- Detta ämne har 40 svar, 6,701 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 10 månader sedan av subaruclub.bana.
-
FörfattareInlägg
-
28 februari, 2012 kl. 20:59 #27749subaruclub.banaDeltagare
Då är den äntligen här, årets banträffskalender! Vi fortsätter samarbetet med HPC, PSC och FSC!
* Söndagen den 6 maj, Mantorp Park – arrangeras av Honda Performance Club
* Söndagen den 12 augusti, Gelleråsen – Karlskoga Motorstadion – arrangeras av Ford Club Sweden
* Lördagen den 1 september, Sviestad – Linköpings Motorstadion – arrangeras av Peugeot Sport Club
* Söndagen den 16 september, Kinnekulle Ring – arrangeras av Swedish Subaru Club
Inbjudan med tider osv kommer att läggas upp under “Träffar” ungefär en månad innan varje träff.
Övriga SSC-träffar kommer det mer information om vid ett senare tillfälle.
Allmänt snick-snack och frågor angående säsongen kör vi direkt i tråden. Nu kör vi!!! 😀
/Stefan
28 februari, 2012 kl. 22:05 #238556TomKDeltagareSom vanligt att det ska vara besiktigat (Bilprovningen) ?
29 februari, 2012 kl. 06:02 #238541Nikke McRaeDeltagareTrevligt trevlig! Och två körningar i region öst är toppen!
Så i år kommer man köra alla träffarna.
Kanske blir lite trångt på Sviesta, men finns det hjärterum… 🙂29 februari, 2012 kl. 10:13 #238540GT99DeltagareHärligt.
Mantorp och Gelleråsen siktar jag på i förstahand, Kinnekulle skulle vara kul att prova då jag inte kört där men Sviestad är jag mer tveksam till, känns onödigt trångt att lägga en träff där.29 februari, 2012 kl. 12:17 #238568ArsonDeltagareHade varit riktigt kul att köra med Hondaklubben då jag varit ganska Honda-inbiten sedan tidigare 🙂
29 februari, 2012 kl. 13:13 #238548SteeweDeltagareSom vanligt att det ska vara besiktigat (Bilprovningen) ?
Vi har inte haft möte med kartellen ännu, men skulle bli förvånad om det blir större förändringar mot föregående år. Så räkna med att bilen bör vara besiktigas, skattad, försäkrad osv.
…Kanske blir lite trångt på Sviesta, men finns det hjärterum… 🙂
… men Sviestad är jag mer tveksam till, känns onödigt trångt att lägga en träff där.
Det är en diskussion som vi har haft angående Sviesta men jag är övertygad om att Peugeot kommer att lösa så vi får en trevlig dag även där.
Hade varit riktigt kul att köra med Hondaklubben då jag varit ganska Honda-inbiten sedan tidigare 🙂
Hondaklubben är med på alla 4 körningar så du har all tid i världen att titta/åka med även dem. 😉
29 februari, 2012 kl. 16:08 #238557TomKDeltagareVi har inte haft möte med kartellen ännu, men skulle bli förvånad om det blir större förändringar mot föregående år. Så räkna med att bilen bör vara besiktigas, skattad, försäkrad osv.
Ok, har det med tillstånd att göra att den ska vara godkänd av bilprovningen? För en besiktning utförs på plats att det mesta är ok.
29 februari, 2012 kl. 16:29 #238537andreaswrxDeltagarevad gäller med hjälmar?
enligt Skoghag som har SMA så skrevs det så här på rejsa
“När det gäller SMA så beror det lite på vad det är för arrangemang, dvs på enklare gatbilsträffar så är det oftast godkänt med Peltorhjälmen som inte är godkänd längre i SBF och även MC hjälmar…
Men kolla med enskild arrangör för säkerhets skull.
även om vi rekommenderar såklart riktiga bilsportshjälmar enligt senaste specifikationerna….”
29 februari, 2012 kl. 16:39 #238569HjelmDeltagareEn liten fundering.
Varför skulle det räcka med MC-hjälmar? 🙂29 februari, 2012 kl. 17:42 #238538andreaswrxDeltagareEn liten fundering.
Varför skulle det räcka med MC-hjälmar? 🙂en mc hjälm om man har det i en bil och det händer något, så får man ungeför 80% mer skalskador än med en hjälm avsed för bil, finns och läsa på fia hemsida om hjälmutredningar, en mc hjälm vs bilhjälm skydda på helt olika sätt vid en olycka, bara vänta tills det händer något på ett SMA event så kommer det ändras…
29 februari, 2012 kl. 18:43 #238570HjelmDeltagareen mc hjälm om man har det i en bil och det händer något, så får man ungeför 80% mer skalskador än med en hjälm avsed för bil, finns och läsa på fia hemsida om hjälmutredningar, en mc hjälm vs bilhjälm skydda på helt olika sätt vid en olycka, bara vänta tills det händer något på ett SMA event så kommer det ändras…
Okej, låter konstigt. men är det så, så är de..
29 februari, 2012 kl. 19:11 #238558TomKDeltagareen mc hjälm om man har det i en bil och det händer något, så får man ungeför 80% mer skalskador än med en hjälm avsed för bil, finns och läsa på fia hemsida om hjälmutredningar, en mc hjälm vs bilhjälm skydda på helt olika sätt vid en olycka, bara vänta tills det händer något på ett SMA event så kommer det ändras…
Det har väl lite med vikten att göra va?
29 februari, 2012 kl. 19:20 #238542roadtip85KeymasterSkoj!
Ska försöka planera in så många träffar som möjligt! 🙂29 februari, 2012 kl. 19:32 #238547karlzzon.DeltagareSviestad är jag mer tveksam till, känns onödigt trångt att lägga en träff där.
Jag har tävlat i MSLS serien i 3 år och vi är 38 startade på startlinjen och det går det mycket bra!!!!
29 februari, 2012 kl. 19:59 #238549SteeweDeltagareAngående hjälm har vi sagt:
… Använda godkänd hjälm och heltäckande bomullskläder. Lägsta krav på säkerhetsutrustning är godkänd hjälm och heltäckande bomullskläder (t.ex t-shirt, shorts med mera är förbjudet!)…
Självklart är en SBF klassad hjälm att föredra, men enligt reglerna är en “motorfordonshjälm” godkänd. Alltså fungerar det med ecempelvis cross eller mc hjälm. Nackdelen att de väger oftast mycket (i detta sammanhanget) mer. Ju lättare hjälm desto mindre risk för nackskador vid olycka. En stödkrage kan hjälpa.
Angående bilen har vi sagt:
…
• Bilen är inregistrerad hos Transportstyrelsen.
• Bilen skall vara “gatgodkänd”, dvs. den skall vara registrerad, skattad, försäkrad, påställd, samt om så krävs, genomgått godkänd årlig kontrollbesiktning hos Svensk Bilprovning (nordiska bilar är tillåtna om det kan intygas att bilen är besiktad och godkänd i hemlandet). Kontroll hos Transportstyrelsen kommer att göras!
• Bilen måste gå igenom den allmänna genomgång/besiktning som görs i samband med bandagens incheckning. Besiktningspapper alternativt utdrag från Transportstyrelsen som påvisar att bilen är “gatgodkänd” måste då kunna uppvisas.
• “Racebilar” (bilar med vagnbok) är ej tillåtna.
…Observera att detta är från föregående år. Årets regler mm är inte klara ännu, men som jag skrev tidigare; Räkna inte med större förändringar.
/Stefan
-
FörfattareInlägg
- Ämnet ”Banträffskalender 2012” är stängt för nya svar.