› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › BBB – ADSL – Telefoni
- Detta ämne har 48 svar, 2,216 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 6 månader sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
31 oktober, 2005 kl. 15:18 #101544
jarmo
DeltagareJag är jättenöjd med BBB, både telefoni och bredband fungerar klockrent.
Kunde bara inte låta bli.
Har iofs fast lina, eller fiber som det brukar kallas, vilket som tidigare påpekats fungerar mycket bra till skillnad från deras ADSL tjänst.
Slutsats.. Dom borde dom hållt sig till den teknik dom kan bra.. Fasta anslutningar.
Sen att deras kundtjänst e kass?? Personligen föredrar jag den alla gånger före den Telia har, kanske har jag blivit bränd efter ett antal år med Telia som leverantör till kunder.. 🙂//Jarmo
31 oktober, 2005 kl. 15:23 #101524SecretAgentMan
DeltagareNu får jag faktiskt säga att mina pryttlar hemma fungerar bra, nätet är precis lika stabilt som vanligt (10 meg) och telefonen gör det den skall. 🙂
Men det gick åt en del otrevliga mail, telefonsamtal och allmänt grovt språk i telefonkö-väntan.
/J
19 december, 2005 kl. 06:19 #101528Manor
DeltagareJag har haft en j-vla massa strul med BBB utan att ens välja telefoni via dem. De första 3-4 månaderna fungerade allt som tåget, men därefter så fick jag tusentals nedgångar (enligt BBB:s egna loggar) samt en rejäl sänkning av hastigheten. Från drygt 7 Mbit/s till idagsläget 1.5 Mbit/s…utan någon som helst förklaring än att min kopparledning ”nog” måste vara dålig. Att det fungerar perfekt de första månaderna och att det därefter måste ha gjorts ”något” kan ingen erkänna på BBB. Självklar har jag haft hemma en drös med tekniker, givetvis utan att någon kan hitta ett skit, och även Flextronicstekniker som mäter upp koppartråden från mig till telestationen…utan att kunna hitta någon förklaring till den låga hastigheten. Att en tekniker micklar till det i telestationen och ”glömmer” att rapportera det inträffade innebar att jag helt var utan telefonlina i 3 dygn. Felanmälningen till Telia att jag inte hade någon telefon löste sig efter helgen, medan felmeddelandet via BBB tog ytterligare drygt en vecka. Visst har man fått ett antal månaders gratis abonnemang i kompensation…men hallå…vi diskuterar inga månfärder här…hur svårt kan det vara att få till ett stabilt (och ”snabbt”) bredband!!?
Förlåt alla hårda ord Televerket. Ni var dyra men garanterade åtminstone en tjänst som levererades till 100%…och det är betydligt mer än vad man kan säga om ”uppstickarna”.
Lycka till Jerry med betongväggsbyggarna BBB ;).
mvh Mats N
PS. Jag är alltid lika förundrad när BBB:s telefonsäljare frågar om jag vill gå över till deras IP-telefoni. Jag sparar väl då hela 100:- om året, eller liknande, enligt deras upplägg. Jag brukar då säga att jag säkerligen kan tjäna mera då bredbandet går ner så ofta så att man troligtvis slutar att ringa helt :D.PS2. I ärlighetens namn så är bredbandet ganska stabilt nu när man kör med den härliga hastigheten av 1.5 Mbit/s utav ”utlovade” (typ) 8 Mbit/s.
