› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › BC Coilisar eller orginal på sti -04
- Detta ämne har 59 svar, 6,428 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av
yngwie.
-
FörfattareInlägg
-
10 november, 2010 kl. 22:49 #213068
Eiiiiik
DeltagareOm du ska köpa D2 kan du lika gärna strunta i att byta
bilen blir ju bara farlig när dom börjar läcka etcK-sport och d2 går alltså helt bort? :/
10 november, 2010 kl. 23:20 #213054Myzkoo
DeltagareJag skulle gått på åtminstone kanske Cusco’s Zero 2 coilovers om jag skulle köpt. Kostar ca 2250 dollar nya. Känns som en kompromiss mellan nått dåligt och något jättedyrt.
Alternativt nån variant av Teins coilovers. Ligger lite under Cusco då man kollar på prislappen.
11 november, 2010 kl. 04:35 #213025andreaswrx
DeltagareOm du ska köpa D2 kan du lika gärna strunta i att byta
bilen blir ju bara farlig när dom börjar läcka etcjeppe hur är det med std benen på dessa frågor? är nog några som vill veta! Eller är det lika service som det är på dom andra märkena! Det vill säga typ noll
1. Hur ofta ska dom renoveras?
2. Vilken firma gör att i Sverige och vad kostar det?
3. Vad kostar slitage delar som packningar?11 november, 2010 kl. 07:06 #213070Nalta
Deltagarejeppe hur är det med std benen på dessa frågor? är nog några som vill veta! Eller är det lika service som det är på dom andra märkena! Det vill säga typ noll
3. Vad kostar slitage delar som packningar?något som hakat upp sej?
11 november, 2010 kl. 07:14 #213026andreaswrx
Deltagarenågot som hakat upp sej?
nä men när man skriver som jeppe gjorde att man inte ska köpa d2 för dom läcker så kan man ju redovisa vad std kostar som han säljer att renovera! Eller det kanske är Nobelpris coilovers:)
men köper man sådana här pryla till sin bil vill man gärna veta vad hela kostnade är med service! Inte bara vad inlöpspriset är! Ungefär som att köpa bil som ska servas gör! Är ungefär såhär: skulle du vilja ha en bil som det inte bytts olja på? Så funka sådana här delar med! Men det verka 95procent här inne inte fatta! Försöker bara dela med mig av kunskapen jag har, men vissa har jävligt svårt för att fatta
11 november, 2010 kl. 08:14 #213069Eiiiiik
Deltagarenä men när man skriver som jeppe gjorde att man inte ska köpa d2 för dom läcker så kan man ju redovisa vad std kostar som han säljer att renovera! Eller det kanske är Nobelpris coilovers:)
men köper man sådana här pryla till sin bil vill man gärna veta vad hela kostnade är med service! Inte bara vad inlöpspriset är! Ungefär som att köpa bil som ska servas gör! Är ungefär såhär: skulle du vilja ha en bil som det inte bytts olja på? Så funka sådana här delar med! Men det verka 95procent här inne inte fatta! Försöker bara dela med mig av kunskapen jag har, men vissa har jävligt svårt för att fatta
Har läst allt du skriver och håller med dig helt och hållet! 🙂
Tråkigt dock att tex D2: or är skit.. Tro fasen man får vad man betalar för, men man kunde ju ändå hoppas! 😉
Är verkligen dessa så dåliga då om man jämför med ett par 7år gamla original-ben?
Motsvarar dessa prestandan av ett nytt originalben men med möjligheten till en visuellt snyggare bil så skulle det fortfarande vara aktuellt för mig 🙂 Vill ju dock självklart kunna köra på snö! 🙂11 november, 2010 kl. 10:02 #213063FrazzeVästerås
DeltagareVi är i en stoooor jungel må jag säga! Många som jag mailar med ”åerförsäljare” vet inte vad deras reserv delar kostar. Men man är inte biljonär heller så klar att coilisar under 10k lockar. Så man hör ju sig runt lite. Har kollat lite på ebay med använda klass III coilisar dom över 20k, Man kan få dom för halva priset, och då är inte reservdelarna så farligt dyra heller. För dom återförsäljarna har dom inne på lager t.ex.
