SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Styling / Tillbehör / Bilvård Bättre ljud än orginal?

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    m_thread
    Deltagare

Fick igår stereon inmonterad. Det blev en JVC KD-SHX851. Grymmesjysst stereo som kan spela mp3/wma från SD minne plus att den har en ball färgdisplay med 🙂

Men jag måste säga att jag är grymt besviken på de orginalhögtalare som sitter i WRX STi -05, det låter i bästa fall som att det var plastmuggar som satt i dörrsidorna. Detta kom väl inte som någon stor överraskning då man läst om detta tidigare här och på andra forum. Men att de var sååå dåliga kunde jag inte föreställa mig…

Så nu blir det till att byta ut dem mot något bättre.
      Jag tänkte jag skulle fråga här om någon annan gjort samma sak, dvs bytt ut de främre och kanske de bakre högtalarna mot något vassare. Finns det högtalare passar ’bolt-on’, eller måste man trixa med adaptrar/distanser för att få till det?

Jag är ingen bilaudiofil, så feta slutsteg med herrejössesbasar är inte det jag siktar på, bara bra rent och rejält ljud.

Alla tips och erfarenheter mottages varmt.

/Fredrik

dlehtihet
      Deltagare

Tjena Fredrik,

enda problemet är att det är något begränsat med utrymme på djupet. Jag var t.ex och surrade lite med MDS tidigare och de hade några varianter av sin dynamic serie (tror jag det var) som passade direkt på utan distanser.

M v h

Daniel

Janne248
        Deltagare

Fredrik, jag skulle hänvisa dig till denna TRÅD och läsa vad Fisherman gjort i sin STI, vet dock inte vilken årsmodel han har, men tror det är en MY04. Han fick in 8″ i framdörrarna.

Jag sitter med en MY04 STi också som inte är riktigt nöjd med ljudet, jag har dock tryckt in 6,52 både fram och bak, men det är ändå inte rikigt bra så jag skall täta dörrsidorna till våren efter förslag från Fisherman. Har en bunt bilder som jag fått av han om du är intresserad. (È väl okej att dela med sig Fisherman?)

Larry
          Deltagare

Jag kör med MDS framsystem, låter riktigt bra faktiskt! 🙂 *rekomenderas* Sen har jag fyllt på med lite ”herrejösses”-prylar i bakluckan, inte bara för att få dunk-dunk utan för att få ett mer fylligt ljud genom hela bilen. Håller med ovan, det är svårt att få plats med lite djupare högtalare fram, men kolla länken!

Pasi_k
            Deltagare

Lägg gärna upp bilderna. (om det går bra)
              Vill också uppdatera ljudet lite och lite inspiration hade inte varit fel.

Grymt dåligt ljud i bilen annars juh.
              Förutom Boxern då. 😛

Larry
              Deltagare

Ingen dum idé 🙂 Ska lägga upp några nästa gång jag skruvar isär bilen. Det syns inte överdrivet mycket utanpå vad som är gjort, utom att det inte går in sååå många barnvagnar i bagageutrymmet längre 😉

Pasi_k
                Deltagare

Okej.Men är nästan medr intresserad av lösningarna i dörrarna..
                  Vill juh inte vikta upp för mycket med lådor och steg 😛
                  Men visst kasnjuh vara fler som är intresserade med. 😀

Larry
                  Deltagare

Kan ta lite bilder där oxå! 🙂 Only for you! *uttalas med utrikisk accent*

Pasi_k
                    Deltagare

HAha..Kanon.. 😛

m_thread
                      Deltagare

Sådär,
                        nu var det inhandlat ett par Infinity Kappa 65,7cs tvåvägskit framsystem till Subban.
                        De skall enligt uppgift passa rätt så bra utan adaptrar och annat.

Skall försöka fota lite under monteringen så att andra kan se hur man skall/inte skall göra 🙂

Nu ska jag bara hitta lite tid någonstans så att det blir gjort med…

/Fredrik

Ubbe
                        Deltagare

Sådär, nu var det inhandlat ett par Infinity Kappa 65,7cs tvåvägskit framsystem till Subban. De skall enligt uppgift passa rätt så bra utan adaptrar och annat.Skall försöka fota lite under monteringen så att andra kan se hur man skall/inte skall göra :)Nu ska jag bara hitta lite tid någonstans så att det blir gjort med…/Fredrik

Ser fram emot bilder! Har lite planer för dörrarna också men har inte riktigt orkat ta tag i det ännu…

m_thread
                          Deltagare

Ok

Nu sitter det 6,5″ Infinity Kappa tvåvägssystem fram på min STi. Skillnaden mot orginalhögtalarna är stor 🙂

Jag fotade lite under monteringen, bilderna är av blandad kvalitet.

Här är de övergripande momenten i monteringen.

1. Demontering av dörrsidorna
                            Var lite meckigt då verkstadsmanualen för 2004 inte överensstämde med min 05a. Men med lite experiment och milt våld så löste det sig. Två skruvar och ett antal clips är allt som håller dörrsidorna på plats. Dörrhantaget med tillhörande knappar bänder man loss med lämpligt verktyg. Kontakten till kabelstammen knäpps loss och ’handtaget’ tas bort.

http://www.arvidssons.org/speakers/trim_removal.jpg
                            Pilarna på bilden visar var skruvarna sitter på min 05a. Dörrsidan sitter dessutom med clips i underkant, Ett bestämt ryck i nederkant lösgör plastsjoket.

