SSC Allmänt snack Allmänt småprat besiktning

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    hogmark
    Deltagare

hmm.

Så ok, man får inte tona sidoframrutorna det minsta… men det kan gå att klara sig om man vevar ner dom och drar ut säkringen till elhissarna ?!

Solskyddet i framrutan är bara ca 2cm under lagligt, så det borde vara lugnt.

Och, helljusen går bara att ha på eller av, en dutta som sagt.
      Men om jag tolkar dig rätt skall det vara ok !?

hmm, lurigt det där…

Men tack för svar ! /Hogis

Dawn
      Deltagare

En liten sak att tänka på…. Besiktningen är inte lika hårda på lagarna som polisen. Besiktningen tittar på bilen främst för att den ska vara trafiksäker. Lagar och besiktnings regler är inte riktigt samma sak vad jag fått erfara, men de följer varandra rätt så mycket.
        Eller har jag fel, nån som vet bättre?

/Dawn

Längtar till våren nu när snön inte vill ligga kvar…

ExOrdis
        Deltagare

>1. Får man tona sidoframrutorna, och isf hur mycket? (om inte, får man
          >besikta med framrutorna nere? eller måste man visa att de går att veva
          >upp?)

1a = Nej 1b = Ja 1c = Nej (Fast det är liite kallt så här års.)

>2. Solskyddsfilmen i överkanten på framrutan, måste den vara
          >transparant? och är de kinkiga om den går ner några centimeter för
          >mycket?

2a = Nej, men den ska vara i rutans överkant. 2b = Definiera ”för mycket”… Generellt kan man väl säga som så här, att om man behöver fråga om det är det för mycket, dvs stor risk för ombesiktning.

>3. Måste hellyset gå att ”dutta” med? (dvs, mellanläget då den går
          >tebax när man släpper spaken)

3. Ljussignalfunktionen är inget krav, däremot att det går att blända av.
          Om jag förstod dig rätt.

ExOrdis
          Deltagare

LAST EDITED ON Feb-04-03 AT 05:57PM (GMT)
            Besikningskontrollen är beskriven i detalj som tolkningar av lagen.
            Sedan finns det givetvis i vissa fall utrymme för tolkningar av den beskrivningen och så har vi den berömda ”mänskliga faktorn”. 😉
            Flygandeinspektions beskrivningen är till 99,9% samma som för Bilprovningen.

hogmark
            Deltagare

Hej.

Robban, va det inte du som jobbade på bilprovningen?
              Här kommer några frågor till dig, eller nån annan som vet. 🙂

Har en kompis som köpt en tokspaggad Peugot 405 som han snart skall besikta.
              Så jag har lite frågor vad som är ok och inte ok.

1. Får man tona sidoframrutorna, och isf hur mycket? (om inte, får man besikta med framrutorna nere? eller måste man visa att de går att veva upp?)

2. Solskyddsfilmen i överkanten på framrutan, måste den vara transparant? och är de kinkiga om den går ner några centimeter för mycket?

3. Måste hellyset gå att ”dutta” med? (dvs, mellanläget då den går tebax när man släpper spaken)

Thx /Hogis

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.