› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Bensinlukt i kupén
- Detta ämne har 16 svar, 2,781 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 2 månader sedan av
xzeus.
-
FörfattareInlägg
-
22 februari, 2010 kl. 18:43 #4635
Omme
DeltagareHej,
Jag har en WRX -01:a med ca 17k mil på mätaren.
Nu på vintern när det är kallt, kanske ca -15 och uppåt luktar det bensin i kupén. Vid varmare väder har jag inte märkt av detta.
Förra vintern var det inte samma sak….
Kollade efter tidigare trådar men hittade inget som verkade vara liknande.
Någon som har erfarenheter/kunskap om vad detta kan vara?
Bilen går bra annars.
Tackar på förhand!
Mvh
/Anders.22 februari, 2010 kl. 18:47 #66673knussin
Deltagarekan säga att jag har samma problem som dig..
22 februari, 2010 kl. 18:53 #66681Mumin
Deltagaresamma här men fick det efter bytte till 3″ hela vägen + skickade alla värme sköldar åt fan. sen kanske min lilla plugg in till förar sidan inte är 100% tät heller. där min ladd tryck olje tryck osv går igenom. om du hittar någon lösning hojta till 😛
22 februari, 2010 kl. 19:12 #66674knussin
Deltagaresamma här men fick det efter bytte till 3″ hela vägen + skickade alla värme sköldar åt fan. sen kanske min lilla plugg in till förar sidan inte är 100% tät heller. där min ladd tryck olje tryck osv går igenom. om du hittar någon lösning hojta till 😛
ja jo jag har oxå 3 tum hela vägen och inga värmeskölder och ja min plugg kanske inte heller är tät.. men som sagt var jag har en wrx -01 å när de var – 29 så var man ju nästans hög på bensinångorna..
22 februari, 2010 kl. 19:14 #66682Mumin
Deltagarekan ju vara egr system som inte är tätt vem vet.
22 februari, 2010 kl. 19:23 #66678Omme
DeltagareJa, egrsystemet är ju värt att kolla upp……
ska gå igenom manualerna å kolla hur det är kopplat….
22 februari, 2010 kl. 19:29 #66685Gilarski
DeltagareTjenatjena,
Detta låter ju jättekonstigt 😮
Antar att ni menar något av nedna:
1. Det läcker bränsle nånstans, därav lukten
2. Det läcker avgaser nånstans, därav luktenOm det är ren bensin ni känner så måste det ju läcka inne i kupén för
vad jag förstått skall bränselsystemet vara tätt 😉 och om det nu skulle läcka i motorrummet så är det bara en tidsfråga innan det blir en jä£la smäll under huven ;(Om ni inte har tätt avgasystem så kanske lite avgaser kan följa med in via kupefiltret men detta bör man enkelt se i skarvarna på systemet, i form av sotläckage.
Lessen om jag rör till, kanske har missat nåt i denna tråden.
22 februari, 2010 kl. 19:33 #66675knussin
DeltagareTjenatjena,Detta låter ju jättekonstigt 😮 Antar att ni menar något av nedna:1. Det läcker bränsle nånstans, därav lukten2. Det läcker avgaser nånstans, därav luktenOm det är ren bensin ni känner så måste det ju läcka inne i kupén förvad jag förstått skall bränselsystemet vara tätt 😉 och om det nu skulle läcka i motorrummet så är det bara en tidsfråga innan det blir en jä£la smäll under huven ;( Om ni inte har tätt avgasystem så kanske lite avgaser kan följa med in via kupefiltret men detta bör man enkelt se i skarvarna på systemet, i form av sotläckage.Lessen om jag rör till, kanske har missat nåt i denna tråden.
Det luktar ren bensin.. men det är Andra vintern det luktar och jag renoverade /bytte motor å jag e helt säker på att alla slangar e täta.. som sagt var är enbart vintertid när de blir kallt som de luktar inte annars… tycker inte du rör till nånting
22 februari, 2010 kl. 19:46 #66683Mumin
Deltagaremin luktar dock avgaser så troligen avgas lekage men värderna är ok. och Gilarski, GT har inget kupefilter 😛 wrx har dock vet inte om 01an har.
22 februari, 2010 kl. 20:10 #66679Omme
DeltagareJo, håller med….ren soppa luktar det men bara ibland…
Rent spontant känns det som om man skulle kunna ha nått som fryser ihop när det blir riktigt kallt, men detta är ju bara gissningar…
01:an har kupéfilter men det känns inte som om det spelar någon roll i detta fall, eller har jag fel?!
Kollade lite i subarus verkstadsmanualer och hittade lite om bensinlukt i kupén men hann inte kika så värst mycket. Ska printa ut det på jobbet i morgon och läsa vidare…..
23 februari, 2010 kl. 07:52 #66671Adam K
DeltagareDet behöver nog inte vara något fel.
Det finns ju ett avluftningssystem till bensintanken, med slang fram till kolkanistern och sedan till insuget, med lite backventiler på (minst en) Jag kan tänka mig att lukten kan leta sig ut ur insuget och in till kupén utan att något är trasigt. Och om någon av kopplingarna mellan kolkanistern och insuget gått sönder sker det ju ännu lättare…23 februari, 2010 kl. 09:22 #66676NickeH
DeltagareVet inte om jag är helt ute och cyklar men under baksätet sitter väl bränslepumpen, känns som det skule kunna lukta därifrån.
Har ni bytt till walbro pump kanske nån gummipacking inte sitter helt rätt och släpper in bensinångor.
Bara lite gissningar..
23 februari, 2010 kl. 09:48 #66684Torgan
DeltagareHar en -03 wrx och min luktar med bensin när det är kalt! Men har fått för mig att den gör det för att imprezerna går så pass feta som dom gör!? Ingen som har en mappad impreza och som vet före och efter?
23 februari, 2010 kl. 13:51 #66672thesmittan
DeltagareMin har luktat varje vinter i 3 år nu.
Har sagt till om det när den har varit på service hos jrm men dom hittade inget konstigt utan sa att det kan bli så när det e kallt, den flödar ju på mera bensin då när bilen e kall.Däremot vet jag inte om det är någon skillnad mot omappat då jag mappade innan min första vinter =)
23 februari, 2010 kl. 15:48 #66677NickeH
DeltagareMin bil(GT) är helt orginal förutom 3″ avgas, det har aldig luktat bensin i den varken när det är såhär kallt -20 eller på sommaren.
Känns inte normalt att det ska lukta bensin i kupen, avgaser kan jag köpa men inte ren besinlukt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.