11 november, 2010 kl. 10:37 #213027andreaswrx
DeltagareSå här funkar hks som dom lovordade jrm säljer men service verkar ju vara si och så med
http://www.wroom.org/evoclub/showthread.php?t=25402&highlight=hipermax
11 november, 2010 kl. 21:09 #213014jeppe
Deltagarejeppe hur är det med std benen på dessa frågor? är nog några som vill veta! Eller är det lika service som det är på dom andra märkena! Det vill säga typ noll
3. Vad kostar slitage delar som packningar?Om en dämpare coilovers håller hög kvalite så behöver den inte servas innan en eventuellt läcka uppstår eller etc problem uppstår
ingen servar sina originalben, dom håller ju tätt, skillnaden mellan coilover och originaldämpare
är ställbarhet av hårdhet, packningar har du även i en originaldämpare, en coiloversdämpare ska i mitt tycke hålla på samma sätt som en originaldämpare, även en originaldämpare försämras med åren men behöver inte springa läck för det, normalt slitage uppstår förstås precis som original
övrig så kan ett ben givetvis ta stryk av en svensk vinter då justerringar etc kan kärva eftersom dom sitter exponerade på benet
Det finns inget sagt om tid eller mil för renoverande av STD benen
vad det kostar att få själva jobbet utfört vid behov kan jag inte svara på, självklart eftersom alla verkstäder tar olika, men timpriser brukar gälla på verkstäder för att oavsett vad du gör
vad delarna kostar vet jag inte i dagsläget eftersom ingen har fått några problem
den dag det skulle behövas någon del så kommer jag fixa fram det till självkostnadspris, och det är inga överpriser på delar eller dämpare
Om man vill handla D2 ben för att dom är så himla billiga så ska man veta hur mycket strul det varit med dessa ben också, D2 är hela anledningen till att jag började importera STD ben, lägga några tusen till och få grejer som tål att användas och dessutom klarar en svensk vinter
STD är noggrant testade här hemma med, funkar utmärkt att piska is med i iallafall minus 30 grader, stockholmsvinter på bil som knappt tvättas heller har dom klarat klanderfritt
man behöver inte köpa ben för en förmögenhet men man behöver inte köpa billigast möjliga heller, inte köper man den billigaste bilen på blocket bara för att den är billigast, eller dom billigaste vinterdäcken eller bromsarna, Coilovers köper man för att man vill ha ännu roligare med sin bil, dessutom förbättra den inte nedgradera den
att säga att D2 är bättre en original tycker jag inte man kan säga, livslängden verkar ju vara ett par % mot original.
Vi kan ta min bil som ett exempel, långt ifrån något värstingbil, och inte har jag lagt mycket pengar på den, men fort går den ändå, klocka val blir billigast i längden12 november, 2010 kl. 05:41 #213028andreaswrx
DeltagareOk som alla andra som säljer då med andra ord! Konstigt att std ben klara sig helt utan renoveringar när märken som Öhlins road and track, sellholms med mer måste renoveras och dom vet hur långt det ska gå innan!
Enligt det svaret du gav så resonera jag som så att std är samma som alla andra stylingfirmor säljer eftersom inte du kan redovisa vilkar som renovera eller vad självkostnadspriset är på delar så som packningar! Eller vad ett oljebytte i dom kostar och hur länge det är mellan! Känns inte som det är helt utprovat då
Dom som mig vetligen säljer coilovers som man få reda på hela kostnaden av är öhlins och sellholm i Köping dom tillverkar dom själv till ok pris! Där får man reda på renovering samt delar priser direkt!
