› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Behålla wrx eller uppgradera till sti?
- Detta ämne har 8 svar, 1,069 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 9 månader sedan av
wrx-01.
-
FörfattareInlägg
-
24 april, 2006 kl. 12:38 #9405
wrx-01
DeltagareGår i ”mera mos” tankar lagom till sommmaren och funderar då på att antingen plöja ner en ansenlig summa i wrx:en för att få den lite roligare ex. stötar/fjädrar, kränghämmare/P-stag, fälg/däck, programvara, ny IC/turbo m.m.
Eller så köpa en sti -02 som redan har lite mer mos från grund samt att det blir nog en bättre grundplatta att bygga på om man vill uppgradera ännu mer. Men å andra sidan så väger sti´n ca 200kg mer än wrx? Kan det verkligen stämma, borde va tvärt om tycker jag 😛
Har suttit å räknat lite och hamnar på samma peng ungefär med uppgradering av wrx:en eller lägga pengar imellan och köpa en sti.
Men är tveksam till vilket som ger ”most bang for buck” hur mycket pallar en wrx för, känns som 270-280 pollar på så låg vikt kommer att ge en väldigt rolig bil med lite bättre väghållning o.s.v. men om man vill ha mer där utöver så kommer det rinna iväg i klart mer än vad det kanske gör på sti?
Alla åsikter mottages varmt! 😀24 april, 2006 kl. 12:48 #105260Wiklundh
DeltagareSkulle valt STI -02 alla dagar i veckan.
STI ær bættre på så många punkter så det ær ingen ide’ att kast massa pengar i en WRX och trimma.
Brembobromsar runt om samt den 6væxlade lådan(pallar med en hel del effekt) ær 2 saker som ær vært en hel del tycker jag.
Sedan ær det lættare att få høgre effekt(øver 300 kusar) från en STI med enkla medel, på WRX:en får du byta turbo och senare låda nær du kørt sønder 3:ans drev.24 april, 2006 kl. 13:01 #105265wrx-01
DeltagareOk det låter som sunda argument till byte men hur förhåller det sig med vikten, väger de verkligen närmare 1600?
24 april, 2006 kl. 13:10 #105261Wiklundh
DeltagareTror tjænstevikten ær 1530kg.
Men kraftigare saker væger.
Se bara på den 6 væxlade lådan, den væger en hel del mer æna den gammla 5væxlade.24 april, 2006 kl. 13:23 #105266wrx-01
Deltagarenja både ja och nej, kraftigare saker behöver inte alltid väga mer 🙂
Men frågan blir då om det blir märkbar skillnad på bil, måste nog åka och provköra en sti för att få en uppfattning om vad det är för bil …Vikt är inte kul, får köpa en opel speedster turbo istl som väger 1000kg med 200hk 😛 men då sumpar man 4wd, varför kan ingen bilfabrikant bygga en fyrkrafsare med låg vikt och hyffsat med mos för en bra peng? En ekvation som tyvärr blir svår att reda ut, men drömma går ju 😀
Tackar för dina insiktsfulla svar iaf 🙂
24 april, 2006 kl. 15:57 #105263STIred
Deltagarevarför kan ingen bilfabrikant bygga en fyrkrafsare med låg vikt och hyffsat med mos för en bra peng?
Köp en STI RA plocka bort allt onödigt, så får du en lätt bil som är fyrhjulsdriven och lagom med effekt, dessutom mycket trimvänlig 😉
24 april, 2006 kl. 20:50 #105262Lefty
DeltagareHade nog valt att lägga pengarna på en STi…:)
Har tagit steget WRX -> STi och det är som dag och natt!
24 april, 2006 kl. 20:58 #105264m_thread
DeltagareSamma här.
Köpte en WRX -01, bytte efter 6 mån till en splirrans STi -05.Sjuk skillnad…
/Fredrik
25 april, 2006 kl. 06:58 #105267wrx-01
DeltagareOk ok jag får ge mig, alla förespråkar sti´n ska åka och kika på en senare idag.
Men jag måste nog försöka provköra en för att förstå vad det handlar om, visst är jag införstådd med att det sitter helt andra komponenter i bilen men va det ger för körkänslan har jag ingen uppfattning om …Finns det några specifika saker att titta närmare på vid sti köp eller är det som vanligt, skyltbelysningen och däcken 😀
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.