- Detta ämne har 11 svar, 1,815 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 11 månader sedan av Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
27 november, 2018 kl. 00:00 #35944specializedDeltagare
Hallå !
Turbon i mitt nuvarande bygge (540 hk,stock location) räckte inte till för mitt mål(600 hk) så nu blir det ny turbo och ev. byte till roterat..
Men då jag är långtids-sjukskriven (livet ut till och med =(, med högst begränsad ork och rörlighet så funderar jag dock på om besiktninen släpper genom roterade turbo-installationer ?
Rent logiskt borde de ju göra det tycker jag, för det sitter en turbo och ic på från början, men man vet inte hur deras regelverk fungerar.Hur gör ni andra som åker med roterat ?
Berätta gärna om ni blir godkända eller om ni får anmärkning på den roterade montringen av turbon…Tack i förhand…
Med vänlig hälsning Mattias
27 november, 2018 kl. 19:11 #288624TurbovinDeltagareUtan egen erfarenhet så är jag rätt tveksam och skulle definitivt inte räkna med att komma igenom. De har ju all rätt att underkänna bilen om de vill då den avviker rätt kraftigt från original.
Men det kan säkert gå bra på rätt station och oflashig spec under huven i övrigt. Kan man inte Subaru heller så är frågan om man ens tänker på det. Men med miljöhysterin lär det knappast bli lättare med åren heller.
Kul att du håller igång fortfarande 🙂 Tråkigt med hälsan dock men bara att kämpa på så gott man kan.
/Juha
28 november, 2018 kl. 15:09 #288627koaaNDeltagareBesiktat många gånger med roterat och dom säger inget om det till mig iaf 🙂 har tom öppen ewg och kommer genom med det också 🙂
28 november, 2018 kl. 17:28 #288625TurbovinDeltagareÖppen wg är ju märkligt att släppa igenom då det till viss del är helt orenade avgaser som går ut då. Inte för att katten gör nån direkt nytta på full gas ändå.Tydligt att det är en chansning som ofta går bra.
3 december, 2018 kl. 14:36 #288626FiddeFulingKeymastervet inte hur de ställer sig generelt till roterat på Besiktning.. men mina erfarenheter säger att de hänger främst på vem som jobbar den dagen man skall besikta.. du kan ju öka dina chanser med o åka till en subaru klubb medlem o besikta :p:D:rolleyes:
Munkedal hos herr Karlsson
4 december, 2018 kl. 09:31 #288617KvarnisDeltagareRegelverket är glasklart, det är avslag.
Helbilsgodkännade. Men var diskussioner nylingen i en tråd på FB där Jocke Markulend måste haft bästa besiktnings mannen ever där liet allt möjligt gott slank igenom igenom.
Det jobbiga kan vara att du får en reg.besiktning om det vill sig illa.
Personligen tror jag att jag kommer byta snurra bara för att slippa problemet med besiktning. reg.besiktning vill man inte få 🙁5 december, 2018 kl. 01:26 #288621specializedDeltagareRegelverket är glasklart, det är avslag.
Helbilsgodkännade. Men var diskussioner nylingen i en tråd på FB där Jocke Markulend måste haft bästa besiktnings mannen ever där liet allt möjligt gott slank igenom igenom.
Det jobbiga kan vara att du får en reg.besiktning om det vill sig illa.
Personligen tror jag att jag kommer byta snurra bara för att slippa problemet med besiktning. reg.besiktning vill man inte få 🙁Kommer du sätta tillbaka topmonterad intercooler med alltså eller bara gå tilbaka till vanliga turbomontaget ?
Den stora grejen är väl att du inte får byta från top monterat IC till frontmonterat ic, och då spelar det ju ingen roll om man kör roterat eller stock location montage eller missar jag något ???
Det borde ju rimiligtvis ge lika mycket avslag med front monterad IC och stock location som front monterat ic och roterat eller ?
Den stora grejen borde väl vara flytten av intercoolern ????5 december, 2018 kl. 07:43 #288618KvarnisDeltagareIC’n ses nog otroligt mycket mildare om man talar om besiktning, var och varannan kokare har ju fmic. Rätt många bilar har fmic orginal. Samt att effektökningen är ju rätt minimal egentligen på en standard bil(omappat). Därför slinker det nog igenom.
