SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Besiktning.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    robis
    Deltagare

Hej
      Jag var och besiktade min sti 07 idag. Lambda värdet var felaktigt.
      1.30 (0,90-1,10). Värdet pendlade mellan 1.20-1.40 kan man säga. Motorn orginal, sitter ett blitz catback system på. Någon som vet vad det kan vara?

Mvh Robban

Turbovin
      Deltagare

Ptja, kan ju vara lambdasonden. Provbyt med nån och kolla värdena igen.

robis
        Deltagare

Tack för tipset. Avgassystemet ska väl inte spela nån roll, så länge det bara är byt efter kat.

Turbovin
          Deltagare

Ska inte spela nån roll så länge som det inte är läckage på det.

AndyBoy
            Deltagare

Lmm? Min -07:a har gått 4400mil helt otrimmad och den har gått nu.

Gilarski
              Deltagare

Lambda över 1.0 tyder på att motorn får för lite bränsle relativt konsumerad luftmängd. Normalt ska ju motorstyr använda lambda informationen för att optimera AFR så detta låter konstigt. Jag skulle satsa en hundring på att ditt system inte är tätt, vilket medför att avgsserna blandas med syre -> högre lambda.

Misstänkter att du har 2 eller 3 lambda sensorer och om nån mixtrat där så bör du ha felkoder, CEL borde tändas med tanke på att lambda-sensorerna är emissionsrelaterade komponenter. Om en lambda driver i värde kan motorstyr förvisso få fel feedback och kompenserar men du har ju flera lambdasensorer så jag har svårt att tro det är där felet ligger.

Under belastning är det inte lika självklart att lamda används (även om de från ~99 är snabbare). SBP kör ju sina tester med obelastad motor så det är då Lambdasensorerna for sure är aktiva. Som sagt, skulle gå igenom avgasystemet först, därefter kolla ev. felkoder.

robis
                Deltagare

Okej, ska gå över och kolla systemet.

robis
                  Deltagare

Va och besikta igår igen, lambda 1,0. Det var avgassystemet som inte va hundra.

Gilarski
                    Deltagare

Va och besikta igår igen, lambda 1,0. Det var avgassystemet som inte va hundra.

Gott mannen, bara & gratulera! 🙂

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.