2. Demontering av befintliga pappmuggar
                            Till min förvåning satt det ett tvåvägssystem orginal, dock var högtalarna av _låg_ kvalitet. Delningsfiltret bestod av en liten elektrolytkondensator. Högtalarna var märkta med ’Max 30W’ 😮
                            Tre skruvar för bas/mellanregister och två(tre) för diskanten.

http://www.arvidssons.org/speakers/original.jpg
                            Såhär såg det ut orginal.

http://www.arvidssons.org/speakers/speaker_diff.jpg
                            Liten skillnad på orginal och de nya…

3. Montering nya bas/mellanregisterhögtalare
                            Här uppstod ett problem. De nya högtalarna passade inte i orginalhålen. Djupet på Infinityhögtalarna var inget problem, men diametern på högtalarkorgen var större än hålet i dörrens plåt.
                            Ett snabbt beslut om att tillverka adaptrar i mdf togs och Woody i Huddinge hade en spillbit 12(13)mm mdf för 30 kr.
                            Orginalhögtalarna fick agera mall för adaptrarna och efter lite arbete med ett sticksåg plus lite fipplande med en enkel fräs så var adaptrarna klara. Det blev inte jättevackert, men det fungerar.
                            De nya högtalarna skruvades fast i adaptrarna med de medföljande skruvarna.

http://www.arvidssons.org/speakers/adapter_cut.jpg
                            Mallen utritad.

http://www.arvidssons.org/speakers/adapter_done.jpg
                            Adapterplattan utsågad.

http://www.arvidssons.org/speakers/adapter_mount.jpg
                            Adapterplattan monterad. Observera de försänkta skruvhålen.

4. Montering av diskanter/tweeters
                            Orginaltweetern satt skruvad på en liten bockad plåt som var skruvad i dörren. Lossade skruven på baksidan och tog loss orginalet. Turligt nog passade Infinitydiskanterna direkt på plåten utan justering. Lite lagom mycket smältlim från dotterns limpistol löste själva infästningen.

http://www.arvidssons.org/speakers/tweeter_diff.jpg
                            Skillnaden på diskantelementen är också rätt stor.

http://www.arvidssons.org/speakers/tweeter_mount.jpg
                            Tweetern monterad på orginalfästet. Passar sjukt bra.

5. Montering delningsfilter
                            Delningsfiltret till Infinitysystemet är en liten plastlåda med terminaler för in, tweeter och woofer. Lådans storlek gjorde att det fick bli lite experimenterande med placeringen, detta på grunda av det snäva utrymmet mellan dörrsidan och plåten i dörren. Dessutom ville jag ha så korta kablar som möjligt, och helst inte behöva dra om allt för mycket av kabelstammen i dörren. Efter lite provande hittade jag en plats under knapparna på armstödet i dörrsidan som passade. Endast en liten flik av plastfolien på dörrens insida behövde tas bort. Återigen löste limpistolen sin uppgift 🙂

Ännu ingen större åverkan på bilen…

6. Kabeldragning
                            Helst så ville jag göra hela monteringen utan åverkan på bilens orginaldelar. Men nu verkade det som att det var dags att sätta avbitaren i kabelstammen…
                            Matningen till orginalhögtalaren klipptes av och kopplades in i delningsfiltret. Kablarna från diskanten räckte utan skarvning till filtret, och en liten kabelstump på 30cm kopplades in mellan filtret och woofern. Klart.

http://www.arvidssons.org/speakers/done.jpg
                            Det färdiga resultatet.

7. Återmontering och test
                            Inga problem, gör allting baklänges och dörrsidorna är på plats 🙂

Problem och tips…

Limpistol med smältlim är till stor hjälp vid denna typ av arbete. Inte undra på att bilstereoproffsen använder limpistol till nästan allt och lite till…
                            Ett tips vid kabeldragning är att hissa ner rutan vid monteringen och att göra kabeldragningningen på utsidan(in mot kupén sas) av plåten i dörren. Mitt första försök med kabeldragningen på utsidan av av plåten i dörren(inuti sas) resulterade i att fönstret vid nerhissning klippte kabeln 🙁 ren tur att inte högtalarelementet pajjade…

Nu har tankar runtomkring högtalare i hatthyllan börjat snurra i skallen på mig…
                            Någon som gjort detta? Det ser trångt ut vid en första anblick.

/Fredrik

Ubbe
                            Deltagare

Nice! Tack för den! Inte sugen på ett riva av en till installation nu när du vet hur det går till? 😉

Vad uppskattar du att detta tog i tidsåtgång?

m_thread
                              Deltagare

Monteringen inklusive resor till å från Woody och tillverkning av distanser tog en styv förmiddag. Då hade jag lite moraliskt stöd av lillbrorsan som var på besök från Småland. En tumregel är nog att första sidan man gör tar 80% av tiden, den andra sidan går mycket fortare, och blir mycket bättre 🙂

Sticksåg, borrmaskin och smältlimpistol klarar man sig inte utan… utöver det så räcker det med en skruvmejsel och en sidavbitare typ.

/Fredrik

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.