- Detta ämne har 38 svar, 3,564 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 2 månader sedan av adam.b.w.
-
FörfattareInlägg
-
5 juli, 2012 kl. 14:37 #245027ArsonDeltagare
Jag lyckades köra sönder kylaren på min BMW bara 100 meter innan besiktningen. Medan besiktningskvinnan stod och bankade under bilen forsade det flera liter vatten från kylaren.
Hon sa bara “du kanske borde kolla upp det där…”Bilen gick igenom helt utan anmärkning 😀
6 juli, 2012 kl. 06:58 #245041adam.b.wDeltagareså nu är bilen godkänd och trattjäveln ur dragen:) detta ska firas med en del lek och bus i helgen 🙂
11 september, 2012 kl. 12:38 #245050JoakimgabrielssonDeltagareFår fylla på den här tråden. Öppet filter, större turbo, halvöppen dump(hybrid), och 3.5 tums blitz system hela vägen. Blanka papper. Det blev tjaffs om ljudnivån som var 120db och skulle vart 90db men han var schysst och släppte igenom mig men rådde mig att skaffa något som dämpade volymen till nästa gång. Och han körde som fan, men det tyckte jag bara var positivt då han kunde uppskatta bilen. Nästa år däremot 😛
Var besiktigade du? Ska också dit:)
11 september, 2012 kl. 13:01 #245013andreaswrxDeltagareFår fylla på den här tråden. Öppet filter, större turbo, halvöppen dump(hybrid), och 3.5 tums blitz system hela vägen. Blanka papper. Det blev tjaffs om ljudnivån som var 120db och skulle vart 90db men han var schysst och släppte igenom mig men rådde mig att skaffa något som dämpade volymen till nästa gång. Och han körde som fan, men det tyckte jag bara var positivt då han kunde uppskatta bilen. Nästa år däremot 😛
120db är 10db under och sitta i en F1 bil
120 dB
Kort exponering på
denna nivå kan leda till
hörselskador och
ringande i öronenså 120db är skitsnack
120db låter en jetplansmotor11 september, 2012 kl. 16:29 #245021t1heroDeltagareTja, varvar man motorn till 5000 varv och sticker en mikrofon mot ljuddämparen så, vilket var det som jag tror han gjorde.
SFRO mäter amatörbyggda och ombyggda fordon genom att man kör förbi dBmätere som står 7,5m från färdvägen 1,2m över marken, man gör flera mätningar. Gränsen är då 84dBa. När man kör förbi kör man i 50km/h fram till en linje 10m före mätaren och kör fullgas till 10m efter mätaren.
Den blåklädde flygande besiktningsmannen mäter på stillastående bil (detaljer snart, om jag hittar dem)
11 september, 2012 kl. 18:33 #245022t1heroDeltagareMin CO-halt gick inte igenom, det blev en extra vända med vänsterbroms och lite fullgas men värdena blev inte bättre av detta snarare började hc sticka åt fel håll.
11 september, 2012 kl. 19:06 #245023t1heroDeltagareTja, varvar man motorn till 5000 varv och sticker en mikrofon mot ljuddämparen så, vilket var det som jag tror han gjorde.
Nedanstående är saxat ur Bilaga 7 till Vägverkets föreskrifter (VVFS 2006:64) om kontrollbesiktning och flygande inspektion:
“Mätning skall ske på ett öppet område med plan yta. Mätområdet ska begränsas av en rektangel vars sidor befinner sig minst tre meter från fordonets närmaste del (se nedanstående figurer). Mätområdets yta ska vara av betong, asfalt eller annat hårt material med motsvarande reflektionsgrad.
Nivån på ovidkommande ljud inom området skall vara minst 10 dB(A) under den uppmätta ljudnivån för fordonet.
Växelväljare ska vara i neutralläge och motorn skall ha normal driftstemperatur.
Under mätningen ska motorns varvtal hållas konstant på det varvtal som framgår av fordonets skylt eller registrerad uppgift för stationär mätning.
Mätinstrumentets mikrofon ska hållas på samma höjd som avgasrörets mynning, dock lägst 0,2 meter över marken. Avståndet mellan mikrofonen och mynningen ska vara 0,5 meter. Mikrofonens symmetriaxel ska vara parallell med marken om inte annat angetts av mätinstrumentets tillverkare. Symmetriaxeln ska, räknat utåt från fordonets sida, bilda 45 ± 10° vinkel mot det vertikalplan som går genom avgasernas huvudriktning.
Har fordonet två eller flera likvärdiga avgasrör och är avståndet inbördes mellan mynningarna för dessa mindre än 0,3 meter, ska mätning endast göras mot den mynning som är längst ut åt sidan räknat från fordonets mitt eller som är högst belägen. Är avståndet inbördes mellan mynningarna större eller lika med 0,3 meter ska mätning göras vid varje mynning.
Varje mätning ska bestå av tre avläsningar med nedvarvning mellan varje avläsning. Skillnaden mellan det högsta och det lägsta avlästa värdet får inte överstiga 2 dB(A). Det värde som är högst ska anses som mätresultat. Mätresultatet ska avrundas till närmaste heltal. Decimalen 5 och högre ska avrundas uppåt.”Vill man göra denna mätning på ett amatörbyggt eller ombyggt fordon är det 103dBa som gäller, annars står det i registreringsbeviset (92 i mitt)
Ljudtrycket sjunker med kuben på avståndet så det avtar rätt kvickt, ligger man nära gränsen på banträffar bör man som alltid utnyttja hela banas bredd så att man slipper släppa av i närheten av mätaren.
15 september, 2012 kl. 12:43 #245014LirkusDeltagareSå där ja besiktad utan anmärkning, eller dom påpekade att motorn var ändrad, de fick upp någon kod som de läste av (läs mappad). Men med Öppet filter och mappad bil iofs med original avgassystem (endast för besiktningen), så är jag nu godkänd att köra ett år till.
Det roligaste var minen på gubben när man öppnade bakluckan, “Jaha, det här var det sista jag trodde jag skulle få se när det rullar in en sån här bil” och pekar på hundburen.
Hehe tydligen ovanligt med folk i Gävle som rullar in där med hundbur i “rallybilar”, som han så artigt påpekade att de va 😉
edit: glömde nämna att jag även har xenonkonverterat helljus, så det klagar de inte på heller om någon var orolig för detta. Helljuset ok 🙂
15 september, 2012 kl. 14:26 #245042adam.b.wDeltagareSå där ja besiktad utan anmärkning, eller dom påpekade att motorn var ändrad, de fick upp någon kod som de läste av (läs mappad). Men med Öppet filter och mappad bil iofs med original avgassystem (endast för besiktningen), så är jag nu godkänd att köra ett år till.
Det roligaste var minen på gubben när man öppnade bakluckan, “Jaha, det här var det sista jag trodde jag skulle få se när det rullar in en sån här bil” och pekar på hundburen.
Hehe tydligen ovanligt med folk i Gävle som rullar in där med hundbur i “rallybilar”, som han så artigt påpekade att de va 😉
edit: glömde nämna att jag även har xenonkonverterat helljus, så det klagar de inte på heller om någon var orolig för detta. Helljuset ok 🙂
gratularear får man väll seja då 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.