart gränserna
                      >finns
                      >>vad gäller bl.a. kurvtagningsförmåga. Detta gör jag utan
                      >att
                      >>för den skull äventyra varken min egen eller någon annans
                      >>säkerhet. Jag pressar inte så hårt att jag riskerar att
                      >köra
                      >>in i någon annan eller köra av. Men därifrån till att ligga
                      >o
                      >>fisköra är steget oerhört långt. Hoppas du och alla andra
                      >>förstår hur jag menar? Jag ska väl inte behöva rå för att
                      >att
                      >>jag har en snabbare bil än en del andra? Det ska ju inte
                      >vara
                      >>dem långsammaste som bestämmer tempot, utan man måste ju
                      >kunna
                      >>få köra om.
                      >
                      >Jag har inte sagt att någon skall köra långsamt, när har jag
                      >skrivit det?
                      >
                      >Jag tycker det är mycket bättre att man släpper förbi de som
                      >är snabbare. Så enkelt gjort i en kurva eller på en lång raka
                      >sen kan båda köra i lugn och ro utan att bli jagade och jaga.
                      >Kör hellre på erfarna passet än då det är prova på.
                      >
                      >Vad är det jag menar, jo det jag skrev innan, att jag tycker
                      >det är för mycket bilar på banan samtidigt. Inte att förarna
                      >inte skall få köra så fort de vill med sina bilar.
                      >
                      >Av de i klubben jag pratat med från min region är det många
                      >som inte vill/vågar köra på bana, just för risken om det
                      >skulle hända något. Om de hade fått köra själv på banan hade
                      >de säkert kunna tänka sig ta några varv men det är den stora
                      >skaran andra bilar som kör runt som avskräcker.
                      >- ”Stanna hemma då!”, jo, och det är ju det de gör. Vem åker
                      >70 mil för att snacka med bilfolk på Mantorp när man kan åka 2
                      >mil för att snacka med bilfolk på Blackrace. Själv hade jag
                      >nog åkt upp till Mantorp om bilen hade varit servad men har
                      >inte haft råd att åka iväg tidigare i vår så det fick bli en
                      >pass på det.
                      >
                      >Jaja, nu har jag sagt mitt.

ExOrdis
                      Deltagare

Åhh f-n.

När är du tillbaks i svedala igen?

/K

>>När du bytt upp dig till en STi. 😉
                        >>
                        >Porschen är till salu om ett par veckor…. ska bo i landet
                        >där dom kör på fel sida en stund… ingen idé att den står och
                        >samlar damm 😉
                        >
                        >Jag får se om det blir boxer 4:a eller 6:a nästa gång 🙂
                        >
                        >/J

ExOrdis
                        Deltagare

>Jag är väldigt sugen på att köra på bana. Men det är främst
                          >två saker som besvärar mig:
                          >
                          >1. Försäkringen .. Inte kul om den inte gäller!

Har full förståelse för det, därför är en översyn på G.
                          Tack FMCS.
                          Eventuellt vet jag lite mer senare i veckan ang trafikförsäkringsföreningen och trafikskadelagen.
                          Som Jerry poängterar gäller i dagsläget varje förares eget sunda förnuft i samarbete med funktionärernas.

>2. Prioriteringar .. ska man lägga stålarna på annat skoj
                          >till bilen?

Jovisst, men är det inte optimalt att även kunna ”känna” lite vad gobitarna går för utan att riskera körkortet och alla andra risker på och ikring allmänna vägar? Att bara uppgradera en bil utan att bruka den förefaller iallafall för mig som tämligen bortkastade pengar och tid.

/K

ExOrdis
                          Deltagare

När du bytt upp dig till en STi. 😉

>Jag undrar juh fortafarande när jag får va med som
                            >porkerförare 🙁
                            >
                            >Annats kan jag ju alltid klistrapå ett gammalt civicmärke och
                            >hoppas att ingen ser skillnaden… 😮 😀 }(

Plogen
                            Deltagare

>När du bytt upp dig till en STi. 😉
                              >
                              Porschen är till salu om ett par veckor…. ska bo i landet där dom kör på fel sida en stund… ingen idé att den står och samlar damm 😉

Jag får se om det blir boxer 4:a eller 6:a nästa gång 🙂

/J

SecretAgentMan
                              Deltagare

Så om jag summerar lite…

* De som inte kört är egentligen mest oroade över bristen på försäkring.

* Det är för mycket bilar ute samtidigt.

* De lugna passen är inte alltid så lugna.

* Många verkar tvivla på sin standardbils förmåga.

Har jag missat något?

/J – som vill verka för att fler vågar sig ut.

SecretAgentMan
                                Deltagare

Hej!

Jag tänkte det var dags för en spark i baken på er slöfockar igen! 😉
                                  man börjar känna igen deltagarna numera på våra banträffar, och det känns nästan som att man tappat ett par gamla banrävar…

Vart tar allt nytt folk vägen är den stora frågan?

Ni vet väl att vi jobbar för eran skull, och för att ni skall kunna köra lite hårt, och träna på att hantera eran egen bil, under så säkra omständigheter som möjligt?
                                  Alla mår vi bra av att köra av ringrosten lite, oavsett om man är erfaren eller nybörjare.

Nästa möjlighet till gratis körning för betalande klubbmedlem är 18/7 på Gelleråsen, som körs i FMCS regi – därefter kör vi själva på Kinnekulle 28/8.

Se till att lämna rattlåset hemma, och kom på våra träffar – ni ångrar er garanterat INTE, slitage är upp till var och en hur hårt man vill köra – vill man inte köra så gör man inte det.

Skall Hondaklubben alltid lyckas vara fler än oss på träffarna? :+

/J

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 64 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.