Orginal effekten får avika något, men en roterad turbo i GT30 storlek flåsar ju ur sig mer än dubbel effekt 😉 😀
Jag kommer inte montera tmic vid besiktning.Om man tittar rent vad reglerna säger får man inte ändra något som inte tillverkaren godkänt, TüV godkända prylar kan i praktien monteras då de har ett europa godkännande sas.
Finns en anledning att köpte en STI-RA -95 en gång i tiden ;)(inte för den någonsin kommer kommer igen sbp något mer)
Däremot kommer jag ha samma problem med MY00 som du har med din WRX STI-16 när man tittar på reglerna. Därför kommer jg nog byta snurra och avgas just vid besiktning. Samt att de dubbla wg’n på grnröret inte direkt heller kommer vara så imponerade antar jag….Meckigt ja…men Reg.besiktning är jobbigare. Därför går även högljudda avgas bort då det får farbror blå för intresserad av detsamma.
5 december, 2018 kl. 07:46 #288619KvarnisDeltagareSedan som sagt finns nog ställen som är mycket mildare på detta och släpper igenom. Det kan vara värt att åka till en sådan station med 🙂
I UK är tex MOT att bilen ska klara avgas prov m.m, vad som sitter under huven spelar ingen roll. Andy hade sin bil besiktad innan den blev en WTAC bil.
En 7 sekunders bil som var gatlaglig…jösses 😀5 december, 2018 kl. 13:05 #288622specializedDeltagareIC’n ses nog otroligt mycket mildare om man talar om besiktning, var och varannan kokare har ju fmic. Rätt många bilar har fmic orginal. Samt att effektökningen är ju rätt minimal egentligen på en standard bil(omappat). Därför slinker det nog igenom.
Orginal effekten får avika något, men en roterad turbo i GT30 storlek flåsar ju ur sig mer än dubbel effekt 😉 😀
Jag kommer inte montera tmic vid besiktning.Om man tittar rent vad reglerna säger får man inte ändra något som inte tillverkaren godkänt, TüV godkända prylar kan i praktien monteras då de har ett europa godkännande sas.
Finns en anledning att köpte en STI-RA -95 en gång i tiden ;)(inte för den någonsin kommer kommer igen sbp något mer)
Däremot kommer jag ha samma problem med MY00 som du har med din WRX STI-16 när man tittar på reglerna. Därför kommer jg nog byta snurra och avgas just vid besiktning. Samt att de dubbla wg’n på grnröret inte direkt heller kommer vara så imponerade antar jag….Meckigt ja…men Reg.besiktning är jobbigare. Därför går även högljudda avgas bort då det får farbror blå för intresserad av detsamma.
Oki då är jag med. Men krävs det inte en VÄLDIGT kunnig besiktnings gubbe för att se om turbon sitter på stock location eller om den sitter roterat,(bortsett från storlek på turbon då ) det skiljer väl max 2 dm i avstånd plus då vinkeln som turbon pekar åt, mellan stock location och roterat, och för att se den skillnaden så måste du ju vara hyffsat insatt i Subaru-kokeriet
Trollspeed har byggt mina toppar nu: mirafräst ventilsätena, portat kanalerna, ferea +1 mm på insugssidan och Supertech +1 mm inconel på avgassidan, plus 272/268 avcs-kammar och ventilfjädrar som tål 4 bar och 9500 rpm.
Fick även mitt Syvecs S6 PLUS med SDM-500 dash display förra veckan
Funderar även på den nya Garret G25-660 turbon, de har kört den på trollspeed och den är mycket lovande, den är dessutom väldigt kompakt i formatet trots att den ska ge 660 hk
Per är i full fart och installerar Syvecs ECU´n
PnP är inte alltid PnP 🙂5 december, 2018 kl. 16:50 #288623specializedDeltagarevet inte hur de ställer sig generelt till roterat på Besiktning.. men mina erfarenheter säger att de hänger främst på vem som jobbar den dagen man skall besikta.. du kan ju öka dina chanser med o åka till en subaru klubb medlem o besikta :p:D:rolleyes:
Munkedal hos herr Karlsson
Jag har förhört mig med Karlsson och han vill inte besikta min bil iom. vi är vänner på Facebook. Han skriver att företaget har koll på sånt och det skulle inte förvåna mig om de har det nu för tiden, så jag förstår honom helt och hållet.
Har du besiktat hos honom själv eller vad ?
6 december, 2018 kl. 07:53 #288620KvarnisDeltagareNej jag har aldrig åkt till annan ort för att besikta.
Men det skiljer helt klart på vad som släpps igenom…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.