SSC Allmänt snack Allmänt småprat Besikning med min flyttgods Sti

• Detta ämne har 18 svar, 3,642 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år sedan av Fricke.w.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    MaXiZZ
    Deltagare

Inte så många som kanske vet, men jag har en flyttgodsbil från usa. Nu när man har börjat byta en hel del så har jag funderat över lite saker angående besikningen.
      Först och främst skulle jag vilja veta vad allt betyder och innebär. Detta är tillläggsinfon som finns för bilen.

F99B IMPORTERATS FÖR EGET BRUK
      T13K DATUM DÅ FORDONET HAR TAGITS I BRUK ÄR UPPSKATTAT
      T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE
      SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR
      AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION.
      T31SC BIL GODKÄND ENLIGT USA-KRAV. BENSINDRIVEN BIL SKALL UPPFYLLA
      TOMGÅNGSKRAVEN FÖR PERSONBIL ENLIGT A40 PUNKT 2.15.3,
      DIESELDRIVEN BIL SKALL UPPFYLLA KRAV PÅ RÖKTÄTHET (OPACITET)
      OCH KÖLDSTARTANORDNING
      EFFEKTNORM: OKÄND osv..

Nu när dom kollar bilar med OBD, och som jag har bytt system så att det inte fungerar, kollar dom även min ändå? Eller kan jag säga att det inte finns sådant system och gömma uttaget typ? Eller gör dom en traditionell avgastest..
      Bilen är ju inte helbilsgodkänd så den kan ju iprincip vara i vilket uttförande som helst.. eller?

Någon som kan får gärna berätta då allt är så luddigt gällande detta…

Kvarnis
      Deltagare

Import kollar man inte ODB på 🙂

Du måste väl dock klara under 5% CO typ

Precis flytt gods kan det sitta va f-n som helst i så länge det bedöms vara trafiksäkert.

GT35,E85 m.m 😀

MaXiZZ
        Deltagare

tack. Det var som jag trodde. 🙂 älskar min bil mer och mer 😀 hehe

EvoPeter
          Deltagare

Så det är därför dom inte kollat OBD på min Tyskimport som va inne för 1 månad sedan?

Fast månaden innan så va jag inne med GTn och den kollade dom inte heller på.

Kvarnis
            Deltagare

From 2002 är det som gäller

lunkan
              Deltagare

Var inne o besiktade min Forester STI -04 (import mao) och på den kopplade dom in sig på ODB uttaget o kollade.

MaXiZZ
                Deltagare

men är det inte mer skillnad mellan en import och en flyttgodsbil? då det är mer dispanser på sånna bilar..

Garagekungen
                  Deltagare

När vi flyttade tillbaka till Sverige (2003) så gällde att bilen skulle godkännas i det skick den nyttjats (och varit godkänd) i USA.

Jag hade en ”lätt trimmad” -69 Mach1, som jag funderade på att ta med och det skulle blivit inskrivet i instrumentet när jag reg-bes här isf.

Så fungerade det då – vet ej hur de gör idag.

Kvarnis
                    Deltagare

Var inne o besiktade min Forester STI -04 (import mao) och på den kopplade dom in sig på ODB uttaget o kollade.

Som jag förstod så gällde inte import bilar, var där i dag.

Men det skiljer ju som alltid…du har väl tom en Forester STI som knappast är en vanlig bil.

Norbius
                      Deltagare

Då flikar jag in med en annan fråga ang besiktning.
                        Min 07’a är importbil, är det några problem att besiktiga om jag slänger på trim? Rättare sagt ett steg av jrm, mappning, 3″, racekat , dump mm?

Kvarnis
                        Deltagare

Att dom mappar din box nja, men dump/3″ system etc är ju ur besiktningsman ögon.

Dom flesta bryr sig inte om ljudnivån inte är för hög

Adam K
                          Deltagare

Import och flyttgods är HELT OLIKA.
                            Importbilar gäller samma-lika som svensksålda, vid reggning en massa eventuella problem, fråga Kvarnis…
                            Flyttgods är det enda sättet att få in nånting speciellt, förutsatt att det är godkänt i landet man bott i (tillräckligt länge och ägt bilen tillräckligt länge).

andreaswrx
                            Deltagare

Då flikar jag in med en annan fråga ang besiktning.
                              Min 07’a är importbil, är det några problem att besiktiga om jag slänger på trim? Rättare sagt ett steg av jrm, mappning, 3″, racekat , dump mm?

kolla om den är helbilsgodkänd eller inte, vissa som tagit in evo 8 i sverige från tyskland och england har inte något helbilsgodkänade på dom, då är det enligt reglerna tillåtet att öka effekten 10% laglig väg, min evo 7 har inget helbilsgodkänande, skönt det

kolla efter dessa två coder på dit regbevis T14D eller T14A

Fricke.w
                              Deltagare

När vi flyttade tillbaka till Sverige (2003) så gällde att bilen skulle godkännas i det skick den nyttjats (och varit godkänd) i USA.

Jag hade en ”lätt trimmad” -69 Mach1, som jag funderade på att ta med och det skulle blivit inskrivet i instrumentet när jag reg-bes här isf.

Så fungerade det då – vet ej hur de gör idag.

Jag skulle kunna ge min högra hand tror ja 😉 för en äkta Mustang Boss 69-70 tycker de är så jäkla rått med väsade smal block, helst av allt skulle jag se att den bossen var en föredeta transam seri bil, med väghållning och dom trimmade motorerna dom körde med 😉 å blir alldeles knä svag när jag tänker på ett sånt sommar åk 🙂 men dröma kan man ju, är inte biliga dom om de är en äkta.

Norbius
                                Deltagare

kolla om den är helbilsgodkänd eller inte, vissa som tagit in evo 8 i sverige från tyskland och england har inte något helbilsgodkänade på dom, då är det enligt reglerna tillåtet att öka effekten 10% laglig väg, min evo 7 har inget helbilsgodkänande, skönt det

kolla efter dessa två coder på dit regbevis T14D eller T14A

Ser inga direkta koder på pappret, förutom dessa, detta står.

F99B IMPORTERATS FÖR EGET BRUK
                                  T31BS KOLDIOXIDUTSLÄPP BLANDAD KÖRNING BERÄKNAD, CO2 229 G/KM.
                                  UPPGIFTEN ANVÄNDS ENDAST SOM GRUND FÖR UTTAG AV FORDONSSKATT.
                                  T31FA FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR OM AVHJÄLPANDE AV
                                  FEL PÅ UTSLÄPPSBEGRÄNSANDE ANORDNINGAR ENLIGT 19 § LAGEN
                                  (2001:1080) OM MOTORFORDONS AVGASRENING OCH MOTORBRÄNSLEN.

Står inget på typgodkännande heller.

Används endast som grund för uttag av fordonsskatt, betyder det att jag egentligen kan köra utan kat tex?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.