• Detta ämne har 5 svar, 17,145 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år sedan av Halcyon.
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Halcyon
    Deltagare

Jag har en Outback 2,5 -05. Automat. Jag är nöjd förutom bensinförbrukningen som inte överensstämmer ett dugg med Subarus uppgifter.
      Enligt Subaru ska den dra
      Stad
      11,7
      Landsväg
      6,9
      Blandad
      8,7

I verkligheten drar den ca 9,8 blandad körning. Jag tror jag varit nere i 9,4 – 9,6 på landsväg. Jag är väl lite gasbenägen men med 0-100 på 10,9 sekunder gasas det ju lätt.

Nu funderar jag på en Legacy 3,0R men är rädd att få samma problem där. Enligt Subaru ska den dra
      Stad
      1,38
      Landsväg
      7,4
      Blandad
      9,8

Har ni andra några erfarenheter liknande mina avseende glädjesiffror och hur mycket drar era 3,0R eller Spec B?
      Är det kanske mina tjocka sulor?

fredrik_wt
      Deltagare

ja… jag kör en 2.5i dock ej outback, men det är ju mer eller mindre same same, den håller jag med läthet under litern, då kör jag blandat och hyffsat hårt tempo men ingen idiotkörning, att hålla mig runt 0.8 på motorväg osv är inga problem… Vi har även en outback 3.0R -05, jättetrevlig bil förutom bensinförbrukningen som är kopiöst hög, har jag samma körstill som ovan med 3.0an drar den med lätthet 1.4… och då snålar jag ibland… 1.5 är inte ovanligt, in äns när tjejen kör landsväg 70 resp 90 på farthållaren kommer vi under litern då ligger vi på 10.8/100km, och titta för tungt på gasen så är det 1.1 – 1.2 direkt…

Det är riktigt tråkigt för det är en förbaskat trevlig bil, men inte så trevlig… Jag funderar på om de från -07 med SI drive verkligen går att hålla under litern vid normal blandad körning, men jag är ytterst tveksam.

Är förbrukningen viktig för dig så att du blir småsur över en dl i skillnad, köp ingen outback med stora motorn, för den som vill köra snålt kan man lika väl köpa en 5.7 Hemi grand cherokee… det är liksom inte rätt bil 🙁

Halcyon
        Deltagare

Tack för svaret!

Jag vill verkligen ha en 3,0R men kan inte acceptera att man ska behöva tanka så ofta som man måste. Jag provkörde en 3,0R och noterade att färddatorn visade 1,3 liter milen.

Det lutar faktiskt mot att det blir en Passat 200 hästars. Den färddatorn visade också 1,3 men sjönk under provkörningen.

Nja, jag ska provköra en 3,0R igen innan jag bestämmer mig helt.

Isak
          Deltagare

Jag har inga problem med att hålla mig runt litern med min 3.0R kombi -07. Kanske för att den har SI-Drive? Den är för övrigt till salu till förmån för tjänstebil och finns här: http://www.blocket.se/vi/15452669.htm?ca=17_s&last=1

Isak
            Deltagare

Sorry, fel blocket-adress, här kommer den som funkar: http://www.blocket.se/vi/15748563.htm?ca=17_s

Halcyon
              Deltagare

Det blev en 3,0R till sist. Ljudet är underbart. Bilen är trevlig och snabb och tyvärr drar den så mycket som jag befarade. Jag kommer omöjligen under litern förutom riktig fegkörning i 70.

Kanske inte så konstigt, stor, tung bil med stor, stark motor. Jämför man med motsvarande Volvo T6 så drar Volvon mer har jag för mig.

Skulle tro att bilen är iskall om tre år när den som tjänstebil ska bytas mot ngt annat men det är ju inte mitt problem… 😛

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.