SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Behöver lite råd

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Imp
    Deltagare

Ska byta ut min förbenade sänkningsats mot fjädrar och dämpare i normal höjd men vet ej vilka jag ska skaffa. vill ju ha några som e lite roligare en orginal men behöver inte va det dyraste med mäst finesser. några råd? jag kan nada om fjädrar. funderade på öhlins (stavas?) men har hört både bra och dåligt om deras prylar?

Imp
      Deltagare

det jag vill uppnå är framförallt att bli av med den stela fjädringen.. motorväg och landsväg är ok men att köra här i solna e en pina med stel fjädring. 2 få en högre bil så jag kommer över väg bulor även när det ligger snö på dom utan att slå i underedet. 3 bätre väg hållning en med orginal. är nog typ det.
        Minns inte vad jag hört bara att jag hört både och om öhlins.

SecretAgentMan
        Deltagare

Mjuk fjädring = krängande bil…bra väghållning…mjaaa.

😉

Skall det gå undan på asfalt så blir det till att åka med hårda fjädrar…
          En kombination som verkar lira är att kombinera mjukare fjädrar med styvare krängninshämmare….men jag är skeptisk – det är liksom att angripa problemet från fel håll…krängare används oftast som finjustering när fjädringen är ordnad.

I det här fallet håller jag med F. Barbro – det finns inga genvägar.

/J

Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
          Banträffsansvarig SSI
          12,7@177 – Gelleråsen 1.21 – under 1.20 2003?

Imp
          Deltagare

LAST EDITED ON Jan-13-03 AT 01:32PM (GMT)
            LAST EDITED ON Jan-13-03 AT 01:31 PM (GMT)

alltså jag förväntar mig inte lika bra resusltat som jag har nu det jag är ute efter är något som är betre en orginal men lite mjukare en ryggradsdödarna jag har nu

iofs köper man ställbara kan man ju trixa tills man hittar en bra kompromiss.

krängare ska in iallafall så 🙂

vskogh
            Deltagare

Låter som du skall ha typ Bilstein dämpare och H&R fjädrar eller något liknande.
              Men ett coilover kit är ju inte helt fel det heller.

Mvh Viktor
              Söker: GT -00:a

christopher
              Deltagare

fraSSe

Är orginal fjädring/dämpare kassa?
                Tänkte byta bussningar och behålla orginalfjädringen, har hört av dom som gjort detta att det blir en helt annan bili. Till det bättre hoppas man 🙂
                En ekonomi varint och körbar bil…. eller är jag fel ute?
                /
                fraSSe

SecretAgentMan
                Deltagare

Allt är ju en bedömningsfråga…en mjuk bil som klarar ojämn väg kanske är bra väghållning för vissa…men inte för andra. Absolut inte för undertecknad – hårt skall det vara. 😉

I ditt fall tror jag att original fjäderben, med ett bar stabbigare krängningshämmare kan sitta klockrent.

🙂

/J

Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
                  Banträffsansvarig SSI
                  12,7@177 – Gelleråsen 1.21 – under 1.20 2003?

Janne248
                  Deltagare

Kräningshämmare å grejor….låter intressant.
                    Skulle också vilja ha lite bättre väghållning, testa lite innan man ger sig på LEDA eller något.

Kan någon ge ett förslag på ett bra väghållningskit som man kan montera (relativt) enkelt själv.
                    Typ hårdare krängingshämmare (bak? fram?), andra prytal….. länkar å saker man ser finns att köpa. Har läst massa om bussningar, men det verkar vara ett jobb jag ej klara själv, så det måste man nog stå över.

Jag kör aldig grus, mest stora vägar. Är inte imot om det är (för) hårt.
                    Vill ha bilen som ett stryckjärn mot vägen.

/Janne

http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/view_album.php?set_albumName=ssi248

ExOrdis
                    Deltagare

>Ska byta ut min förbenade sänkningsats mot fjädrar och dämpare några råd? jag kan nada om fjädrar. funderade på öhlins
                      >(stavas?) men har hört både bra och dåligt om deras prylar?

Vad är det som du har hört om dom som är dåligt?? 😮

Om du tänker uppgradera till coilovers för maximal prestanda (justerbara fjädrar och dämpare)
                      och köper Öhlins lär du knappast bli besviken, förutom över jättehålet i plånboken. 😉

Vad är det som du vill uppnå med bytet av sänkningssatsen?
                      Om du kan precisera målet är det lättare att peka i rätt riktning.

/K

ExOrdis
                      Deltagare

Det låter som att du skulle bli nöjd med Öhlins gatben eller motsvarande och nya standardfjädrar. Försök fixa en åktur i Toni´s eller Stefans bilar så
                        ska du se, klarar farthinder, vägbulor och håller däcken på marken längre
                        än de flesta konkurrenter.

>det jag vill uppnå är framförallt att bli av med den stela
                        >fjädringen.. motorväg och landsväg är ok men att köra här i solna e en
                        >pina med stel fjädring. 2 få en högre bil så jag kommer över väg bulor
                        >även när det ligger snö på dom utan att slå i underedet. 3 bätre väg
                        >hållning en med orginal. är nog typ det.
                        >Minns inte vad jag hört bara att jag hört både och om öhlins.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.