- Detta ämne har 19 svar, 1,611 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 10 månader sedan av SecretAgentMan.
-
FörfattareInlägg
-
10 juni, 2004 kl. 18:40 #50512ExOrdisDeltagare
JA! Eftersom ECU´n ger möjlighet till några grader mera förtändning
= Bättre vridmoment. Det är ju inte svindyrt att testa en tank Alien. 😉 (Förutsatt att drivlinan från kopplingen och bakåt tål behandlingen den utsätts för.)
Själv ogillar jag alltid stillastående starter på asfalt med AWD…>EDIT: Föresten, kan man vinna tiondelar på 201m genom att köra
>98 istället för 95? 🙂10 juni, 2004 kl. 18:40 #50511ExOrdisDeltagareBra uttryckt Nurka, det är precis som du skriver för oss Impreza-tokar. Energivärdet är inte alls lika viktigt för oss med orginal ECU
upp till och med MY-00,
utan där är ett högt och stabilt RON värde att föredra.
Det medger högre förtändning och högre laddtryck inom rimliga
nivåer med knacksensorn som bra referens.Dock är det inte problem med kondensvatten från macken, utan
kondens bildas i bilens bränsletank om den är, säg halvfull eller
mindre under i synnerhet höstperioden och särskilt om bilen åker
ut och in i varmgarage. Många får driftstörningar längs svealandskusten pga detta och därför tillsätts etanol direkt i bensinen på 95 oktan av de flesta stora kedjorna (eller via K-sprit manuellt). Att dryga ut 98 oktan sommartid med etanol känns väldigt fel. (Inte för SAM & Kvarnis mfl förståss…)>som jag har uppfattat det så innebär ett hgre oktantal att
>bränslet klarar av att komprimeras mer utan att självantända.
>
>Därmed så kommer bilar som är mappade för 98 (imprezan =) att
>knacka lättare på 95. Dock så “lär” sig ECU’n detta efter ett
>tag och anpassar sig vilket leder till att bilen går sämre.
>Att den klarar högre komp. tvivlar jag inte en sekund på
>överväger att den nu skulle ha lägre energivärde. (om den nu
>har det. =)
>
>
>För övrigt kan jag säga att för er som bor i storstockholm så
>är det lite onödigt att försöka väga in faktorer som
>omsättning på en bensinstation. I stort sett alla fyllar på
>cisternerna dagligen, vissa två ggr per dag. Så oroa er inte
>för kondensvatten i soppan för att macken inte har full
>beläggning alltid. =)10 juni, 2004 kl. 18:40 #50510ExOrdisDeltagareSo far, utan att ha testat samtliga. Bör göras en RON-analys av alla märken vid givet tillfälle, det skulle vara roligt att läsa i någon tidning. 😉
I fallande ordning:
1. ASPEN RACE FUEL 102
Alkylatbensin av högsta kvalitet, dessutom miljövänligt. Dyrt.2. PREEM 98 (Björnen)
Inga problem hittils. Rekommenderas för MY-00 och äldre med orginal ECU.3. OK/Q8 98
5% etanoliblandning som sänker energiinnehållet men minskar risken för vatten i bensinen. Fungerar bra på MY-01 och senare, eller välmappade LINK-bilar.4. Statoil 98
Ganska varierande kvalitet. Ett dokumenterat fall där det kom 95 oktan ur 98:oktans pumpar!!!Shell, Norsk Hydro, Jet, UnoX mfl får gärna andra testa via labb eller med Delta Dash.
10 juni, 2004 kl. 18:40 #50524NurkaDeltagaresom jag har uppfattat det så innebär ett hgre oktantal att bränslet klarar av att komprimeras mer utan att självantända.
Därmed så kommer bilar som är mappade för 98 (imprezan =) att knacka lättare på 95. Dock så “lär” sig ECU’n detta efter ett tag och anpassar sig vilket leder till att bilen går sämre. Att den klarar högre komp. tvivlar jag inte en sekund på överväger att den nu skulle ha lägre energivärde. (om den nu har det. =)
För övrigt kan jag säga att för er som bor i storstockholm så är det lite onödigt att försöka väga in faktorer som omsättning på en bensinstation. I stort sett alla fyllar på cisternerna dagligen, vissa två ggr per dag. Så oroa er inte för kondensvatten i soppan för att macken inte har full beläggning alltid. =)
10 juni, 2004 kl. 18:40 #50509SecretAgentManDeltagareKjell – En dag skall jag se till att du får uppleva en riktig start på torr asfalt. 😉 Det är rätt goa G-krafter som uppstår. 😀
/J
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.