19 december, 2005 kl. 06:19 #101529Manor
DeltagareHade Bostream förut, inga probbs alls.Nu har jag ju då blivit med BBB och nu är visan en helt annan…
Två grannar körde också Bostream tidigare med kalasstabilt bredband. När BBB tog över så innebar det att bredbandet i princip dog för bägge två. Efter många turer så gav en av dem upp och gick över till Telia. Allt fungerade perfekt från första sekund, men till ett högre pris. Den andra grannen tankade ner en programvara som kunde testa uppkopplingen. Om bredbandet gick ner så triggade han att en felanmälan skulle skickas till BBB (dock max en per nedgång och 5:e minut). Efter ett dygn så ringde BBB upp honom och undrade varför han skickade så många felanmälningar, varpå han meddelade att han numera felanmälde varje nedgång på bredbandet och att han hade loggar på 2GB om de var intresserade av att verifiera hans uppgifter. Vidare så förklarade han inte skulle betala för ”bredbandstjänsten” då den inte kunde anses vara levererad. 3 dagar senare så blev hans bredband stabilt och har sedan dess fungerat klockrent med 6Mbit/s. Vem har sagt att det inte lönar sig att vara lite ”j-vlig” }(.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #101530Manor
DeltagareKanske dags att sprida detta program…En annan fråga från en som inte jobbar med datorer, finns det något vettigt program/omräkningstabell på hur man får reda på hur mycket linan ger i MB, då jag vet att det är skillnad på Mbit och Mbyte../Larsa -koll på skogaholmsbröd…
Tjenare Larsa !
8 bitar = 1 byte
Den omräkningsformel som jag har lärt mig är att dividera MBit-hastigheten med 10. Då tar man hänsyn till lite styrinformation och annat ”slask”. 6Mbit/s skulle då innebära att man tankar ner cirka 600Kb i sekunden. Jag tror att denna beräkning stämmer ganska hyfsat.När det gäller det där testprogrammet så ska jag försöka komma på vad det hette. Det var åtminstone gratis…och gjorde nytta för grannen ;-).
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #101531Manor
DeltagareNU (för 10 min sedan) har jag påbörjat processen (ringt å beställt) att byta både telefoni och bredband ifrån BBB och telia till Glocalnet.MOUAHAHAHA!!!! Så nu får vi se hur de sköter sig.Droppen var när jag körde IP-test hemma å upptäckte att jag bara fick ca 2Mbit ned vid upprepade tester olika dagar. (upp 500kb)Jag betalar 399 spänn i månaden för ”upp till” 24Mbit ifrån BBB. Så det borde varit minst 8 iaf. Tyckte det var segt.Far åt H-ete! x(
Lyckliga dig…jag har 1.5Mbit/s ner och betalar också 399:- månaden…dock för upp till 8Mbit/s. Tyvärr så har väl Glocalnet än sämre ryckte än BBB…OCH DET ÄR LÅGT ;). Hoppas att det fungerar bra för dig med bytet.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #101532Manor
DeltagareNär man talar om trollen :).
Det ringde just en tjomme från BBB och ville sälja deras telefoni. Abonnemanget skulle vara 26:- billigare i månaden jämfört med Telia. Jag förklarade då vad jag tyckte och tänkte om BBB…och att jag aldrig i helvetet skulle lägga ut min telefoni på dem då jag inte var helt dum i huvudet…än (sorry Jerry ;)).
Som Patrick så riktigt nämnde…Telias felsökning i telestationen gjordes den första vardagen efter anmälan om att telelinjen var nere. Felanmälan till BBB togs om hand 1.5 vecka efteråt…men då var ju redan linjen uppe :P…tack för det Televerket…eh…Telia.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #101534Manor
Deltagarenu har jag ryckt ur tummen ur röven, ledsnade på BBB & sagt upp IP-telefonin , det känns mycket bra ! }( }( 😀 snart!!!Nylackad GT-00 kombi :)***Kombi Lover!!!!
Grattis :).