Allt annat ska man ha i baktanke att det kan bli jävligt dyrt efter något år
12 november, 2010 kl. 16:20 #213049NickeH
DeltagareÄr väll rätt många här som kör med D2 och liknande (K-sport etc, same shit), har dom då kört ihjäl sig eftersom alla är knäpptysta? Jag har läst om många som är nöjda med dom, sen så har ju tillverkaren uppdaterat benen så man kan ju inte jämföra några ben från 2006 med några från 2010 tex.
Jag har ju inte provat mina D2 än men jag tvivlar på att dom är så dåliga som du vill att dom ska framstå Jeppe, jämfört med benen du säljer då. Sen att dom är kassa jämfört med Öhlins, Proflex, EXE-TC, Reiger, Bos och allt vad WRC teamen har använt genom åren är ju en annan sak. Alla säljare kör ju med samma snack, skulle nån från Street-Performance skriva nåt om D2 så skulle dom ju också framstå som riktiga mästerverk.
Ingen har väl sagt att man kör ihjäl sig, men bilen kan ju faktiskt bete sig skumt om dämparna inte funkar som dom ska.
Sen har nog jeppe en hel del erfrenhet av STD både då han kör med dom och genom sina kunder, att ha köpt D2 ben och pallat upp bilen säger ingenting.
Men Andreas har rätt i att för eller senare krävs en renovering och då är frågon vad delar kostar och var man hittar dom.
Kan hända att t.ex. D2 fungerar bra om man bara använder bilen på sommaren, packningar och sånt brukar inte gilla kalla svenska vintrar.
Kom gärna med konkreta exempel, nån som kört med D2-ben x antal mil även vintertid, annars kan pajkastning fortsätta i all evighet.
12 november, 2010 kl. 16:29 #213029andreaswrx
Deltagarejag ringde till sellholm idag och frågade så vi får lite kostnader vad det kostar!
han säljer coilover för runt 23k detta är med dubbelfjädersystem!
och dessa behöver går igenom utvändigt och plockas isär 1 gång om året minst! kostnad ca 2000kr sen tillkommer slitdelar som bussningar för 250kr per dämpare! själva dämparen behövs öppnas mellan 1000-3000mil beroende på vad man kör!och tal om ”stylingbutikerna coilovers”
renoverings kostnad på dom som dom gjort!
6-8 timmar a 750kr/h
reservdelar 2-3månaders leveranstid om det ens går att få tag på! pris variera beronder på vad återförsäljaren har för priser! annas tillverkar dom egna delar
kostnad från 6000 om inget behöver byttas och det är i 1 procent av renoveringar som inget behöver byttas!det som går sönder på budget benen är shimsen inuti! oljan som är i benen blir stenhård när det blir svenskvinter och sen när man pricka en håll/slag så är det som och slå med en påle rätt inutidämparen! oljan rensa shims och allt i sin väg sen har du bara fjäderns som jobbar!
hans tycke var köp nya och fundera inte ens på att renovera att! efter 3 år så är ni uppe i vad sellholms ben kostar!
12 november, 2010 kl. 17:08 #213042SPiKE
DeltagareDet är ju bara att söka lite själv så ser du att rätt många kör med dessa ”farliga” coilovers. ”Silverpilen” med 400+ miljöhästar har D2 ben tex. 😉
Ja vi har ju klubbens snabbaste bil i år dessutom nämligen Ubbe och de benen är nåt eller ett par år gamla och han är vad jag vet helnöjd med dem.
12 november, 2010 kl. 17:23 #213050johan_gt
DeltagareNågon här som har behövt byta några packningar eller liknande i sina billiga coilovers?
12 november, 2010 kl. 17:40 #213030andreaswrx
DeltagareNågon här som har behövt byta några packningar eller liknande i sina billiga coilovers?
det är väl ingen här som har haft förtsånd och skickat dom på renovering än! så svaret är troligen nej på den frågan
lilebrosan fick ju ett par nya d2 till bakvagnen för det var klonkljud i dom! dom bara skickade nya utan någon snack om renovering
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.