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #101536Manor
DeltagareTack för tips grabbar, det lutar åt Glocalnet’s 24 Mbit-tjänst…
Som någon rapporterade tidigare…Glocalnet är värre än BBB, åtminstone på att svara på supporttelefonen. De är totalt nerringda, har jag läst/hört.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #101535Manor
DeltagareAnders, jag håller med Niklas…kör telefonin med Telia. Du sparar inte många kronor genom att köra via någon annan, och telefonen fungerar också alltid (mao klart värt pengarna). Du kan ju därefter välja förval via någon annan för att minska trafikavgiften (typ RixTelecom).
mvh Mats N – som fortfarande endast har 1.5Mbit/s med BBB
19 december, 2005 kl. 06:19 #101565Niklas
DeltagareJisses Anders, det där var till och med ett hårdare inlägg än jag kunde trott! Men du kan ju ifs om du vill. 😉
Varför inte Telia? Tycker det funkar bra, strular aldrig. Kanske lite dyrare än vissa men så slipper man all skit. Bredband kommer vi köra hos Glocalnet efter flytten.
Ses ikväll vid köksbordet! :9 😀
19 december, 2005 kl. 06:19 #101561AudiAnders
DeltagareTack för tips grabbar, det lutar åt Glocalnet’s 24 Mbit-tjänst.
Och det blir Telia telefoni – eventuellt med förval hos nån annan operatör, men detta är ovesäntligt eftersom vi sällan ringer varken länge eller långt. (d.v.s minutprislistans utformning är inget säljargument för oss)Men si! Då ringer man till Telia och kryper till korset och vill tillbaks – men då har våran tjänst ”konverterats” till IP-telefoni av BBB så för att få tillbaks telefoni (med Telia) som funkar, kostar det oss 2000 spänn!! ”Det enda ni kan göra är att inkomma med en reklamation” säger BBB’s support (nu efter 24:e samtalet).
Ja ATT ni ska få en reklamation era j-a tomtar, det kan ni hoppa upp o fethajja.
Audi-Anders kommer kicka igång MS Word, och här ska reklameras så muspekaren ryker!!
Ses te’ middan’ Alien. Vad får vi? Jaha… det var VI som skulle laga? 🙂 Konstigt.. jag är så van vid att få’t serverat. 😉
AA.
19 december, 2005 kl. 06:19 #101557thorlake
DeltagareHade Bostream förut, inga probbs alls.
Nu har jag ju då blivit med BBB och nu är visan en helt annan.Inledde ett fruktsamt samarbete genom att först försöka blåsa mig på massa pengar och få mig att betala en satans massa för mina fasta IP fast mitt avtal inte ens gått ut med Bostream. Ett par griniga telefonsamtal å kopplingar hit å dit ordnade upp den saken.
Samt att det är en rackarns svaj på uppkopplingshastigheten nu mera.
Åså höjdes min månadsavgift med 100:-. 🙁Dessutom så ringde en säljare upp å ville ha mig att nappa på IP-tel.
Jag frågar, ”Vad kostar det att ringa kvällar och helger då?”
”Det är GRATIS!” informerar säljaren, så jag tar det direkt.
Sedan kollar jag på nätet å inser att det svinet lurat mig. Det är gratis om man ringer till andra BBB kunder ja. Inte annars. 🙁
Jag beställde i typ April, inte hört ett pip sedan dess.
Riktigt bra reklam! NOT!Brollan i staterna ringer gratis med VOIP över hela världen å det funkar hur bra som helst.
Skall se över det här nu ordentligt. 🙁
19 december, 2005 kl. 06:19 #101523SecretAgentMan
DeltagareMats…jag såg ”synergieffekter” (för att använda ett inneord inom WM-data – där ordet används när folk varslas till höger och vänster) i att låta BBB köra rubbet, jag har inte alls samma goda erfarenheter av Felia som du har, så jag är inte troende på något sätt. 😀
/J
19 december, 2005 kl. 06:19 #101552imprezapinge
Deltagarenu har jag ryckt ur tummen ur röven, ledsnade på BBB & sagt upp IP-telefonin , det känns mycket bra !
}( }( 😀snart!!!
Nylackad GT-00 kombi 🙂
***Kombi Lover!!!! -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.